Saeeda S, Bastami M, Mootabi F, Safarpour F. (2022). Prediction cognitive emotion regulation strategies based on attachment styles with the mediating role of self-compassion.
Rooyesh.
11(5), 147-160.
URL:
http://frooyesh.ir/article-1-3608-fa.html
سعیدا سمیه، بسطامی مالک، موتابی فرشته، صفرپور فاطمه. پیشبینی راهبردهای تنظیم شناختی هیجان بر اساس سبکهای دلبستگی با نقش واسطهای شفقت به خود رویش روان شناسی 1401; 11 (5) :160-147
URL: http://frooyesh.ir/article-1-3608-fa.html
1- کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی گرایش خانواده، پژوهشکده خانواده، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران.
2- دانشجوی دکترای روانشناسی سلامت، دانشگاه تهران، تهران، ایران.
3- استادیار روانشناسی بالینی، پژوهشکده خانواده شهید بهشتی، تهران، ایران.
4- کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی، گروه روانشناسی بالینی، دانشکدۀ علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران. ، safarpourfatemeh1994@gmail.com
چکیده: (1686 مشاهده)
هدف از پژوهش حاضر پیشبینی راهبردهای تنظیم شناختی هیجان بر اساس سبکهای دلبستگی با نقش واسطهای شفقت به خود بود. پژوهش حاضر توصیفی_همبستگی از نوع مدلیابی معادلات ساختاری بود. جامعه آماری شامل کلیه افراد در بازه سنی 18 تا 64 سال در سال 1400 در شهر تهران بود. تعداد 412 شرکتکننده به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند. دادهها با استفاده از فرم کوتاه پرسشنامه تنظیم شناختی هیجان (CERQ – short، گارنفسکی، کرایج و اسپینهوون، 2002)، مقیاس دلبستگی بزرگسالان (RAAS، کولینز و رید، 1990) و مقیاس شفقت به خود (SCS، نف، 2003) گردآوری شد. دادهها با استفاده از روش مدلیابی معادلات ساختاری و نرمافزارهای SPSS 23و AMOS 26 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج پژوهش نشان داد مدل فرضی پژوهش از برازش مطلوب برخوردار بود. اثر غیرمستقیم سبک دلبستگی اضطرابی بر تنظیم شناختی هیجان سازشیافته از طریق شفقت به خود معنادار بود (05/0p < ). همچنین اثر غیرمستقیم سبک دلبستگی اضطرابی بر تنظیم شناختی هیجان سازشنایافته نیز از طریق شفقت به خود معنادار بود (05/0p <). علاوه بر این اثر غیر مستقیم سبک های دلبستگی ایمن و اجتنابی بر راهبرد های تنظیم شناختی هیجان از طریق شفقت به خود معنادار نبود (05/0p > ). بر اساس نتایج شفقت به خود میتواند در رابطه بین سبکهای دلبستگی و راهبردهای تنظیم شناختی هیجان نقش واسطهای ایفا کند.
نوع مقاله:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
روانشناسی بالینی دریافت: 1400/11/24 | پذیرش: 1401/3/9 | انتشار الکترونیک: 1401/5/10