مجله رویش روا‌ن‌شناسی از دادن گواهی‌های کاغذی معذور است. لطفا تقاضا نکنید. همه گواهی ها در صفحه شخصی کاربران موجود است.

سال 11، شماره 9 - ( آذر 1401/ پیایپی 78 1401 )                   سال 11 شماره 9 صفحات 198-187 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Amir Ardejani N. (2022). The effectiveness of teaching cognitive and metacognitive learning strategies on academic vitality, academic engagement and socio-emotional competence of students deprived of virtual education. Rooyesh. 11(9), 187-198.
URL: http://frooyesh.ir/article-1-3824-fa.html
امیر ارده جانی نگین. اثربخشی آموزش راهبردهای شناختی و فراشناختی یادگیری بر سرزندگی تحصیلی، درگیری تحصیلی و شایستگی‌ اجتماعی-هیجانی دانش آموزان محروم از آموزش مجازی رویش روان شناسی 1401; 11 (9) :198-187

URL: http://frooyesh.ir/article-1-3824-fa.html


کارشناس ارشد روانشناسی عمومی، دانشگاه پیام نور واحد تهران جنوب، تهران، ایران. ، neginamiriar@gmail.com
چکیده:   (1008 مشاهده)
پژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی آموزش راهبردهای شناختی و فراشناختی یادگیری بر سرزندگی تحصیلی، درگیری تحصیلی و شایستگی اجتماعی- هیجانی دانش آموزان محروم از آموزش مجازی انجام شد. روش پژوهش نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون پس آزمون و گروه کنترل بود. جامعه آماری شامل تمامی دانش­آموزان دختر مقطع متوسطه دوره دوم شهر تهران در نیم سال دوم تحصیلی 1399 بودند که از بین آنها 30 نفر به روش نمونه­گیری هدفمند انتخاب و به­صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و گواه (15نفر)، گمارده شدند. گروه آزمایش بسته آموزشی آموزش راهبردهای شناختی و فراشناختی یادگیری را در 8 جلسه 90 دقیقه­ای (هر هفته 2 جلسه) دریافت کردند؛ گروه گواه به مدت 2 ماه در لیست انتظار قرار گرفت. جهت جمع­آوری داده­ها از پرسشنامه­های سرزندگی تحصیلی دهقانی­زاده و حسین­چاری (1391) (AVQ)،  درگیری تحصیلی بلومنفیلد و پاریس (2004) (SES) و شایستگی اجتماعی- هیجانی زو و جسی (2012) (SECQ)، استفاده شد. جهت تحلیل داده­ها از تحلیل کوواریانس چندمتغیری، استفاده شد. یافته­های پژوهش نشان داد که با کنترل اثر پیش آزمون، بین میانگین نمرات پس­آزمون افراد گروه­های آزمایش و گواه در متغیرهای سرزندگی تحصیلی، درگیری تحصیلی و شایستگی اجتماعی- هیجانی، تفاوت معناداری وجود داشت (001.0p<). در مجموع، با توجه به نتایج این پژوهش می­توان گفت که استفاده از آموزش راهبردهای شناختی و فراشناختی یادگیری می­تواند به­عنوان مداخله­ای مؤثر در جهت افزایش سرزندگی تحصیلی، درگیری تحصیلی و شایستگی اجتماعی- هیجانی دانش آموزان، مورد توجه مشاوران قرار گیرد.
متن کامل [PDF 548 kb]   (1208 دریافت)    
نوع مقاله: پژوهشي | موضوع مقاله: روانشناسی تربیتی
دریافت: 1401/2/12 | پذیرش: 1401/3/10 | انتشار الکترونیک: 1401/9/10

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به نشریه علمی رویش روان شناسی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | Rooyesh-e-Ravanshenasi Journal(RRJ)

Designed & Developed by : Yektaweb