Sohrabi Z, Taheri Tafti S S, Mashhadi M. (2023). Predicting Interpersonal Sensitivity Based on Believability of Anxious feelings and Thoughts: The Mediating Role of Cognitive Flexibility.
Rooyesh.
11(11), 173-184.
URL:
http://frooyesh.ir/article-1-3809-fa.html
سهرابی زهرا، طاهری تفتی سحر سادات، مشهدی مولود. پیش بینی حساسیت بین فردی بر اساس باورپذیری افکار و احساسات اضطرابی: نقش واسطهای انعطاف پذیری شناختی رویش روان شناسی 1401; 11 (11) :184-173
URL: http://frooyesh.ir/article-1-3809-fa.html
1- دانشجوی دکتری روان شناسی تربیتی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران.
2- کارشناسی ارشد روان شناسی تربیتی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران. ، sahartaheri63@yahoo.com
3- کارشناس ارشد تکنولوژی آموزشی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران.
چکیده: (1153 مشاهده)
هدف پژوهش حاضر پیشبینی حساسیت بین فردی بر اساس باورپذیری افکار و احساسات اضطرابی با نقش واسطهای انعطافپذیری شناختی بود. جامعه آماری پژوهش کارمندان سازمان صدا و سیما شهر تهران در سال 1401-1400 بود که 278 نفر با روش نمونهگیری خوشهای بهصورت تصادفی انتخاب شدند و به پرسشنامههای باورپذیری افکار و احساسات اضطرابی-(باورپذیری افکار)-(BAFT) (هرزبرگ و همکاران، 2012)، حساسیت بین فردی-(IPSM) (بویس و پارکر، 1989) و انعطافپذیری شناختی-(CFI) (دنیس و واندروال، 2010) پاسخ دادند. برای تجزیهوتحلیل دادهها از روش مدلیابی معادلات ساختاری با نرمافزار Spss 22 و Lisrel 8.8 استفاده شد. شاخصهای برازش نشاندهندۀ برازش قابل قبول دادهها با مدل اصلاح شده بود. نتایج تحلیل دادهها نشان داد که بین انعطافپذیری شناختی با باورپذیری افکار و حساسیت بین فردی رابطه منفی و معناداری وجود دارد. (01/0 p<). همچنین بین باورپذیری افکار و حساسیت بین فردی رابطه مثبت و معناداری وجود دارد. نتایج آزمون سوبل نشان داد که متغیر انعطافپذیری شناختی در ارتباط بین باورپذیری افکار و حساسیت بین فردی نقش واسطهای معناداری دارد(01/0 p<). نتایج نشان دادند که باورپذیری افکار علاوه بر اثر پیشبینی مستقیم، میتوانند بهواسطهی انعطافپذیری شناختی بر حساسیت بین فردی کارمندان اثر پیشبینی غیرمستقیم داشته باشند(01/0 p<). از یافتههای این پژوهش میتوان نتیجه گرفت که باورپذیری افکار و انعطافپذیری شناختی میتوانند نقش مهمی در پیشبینی حساسیت بین فردی کارمندان داشته باشند.
نوع مقاله:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
روانشناسی تربیتی دریافت: 1401/2/8 | پذیرش: 1401/2/27 | انتشار الکترونیک: 1401/11/10