1- کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی دانشگاه سمنان، سمنان، ایران.
2- دانشیار دانشکده روانشناسی و علومتربیتی، دانشگاه سمنان، سمنان، ایران. ، rezaei_am@semnan.ac.ir
3- دانشیار دانشکده روانشناسی و علومتربیتی، دانشگاه سمنان، سمنان، ایران.
چکیده: (1707 مشاهده)
پژوهش حاضر با هدف پیشبینی اهمالکاری تحصیلی بر اساس پریشانی روانشناختی و اضطراب کرونا انجام شد. طرح پژوهش حاضر از نوع توصیفی- همبستگی بود. جامعه آماری در این پژوهش کلیه دانشآموزان مدارس متوسطه اول و دوم شهرستان بجنورد در سال تحصیلی 1400-1399 بود که از بین آنها تعداد 400 نفر به روش نمونهگیری خوشهای چند مرحلهای انتخاب شدند و به پرسشنامه اهمالکاری تحصیلی (APS، سواری،2011)، پرسشنامه پریشانی روانشناختی (k-10، کسلر،۲۰۰۲) و مقیاس اضطراب کرونا (CDAS، علیپور و همکاران، 2020) پاسخ دادند. دادهها با استفاده از همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه تجزیه و تحلیل شدند. نتایج همبستگی پیرسون نشان داد همبستگی بین پریشانی روانشناختی و اضطراب کرونا با اهمالکاریتحصیلی مثبت و معنیداری (01/0 P≤) میباشد. نتایج تحلیل رگرسیون چندگانه نیز نشان داد 43 درصد از واریانس اهمالکاری تحصیلی بر اساس متغیر پریشانی روانشناختی تبیین میشود و متغیر اضطراب کرونا در حضور متغیر پریشانی روانشناختی سهم معنیداری در تبیین اهمالکاری تحصیلی ندارد. در نهایت بر اساس نتایج پژوهش حاضر پیشنهاد میشود به منظور کاهش اهمالکاری تحصیلی تدابیر لازم به منظور کاهش پریشانی روانشناختی دانشآموزان اندیشیده شود.
نوع مقاله:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
روانشناسی تربیتی دریافت: 1400/11/16 | ویرایش نهایی: 1401/4/7 | پذیرش: 1400/12/26 | انتشار الکترونیک: 1401/4/7