Bakhshipour A, Nourollahi S. (2022). Analysis of High School students's perception on academic failure in COVID-19 Pandemic: Qualitative Study.
Rooyesh.
11(4), 181-192.
URL:
http://frooyesh.ir/article-1-3612-fa.html
بخشی پور ابوالفضل، نورالهی شبنم. تحلیل ادراک دانشآموزان مقطع متوسطه از عوامل مؤثر بر افت تحصیلی در شرایط همه گیری کرونا : مطالعه کیفی رویش روان شناسی 1401; 11 (4) :192-181
URL: http://frooyesh.ir/article-1-3612-fa.html
1- استادیار مشاوره، گروه مشاوره، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی بجنورد، بجنورد، ایران. ، Ab8boj@gmail.com
2- دانشجوی دکتری مشاوره،گروه مشاوره، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی بجنورد، بجنورد، ایران.
چکیده: (3235 مشاهده)
شرایط همهگیری کرونا، بر ابعاد مختلف زندگی دانشآموزان اثر گذاشتهاست و سبب تعطیلی مدارس و تغییر آموزش به سبک غیر حضوری شدهاست و تاثیراتی در حیطه آموزش داشتهاست که یکی از مهمترین آن، افت تحصیلی میباشد. برای بررسی عوامل موثر بر افت تحصیلی در شرایط بیماری کرونا، نیاز به تحقیقات عمیق و گستردهای میباشد، لذا هدف این پژوهش بررسی دیدگاههای دانشآموزان مقطع متوسطه که به طور کمی یا کیفی در دوران کرونا نسبت به قبل دچار افت تحصیلی شدهاند میباشد. روش این مطالعه کیفی و با رویکرد پدیدارشناسی توصیفی بودهاست و با استفاده از نمونهگیری هدفمند ملاک محور انجام شدهاست و به منظور گردآوری دادهها از مصاحبه نیمهساختار یافته استفاده شدهاست پس از ۱۰ مصاحبه با دانشآموزان پایه هشتم تا یازدهم شهر مشهد در سال ۱۴۰۰، اشباع نتایج حاصل شد. تحلیل عمیق دیدگاههای دانشآموزان نشان داد عوامل مختلفی بر افت تحصیلی آنها در دوران همهگیری بیماری اثرگذار بودهاست که در سه محور فردی، محیطی و آموزشی میباشد، که محور فردی شامل: حواسپرتی، عصبی بودن، افسردگی، استرس (مسائل روانی) و کاهش کیفیت یادگیری، انگیزه، تقلب، کم خوانی، کم آوردن زمان (یادگیری) و بازیگوشی، بازی الکترونیکی، اطلاعات مضر، فضای مجازی (تلفن همراه) و محور محیطی شامل: مدرسه، تفریح (محیطهای نشاط آور) و برخورد خانواده، دوستان و همکلاسیها (نزدیکان) و محور آموزشی شامل مشکلات اینترنت، مشکلات نرم افزار آموزشی (بستر آموزشی)، کیفیت پایین تدریس، تغییر ساعت کلاس، بینظمی معلم و عدم پاسخگویی معلم، بدرفتاری معلم (معلم) میباشد. لذا توصیه میشود متولیان آموزش در جهت ارتقا کیفیت آموزش مجازی، ارتقا نحوه تدریس مجازی معلمان، مراقبت از سلامت روان معلمان و دانشآموزان و افزایش مهارتهای دانشآموزان برای سازگاری بیشتر با این شرایط بکوشند.
نوع مقاله:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
روانشناسی تربیتی دریافت: 1400/11/24 | پذیرش: 1401/4/6 | انتشار الکترونیک: 1401/4/10