Reiskarami S M M, Mahdizadeh Miandehi A, Khodadadi Porshokooh H, Jamali A. (2022). The mediating role of teacher-student relationship in student-school bonding with cooperative learning in the covid19 epidemic.
Rooyesh.
11(10), 215-226.
URL:
http://frooyesh.ir/article-1-3818-fa.html
رئیس کرمی سید محمد مهدی، مهدی زاده میاندهی عاطفه، خدادادی پرشکوه هدی، جمالی اصغر. نقش واسطه ای ارتباط معلم-دانشآموز در رابطه پیوند دانشآموز-مدرسه با یادگیری مشارکتی در دوره همهگیری کرونا رویش روان شناسی 1401; 11 (10) :226-215
URL: http://frooyesh.ir/article-1-3818-fa.html
1- دانشجوی کارشناسی ارشد مشاوره مدرسه، گروه مشاوره، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، تهران، ایران. ، Reiskarami@ut.ac.ir
2- دانشجوی کارشناسی ارشد مشاوره مدرسه، گروه مشاوره، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، تهران، ایران.
3- کارشناس ارشد مشاوره خانواده، گروه مشاوره، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه شهیدچمران، اهواز، ایران.
چکیده: (992 مشاهده)
هدف از پژوهش حاضر بررسی رابطه علی پیوند دانشآموز با مدرسه و یادگیری مشارکتی در دوره همه گیری کرونا با میانجیگری روابط معلم-دانشآموز بود. این پژوهش از لحاظ هدف جزء پژوهشهای بنیادین و از لحاظ روش از نوع همبستگی است. جامعۀ پژوهش را کلیه دانشآموزان متوسطه دوم شهر رشت در سال 1400-1401 تشکیل دادند که از بین آنها به صورت در دسترس 524 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزارهای این پژوهش شامل پرسشنامه پیوند با مدرسه (SBQ) رضاییشریف و همکاران (1393)، پرسشنامه یادگیری مشارکتی (CLQ) چو و باولی (2007) و پرسشنامه ارتباط با معلم و دانش آموز- فرم تجدیدنظر شده (IT-SR) مورری و زوواک (2011) بود. دادهها با استفاده از روش معادلات ساختاری مورد تحلیل قرارگرفت. نتایج مدلیابی معادلات ساختاری نشان داد که پیوند بین دانشآموز و مدرسه نقش مستقیم معناداری بر یادگیری مشارکتی دانشآموزان دارد (01/0>p). همچنین پیوند بین دانشآموز و مدرسه به طور غیر مستقیم و از طریق ارتباط معلم-دانشآموز اثر معناداری بر یادگیری مشارکتی دارد (01/0>p). در نهایت، نتایج مربوط به شاخصهای برازندگی مدل نشان داد که مدل پیشنهادی اصلاح شده از برازش مطلوب برخوردار است. در نتیجه پیوند دانشآموز و مدرسه نقشی کلیدی در تحقق یادگیری مشارکتی در دوره کرونا و آموزش مجازی داشته و بهبود روابط معلم و دانش آموز میتواند این رابطه را میانجی گری کند.
نوع مقاله:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
مشاوره دریافت: 1401/2/10 | پذیرش: 1401/3/19 | انتشار الکترونیک: 1401/10/10