مقالات پژوهشی درباره کووید19 در اولویت انتشار قرار دارند

سال 11، شماره 4 - ( تیر 1401/ پیاپی 73 1401 )                   سال 11 شماره 4 صفحات 192-181 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Bakhshipour A, Nourollahi S. Analysis of High School students's perception on academic failure in COVID-19 Pandemic: Qualitative Study. Rooyesh. 2022; 11 (4) :181-192
URL: http://frooyesh.ir/article-1-3612-fa.html
بخشی پور ابوالفضل، نورالهی شبنم. تحلیل ادراک دانش‌آموزان مقطع متوسطه از عوامل مؤثر بر افت تحصیلی در شرایط همه گیری کرونا : مطالعه کیفی. رویش روان شناسی. 1401; 11 (4) :192-181

URL: http://frooyesh.ir/article-1-3612-fa.html


1- استادیار مشاوره، گروه مشاوره، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی بجنورد، بجنورد، ایران. ، Ab8boj@gmail.com
2- دانشجوی دکتری مشاوره،گروه مشاوره، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی بجنورد، بجنورد، ایران.
چکیده:   (92 مشاهده)
شرایط همه­گیری کرونا، بر ابعاد مختلف زندگی دانش­آموزان اثر گذاشته­است و سبب تعطیلی مدارس و تغییر آموزش به سبک غیر حضوری  شده­است و تاثیراتی در حیطه آموزش داشته­است که یکی از مهم­ترین آن، افت تحصیلی می­باشد. برای بررسی عوامل موثر بر افت تحصیلی در شرایط بیماری کرونا، نیاز به تحقیقات عمیق و گسترده­ای می­باشد، لذا هدف این پژوهش بررسی دیدگاه­های دانش‌آموزان مقطع متوسطه که به طور کمی یا کیفی در دوران کرونا نسبت به قبل دچار افت تحصیلی شده‌اند می­باشد. روش این مطالعه کیفی و با رویکرد پدیدارشناسی توصیفی بوده­است و با استفاده از نمونه­گیری هدفمند ملاک محور انجام شده­است و به منظور گردآوری داده­ها از مصاحبه نیمه­ساختار یافته استفاده شده­است پس از ۱۰ مصاحبه با دانش‌آموزان پایه هشتم تا یازدهم شهر مشهد در سال ۱۴۰۰، اشباع نتایج حاصل شد. تحلیل عمیق دیدگاه‌های دانش‌آموزان نشان داد عوامل مختلفی بر افت تحصیلی آن‌ها در دوران همه­گیری بیماری اثرگذار بوده‌است که در  سه محور فردی، محیطی و آموزشی می‌باشد، که محور فردی شامل: حواس­پرتی، عصبی بودن، افسردگی، استرس (مسائل روانی) و کاهش کیفیت یادگیری، انگیزه، تقلب، کم خوانی، کم آوردن زمان (یادگیری) و بازیگوشی، بازی الکترونیکی، اطلاعات مضر، فضای مجازی (تلفن همراه) و محور محیطی شامل: مدرسه، تفریح (محیط­های نشاط ­آور) و برخورد خانواده، دوستان و همکلاسی­ها (نزدیکان) و محور آموزشی شامل مشکلات اینترنت، مشکلات نرم افزار آموزشی (بستر آموزشی)، کیفیت پایین تدریس، تغییر ساعت کلاس، بی­نظمی معلم و عدم پاسخگویی معلم، بدرفتاری معلم (معلم) می­باشد. لذا توصیه می‌شود متولیان آموزش در جهت ارتقا کیفیت آموزش مجازی، ارتقا نحوه تدریس مجازی معلمان، مراقبت از سلامت روان معلمان و دانش­آموزان و افزایش مهارت‌های دانش‌آموزان برای سازگاری بیشتر با این شرایط بکوشند.
متن کامل [PDF 480 kb]   (42 دریافت)    
نوع مقاله: پژوهشي | موضوع مقاله: روانشناسی تربیتی
دریافت: 1400/11/24 | ویرایش نهایی: 1401/5/5 | پذیرش: 1401/4/6 | انتشار: 1401/4/10 | انتشار الکترونیک: 1401/4/10

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به نشریه علمی رویش روان شناسی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2022 CC BY-NC 4.0 | Rooyesh-e- Ravanshenasi Journal(RRJ)

Designed & Developed by : Yektaweb