Zargar Nataj S T, Aghajanyhashjin T, Jadidi M. (2022). Explaining the Etructural Model of Academic Procrastination based on Attitudes Toward the Field of Study and Academic Immaturity with the Mediating role of Academic Anxiety.
Rooyesh.
11(7), 97-108.
URL:
http://frooyesh.ir/article-1-3645-fa.html
زرگرنتاج سیده طاهره، آقاجانی هشجین طهمورث، جدیدی محسن. تبیین مدل ساختاری اهمالکاری تحصیلی بر اساس نگرش به رشته تحصیلی و بیانگیزگی تحصیلی با نقش واسطهای اضطراب تحصیلی رویش روان شناسی 1401; 11 (7) :108-97
URL: http://frooyesh.ir/article-1-3645-fa.html
1- دانشجوی دکتری مشاوره، گروه مشاوره، واحد تنکابن، دانشگاه آزاد اسلامی، تنکابن، ایران.
2- استادیار، گروه روانشناسی، واحد شهرقدس، دانشگاه آزاد اسلامی، شهرقدس، ایران. ، t.aghajani2014@gmail.com
3- دانشیار، گروه روانشناسی، واحد شهرقدس، دانشگاه آزاد اسلامی، شهرقدس، ایران.
چکیده: (1060 مشاهده)
هدف از پژوهش حاضر تبیین مدل ساختاری اهمالکاری تحصیلی بر اساس نگرش به رشته تحصیلی و بیانگیزگی تحصیلی با نقش واسطهای اضطراب تحصیلی بود. پژوهش به لحاظ هدف کاربردی و به شیوه معادلات ساختاری بود. از بین کلیه دانشجویان دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل در سال 1400-1401، تعداد 350 نفر به روش نمونهگیری خوشهای تصادفی انتخاب شدند و همه آنها پرسشنامههای اهمالکاری تحصیلی (PASS) سولومون و راثبلوم (1984)، اضطراب تحصیلی (AAT) آلپرت و هابر (1960)، نگرش نسبت به رشته تحصیلی (ATFSQ) سوفو و همکاران (2012) و بیانگیزگی (AMS) والراند و همکاران (1992) را تکمیل کردهاند. برای تحلیل دادهها از معادلات ساختاری استفاده شد. نتایج نشان داد متغیرهای نگرش به رشته تحصیلی و بیانگیزگی تحصیلی اثرات مستقیم و معنیداری به ترتیب بر اهمالکاری تحصیلی و اضطراب تحصیلی داشتند (01/0>p). همچنین اضطراب تحصیلی بر اهمالکاری تحصیلی اثر مستقیم و معنیداری داشت (01/0>p). افزون بر آن دو متغیر نگرش به رشته تحصیلی و بیانگیزگی تحصیلی به واسطه اضطراب تحصیلی اثر غیرمستقیم و معنیداری بر اهمالکاری تحصیلی داشتند. در نهایت میتوان گفت مدل پژوهش از برازش مطلوبی برخوردار بود و هر سه متغیر اضطراب تحصیلی، نگرش نسبت به رشته تحصیلی و بیانگیزگی تحصیلی اثرات مستقیم و غیرمستقیم معنیداری بر اهمالکاری تحصیلی داشتند.
نوع مقاله:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
روانشناسی تربیتی دریافت: 1400/12/10 | پذیرش: 1401/6/31 | انتشار الکترونیک: 1401/7/10