Rezayi Z, AminYazdi S A. (2022). Analysis of Empowerment Factors in the Mother-Child Relationship during Emerging Adolescence: A Study Based on Grounded Theory.
Rooyesh.
11(6), 127-138.
URL:
http://frooyesh.ir/article-1-3536-fa.html
رضایی زینب، امین یزدی سید امیر. واکاوی عوامل توانمندساز در رابطه مادر-کودک در طی نوجوانی در حال ظهور: مطالعهای مبتنی بر نظریه زمینهای رویش روان شناسی 1401; 11 (6) :138-127
URL: http://frooyesh.ir/article-1-3536-fa.html
1- دانشجوی دکتری روانشناسی تربیتی، گروه مشاوره و روانشناسی تربیتی، دانشکدۀ علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران. ، zeinab.rezaei@mail.um.ac.ir
2- استاد گروه مشاوره و روانشناسی تربیتی دانشکدۀ علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران.
چکیده: (948 مشاهده)
رابطه مادر-کودک یکی از عوامل موثر بر تحول روانشناختی کودکان است. بسیاری از تواناییهای انسان همچون تفکر، زبان، خودآگاهی و غیره از دل اولین رابطه انسانی که کودک در آن درگیر است، حاصل میشود. هدف این پژوهش طراحی الگوی مفهومی رابطه مادر-کودک بر اساس تجارب بیواسطهی مادران، در قالب یک رویکرد عمیق بود. پژوهش حاضر از نوع کیفی و نظریهی زمینهای بود. جامعه آماری این پژوهش را تمامی مادران دارای فرزند دختر 10 الی 11 سال در ناحیه تبادکان شهر مشهد در سال تحصیلی 1400-1401 تشکیل دادند. مشارکت کنندگان در پژوهش30 نفر از مادران بودند که به روش نمونهگیری نظری انتخاب شدند. برای جمعآوری اطلاعات از ابزارصاحبه نیمهساختاریافته استفاده شد. تجزیه و تحلیل دادهها مطابق با الگوی سیستماتیک استراوس کوربین صورت گرفت و در مجموع 112 مفهوم شناسایی شد که در 14 مضمون فرعی و 5 مضمون اصلی تنظیم شدند. نتایج مطابق الگوی پارادایم مورد نظر در حیطههای زمینهای و محیطی، میانجی، راهبرد و پیامد جای گرفتند. یافتهها نشان داد که عواملی چون خودآگاهی مادر، والدگری ذهن آگاهانه و توانایی تنظیم هیجانی، میتوانند به عنوان راهبردهای موثر بر توانمندسازی مادر برای بهبود بخشیدن به رابطه با کودک خویش استفاده شوند. عوامل زمینهای و محیطی موثر بر کیفیت ارتباط همچون داشتن الگوی مناسب و پایگاه اجتماعی-اقتصادی نیز جزو پیشنیازهایی هستند که میتوانند کیفیت رابطه را تحت تاثیر خود قرار دهند. راهبردهای پیشنهادی در این مطالعه موجبات دستیابی به رابطهای حسنه که اساس روابط بعدی کودک در اجتماع هست را فراهم میسازد که خود سرمایهای بلندمدت است. برنامهریزی و اهتمام به منظور توانمندسازی والدین به خصوص مادران، در راستای بهبود این رابطه اساسی میتواند مورد توجه دستاندرکاران امر تعلیم و تربیت قرار گیرد.
نوع مقاله:
کیفی |
موضوع مقاله:
روانشناسی تربیتی دریافت: 1400/10/27 | پذیرش: 1401/4/17 | انتشار الکترونیک: 1401/6/10