Esmaeilnezhad Y, Esmaeily yengejeh S, Basharpoor S. (2022). The effectiveness of acceptance and commitment therapy on self-control and emotional inhibition male students with high-risk behaviors.
Rooyesh.
11(7), 155-166.
URL:
http://frooyesh.ir/article-1-3695-fa.html
اسمعیل نژاد یلدا، اسماعیلی ینگجه سهیلا، بشرپور سجاد. اثربخشی درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد بر خودمهارگری و بازداری هیجانی دانشآموزان پسر دارای رفتارهای پرخطر رویش روان شناسی 1401; 11 (7) :166-155
URL: http://frooyesh.ir/article-1-3695-fa.html
1- کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی، واحد اردبیل، دانشگاه آزاد اسلامی، اردبیل، ایران. ، yalda_e2020@yahoo.com
2- کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اردبیل، اردبیل، ایران.
3- استاد گروه روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران.
چکیده: (1214 مشاهده)
هدف این پژوهش تعیین اثربخشی درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد بر خودمهارگری و بازداری هیجانی دانشآموزان پسر دارای رفتارهای پرخطر بود. روش پژوهش نیمه آزمایشی با طرح پیشآزمون– پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری شامل کلیه دانشآموزان پسر دوره دوم متوسطه شهر اردبیل در سال تحصیلی 1401-1400 بودند که به روش نمونهگیری هدفمند تعداد 29 نفر از بین آنها انتخاب و در دو گروه آزمایش (14 نفر) و گواه (15 نفر) بهصورت تصادفی جایگزین شدند. گروه آزمایش هشت جلسۀ 75 دقیقهای به صورت هفتهای یک جلسه درمان مبتنیبر پذیرش و تعهد (هیز و استروساهی، 2010) دریافت کردند. ابزار جمعآوری دادهها مقیاس خطرپذیری نوجوانان ایرانی (IARS، سلیمانینسب و همکاران، 1397)، مقیاس خودمهارگری (SCS، تاجنی و همکاران، 2004) و پرسشنامه استاندارد مهار هیجانی (ECQ، راجرز و نجاریان، 1989) بود. دادهها با آزمون تحلیل کوواریانس چندمتغیره و نرمافزار SPSS 22 تجزیه و تحلیل شد. یافتهها نشان داد با کنترل پیش آزمون بین نمرات پس آزمون در دو گروه آزمایشی و گواه تفاوت معناداری در خودمهارگری و بازداری هیجانی وجود داشت(001/0P<). در نتیجه میتوان گفت که درمان مبتنیبر پذیرش و تعهد بر بهبود خودمهارگری و بازداری هیجانی در دانشآموزان دارای رفتارهای پرخطر مؤثر است.
نوع مقاله:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
روانشناسی عمومی دریافت: 1400/12/23 | پذیرش: 1401/2/26 | انتشار الکترونیک: 1401/7/10