مجله رویش روا‌ن‌شناسی از دادن گواهی‌های کاغذی معذور است. لطفا تقاضا نکنید. همه گواهی ها در صفحه شخصی کاربران موجود است.

سال 11، شماره 9 - ( آذر 1401/ پیایپی 78 1401 )                   سال 11 شماره 9 صفحات 210-199 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Shakerinasab M, Bahrami Nasab N, Darroudi R, Rostami T. (2022). The effectiveness of acceptance and commitment-based therapy on self-worth and lifestyle self-efficacy of overweight students. Rooyesh. 11(9), 199-210.
URL: http://frooyesh.ir/article-1-3769-fa.html
شاکری نسب محسن، بهرامی نسب ناهید، درودی راضیه، رستمی طاهره. اثربخشی درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد بر خود ارزشمندی و خودکارآمدی سبک زندگی دانش آموزان دارای اضافه‌وزن رویش روان شناسی 1401; 11 (9) :210-199

URL: http://frooyesh.ir/article-1-3769-fa.html


1- دانشجوی دکتری تخصصی، گروه روانشناسی تربیتی، واحد بجنورد، دانشگاه آزاد اسلامی، بجنورد، ایران. ، shakerinasabmohsen@yahoo.com
2- کارشناسی ارشد، گروه روانشناسی بالینی، واحد شاهرود، دانشگاه آزاد اسلامی، شاهرود، ایران.
3- دانشجوی کارشناسی ارشد، گروه روانشناسی عمومی، واحد نیشابور، دانشگاه آزاد اسلامی، نیشابور، ایران.
4- کارشناس ارشد، گروه روانشناسی بالینی، واحد تربت‌جام، دانشگاه آزاد اسلامی، تربت‌جام، ایران.
چکیده:   (1300 مشاهده)
هدف این پژوهش تعیین اثربخشی درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد بر خود ارزشمندی و خودکارآمدی سبک زندگی دانش آموزان دارای اضافه‌وزن بود. روش این پژوهش نیمه­آزمایشی با طرح پیش‌آزمون­_پس‌آزمون و گروه کنترل بود. جامعه آماری شامل کلیه پسران دارای اضافه‌وزن مقطع متوسطه اول شهر بجنورد در سال 1400 بود که در طرح غربالگری چاقی دانش­آموزان تشخیص اضافه‌وزن دریافت کرده بودند. نمونه مورد نظر شامل 30 نفر بوده که به ‌روش نمونه‌گیری هدفمند انتخاب و به‌ صورت تصادفی در دو گروه 15 نفره آزمایش و کنترل جای‌گذاری شدند. ابزارهای پژوهش شامل پرسشنامه خودکارآمدی سبک زندگی کلارک و همکاران(WELQ) و خود ارزشمندی کروکر و همکاران(CSWS) بود.  گروه آزمایش به مدت 8 جلسه 90 دقیقه‌ای تحت درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد قرار گرفتند و تجزیه‌وتحلیل به روش تحلیل کوواریانس تک متغیری و چند متغیری انجام شد. یافته‌ها نشان داد بین دانش آموزان شرکت‌کننده در گروه­های آزمایش و گواه ازلحاظ یکی از متغیرهای خود ارزشمندی و خودکارآمدی سبک زندگی تفاوت معنی­داری وجود دارد (001/0>p و 06/34=F). و با توجه به میزان تأثیر یا تفاوت که برابر 76/0 است، مشخص گردید که 76 درصد تفاوت­های فردی در نمره‌های پس‌آزمون خود ارزشمندی و خودکارآمدی سبک زندگی دانش آموزان مربوط به تأثیر مداخله درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد است (05/0P<).  از یافته­های فوق می­توان نتیجه گرفت که درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد بر خودکارآمدی سبک زندگی و خودارزشمندی اثربخش است.
متن کامل [PDF 530 kb]   (837 دریافت)    
نوع مقاله: پژوهشي | موضوع مقاله: روانشناسی بالینی
دریافت: 1401/1/26 | پذیرش: 1401/4/1 | انتشار الکترونیک: 1401/9/10

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به نشریه علمی رویش روان شناسی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | Rooyesh-e-Ravanshenasi Journal(RRJ)

Designed & Developed by : Yektaweb