Rezaee M, Babakhani V. (2022). The effectiveness of online training reality therapy concepts on cognitive emotion regulation and anxiety of students' mothers during quarantine due to coronavirus.
Rooyesh.
11(7), 45-56.
URL:
http://frooyesh.ir/article-1-3629-fa.html
رضایی مریم، باباخانی وحیده. اثربخشی آموزش آنلاین مفاهیم واقعیتدرمانی بر تنظیم شناختی هیجان و اضطراب مادران دانشآموزان در ایام قرنطینه ناشی از ویروس کرونا رویش روان شناسی 1401; 11 (7) :56-45
URL: http://frooyesh.ir/article-1-3629-fa.html
1- دانشجوی کارشناسی ارشد، مشاوره مدرسه، ابهر، دانشگاه آزاد اسلامی، ابهر، ایران.
2- استادیار، گروه مشاوره، دانشکده علوم انسانی، ابهر، دانشگاه آزاد اسلامی، ابهر، ایران. ، Vahideh_Babakhan@yahoo.com
چکیده: (966 مشاهده)
این پژوهش با هدف تعیین اثربخشی آموزش آنلاین مفاهیم واقعیتدرمانی بر تنظیم شناختی هیجان و اضطراب مادران دانشآموزان در ایام قرنطینه ناشی از ویروس کرونا انجام شد. روش پژوهش نیمهآزمایشی از نوع پیشآزمون-پسآزمون، با گروه کنترل بود. جامعهآماری پژوهش شامل تمامی مادران دانشآموزان دختر مدارس غیرانتفاعی دوره ابتدایی ناحیه 1 آموزش و پرورش شهر قزوین در سال تحصیلی 1400-99 بود، که 30 نفر بصورت هدفمند انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و گواه قرار گرفتند. شرکتکنندگان گروه آزمایش طی 8 جلسه بصورت مجازی تحت آموزش مفاهیم واقعیتدرمانی قرار گرفتند، در این مدت گروه گواه آموزشی دریافت نکردند. ابزار پژوهش شامل پرسشنامه راهبردهای تنظیم شناختی هیجان (CERQ) (گارنفسکی و همکاران، 2006) و مقیاس اضطراب کتل (CAS)(1957) بود. یافتههای به دست آمده از تحلیل کوواریانس چندمتغیره نشان داد بین نمرات پیشآزمون و پسآزمون گروه آزمایش در مقایسه با گروه گواه تفاوت معناداری وجود دارد (05/0P<) بدین معنا که آموزش آنلاین مفاهیم واقعیتدرمانی موجب افزایش و بهبود تنظیم شناختی هیجان و کاهش اضطراب مادران دانشآموزان در ایام قرنطینه ناشی از ویروس کرونا شده است. با توجه به یافتههای پژوهش حاضر میتوان نتیجه گرفت از آموزش آنلاین واقعیتدرمانی میتوان به عنوان یک روش مؤثر در کاهش مشکلات روانشناختی مورد استفاده درمانگران و مشاوران قرار گیرد.
نوع مقاله:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
روانشناسی عمومی دریافت: 1400/12/2 | پذیرش: 1401/2/18 | انتشار الکترونیک: 1401/7/10