مقالات پژوهشی درباره کووید19 در اولویت انتشار قرار دارند

سال 11، شماره 5 - ( مرداد1401/ پیاپی 74 1401 )                   سال 11 شماره 5 صفحات 12-1 | برگشت به فهرست نسخه ها

Ethics code: IR.IAU.URMIA.REC.1398.028

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Javaezi Shishavan M, Zeinali A. The Role of Emotional Schemas and Temperament and Character in Shaping the Dark Tetrad Personality Traits. Rooyesh. 2022; 11 (5) :1-12
URL: http://frooyesh.ir/article-1-3669-fa.html
جوائزی شیشوان مهرنوش، زینالی علی. نقش طرحواره‌های هیجانی و سرشت و منش در شکل‌دهی صفات چهارگانه تاریک شخصیت. رویش روان شناسی. 1401; 11 (5) :12-1

URL: http://frooyesh.ir/article-1-3669-fa.html


1- کارشناس ارشد روانشناسی عمومی، واحد ارومیه، دانشگاه آزاد اسلامی، ارومیه، ایران.
2- دانشیار گروه روانشناسی، واحد خوی، دانشگاه آزاد اسلامی، خوی، ایران. ، zeinali@iaukhoy.ac.ir
چکیده:   (179 مشاهده)
پژوهش حاضر با هدف پیش‌بینی صفات چهارگانه تاریک شخصیت بر اساس طرحواره‌های هیجانی و سرشت و منش در دانشجویان انجام شد. این مطالعه مقطعی از نوع همبستگی بود. جامعه پژوهش دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد ارومیه در سال تحصیلی 99-1398 به تعداد 17020 نفر بودند که حجم نمونه طبق جدول کرجسی و مورگان 375 نفر برآورد که با روش نمونه‌گیری خوشه‌ای چندمرحله‌ای انتخاب شدند. داده‌های پژوهش با نسخه دوم مقیاس طرحواره‌های هیجانی (ESS-II، لیهی، 2012)، پرسشنامه سرشت و منش (TCQ، کلونینجر، 1994) و مقیاس صفات چهارگانه تاریک شخصیت (DTPTS، پلوف و همکاران، 2017) جمع‌آوری و با روش رگرسیون چندگانه با مدل همزمان در نرم‌افزار SPSS نسخه 22 تحلیل شدند. یافته‌ها نشان داد که طرحواره‌های عدم درک، احساس گناه، ساده‌انگاری، فقدان کنترل، کرختی، عدم پذیرش، نشخوار فکری و احساس شرم و سرشت‌های نوجویی، پاداش وابسته و پشتکار با صفات چهارگانه تاریک شخصیت در دانشجویان رابطه مثبت و معنی‌دار و طرحواره‌های فقدان ارزشیابی، منطقی بودن و اظهارگری ضعیف و و منش‌های همکاری، خودراهبری و خودفراروی با صفات چهارگانه تاریک شخصیت آنان رابطه منفی و معنی‌دار داشتند (01/0>P). همچنین، طرحواره‌های هیجانی و سرشت و منش به‌طورمعنی‌داری توانستند 6/24 درصد از تغییرات صفات چهارگانه تاریک شخصیت در دانشجویان را تبیین نمایند (001/0>P). با توجه به نتایج پژوهش حاضر، برای کاهش صفات چهارگانه تاریک شخصیت در دانشجویان می‌توان زمینه را برای تعدیل طرحواره‌های هیجانی و سرشت و منش مرتبط با آن فراهم کرد.
 
متن کامل [PDF 506 kb]   (113 دریافت)    
نوع مقاله: پژوهشي | موضوع مقاله: روانشناسی عمومی
دریافت: 1400/12/14 | ویرایش نهایی: 1401/6/19 | پذیرش: 1401/3/28 | انتشار الکترونیک: 1401/5/10

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به نشریه علمی رویش روان شناسی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2022 CC BY-NC 4.0 | Rooyesh-e- Ravanshenasi Journal(RRJ)

Designed & Developed by : Yektaweb