Amir Ardejani N. (2022). The effectiveness of teaching cognitive and metacognitive learning strategies on academic vitality, academic engagement and socio-emotional competence of students deprived of virtual education.
Rooyesh.
11(9), 187-198.
URL:
http://frooyesh.ir/article-1-3824-fa.html
امیر ارده جانی نگین. اثربخشی آموزش راهبردهای شناختی و فراشناختی یادگیری بر سرزندگی تحصیلی، درگیری تحصیلی و شایستگی اجتماعی-هیجانی دانش آموزان محروم از آموزش مجازی رویش روان شناسی 1401; 11 (9) :198-187
URL: http://frooyesh.ir/article-1-3824-fa.html
کارشناس ارشد روانشناسی عمومی، دانشگاه پیام نور واحد تهران جنوب، تهران، ایران. ، neginamiriar@gmail.com
چکیده: (1008 مشاهده)
پژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی آموزش راهبردهای شناختی و فراشناختی یادگیری بر سرزندگی تحصیلی، درگیری تحصیلی و شایستگی اجتماعی- هیجانی دانش آموزان محروم از آموزش مجازی انجام شد. روش پژوهش نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون– پس آزمون و گروه کنترل بود. جامعه آماری شامل تمامی دانشآموزان دختر مقطع متوسطه دوره دوم شهر تهران در نیم سال دوم تحصیلی 1399 بودند که از بین آنها 30 نفر به روش نمونهگیری هدفمند انتخاب و بهصورت تصادفی در دو گروه آزمایش و گواه (15نفر)، گمارده شدند. گروه آزمایش بسته آموزشی آموزش راهبردهای شناختی و فراشناختی یادگیری را در 8 جلسه 90 دقیقهای (هر هفته 2 جلسه) دریافت کردند؛ گروه گواه به مدت 2 ماه در لیست انتظار قرار گرفت. جهت جمعآوری دادهها از پرسشنامههای سرزندگی تحصیلی دهقانیزاده و حسینچاری (1391) (AVQ)، درگیری تحصیلی بلومنفیلد و پاریس (2004) (SES) و شایستگی اجتماعی- هیجانی زو و جسی (2012) (SECQ)، استفاده شد. جهت تحلیل دادهها از تحلیل کوواریانس چندمتغیری، استفاده شد. یافتههای پژوهش نشان داد که با کنترل اثر پیش آزمون، بین میانگین نمرات پسآزمون افراد گروههای آزمایش و گواه در متغیرهای سرزندگی تحصیلی، درگیری تحصیلی و شایستگی اجتماعی- هیجانی، تفاوت معناداری وجود داشت (001.0p<). در مجموع، با توجه به نتایج این پژوهش میتوان گفت که استفاده از آموزش راهبردهای شناختی و فراشناختی یادگیری میتواند بهعنوان مداخلهای مؤثر در جهت افزایش سرزندگی تحصیلی، درگیری تحصیلی و شایستگی اجتماعی- هیجانی دانش آموزان، مورد توجه مشاوران قرار گیرد.
نوع مقاله:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
روانشناسی تربیتی دریافت: 1401/2/12 | پذیرش: 1401/3/10 | انتشار الکترونیک: 1401/9/10