مجله رویش روا‌ن‌شناسی از دادن گواهی‌های کاغذی معذور است. لطفا تقاضا نکنید. همه گواهی ها در صفحه شخصی کاربران موجود است.

سال 11، شماره 6 - ( شهریور 1401/ پیاپی 75 1401 )                   سال 11 شماره 6 صفحات 32-23 | برگشت به فهرست نسخه ها

Ethics code: IR.UMA.REC.1400.17

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Naeimi G, Ghamarigivi H, Sadridamirchi E, Sheykholeslami A. Construction and Validation of the scale of "possible harms in major selection for university admission. Rooyesh 2022; 11 (6) :23-32
URL: http://frooyesh.ir/article-1-3902-fa.html
نعیمی قادر، قمری کیوی حسین، صدری دمیرچی اسماعیل، شیخ الاسلامی علی. ساخت و اعتباریابی مقیاس آسیب های انتخاب رشته تحصیلی ورود به دانشگاه. رویش روان شناسی. 1401; 11 (6) :23-32

URL: http://frooyesh.ir/article-1-3902-fa.html


1- کاندیدای دکتری مشاوره، گروه مشاوره، دانشکدۀ علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران.
2- استاد مشاوره، گروه مشاوره، دانشکدۀ علوم تربیتی و روان‌شناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران. ، h_ghamari@uma.ac.ir
3- دانشیار مشاوره، گروه مشاوره، دانشکدۀ علوم تربیتی و روان‌شناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران.
4- دانشیار روانشناسی تربیتی، گروه مشاوره، دانشکدۀ علوم تربیتی و روان‌شناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران.
چکیده:   (682 مشاهده)
هدف پژوهش حاضر با هدف ساخت و اعتبار یابی مقیاس آسیب‌های انتخاب رشته ورود به دانشگاه بود. روش پژوهش مورد استفاده در این مطالعه روش آمیخته و جامعه آماری نیز دانشجویان ورودی دانشگاه تبریز و  دانشگاه علوم پزشکی تبریز در سال­تحصیلی 1400-1401 بودند. در بخش کیفی نمونه­ای به حجم 24 نفر از دانشجویان گروه­های علوم انسانی، فنی و مهندسی، علوم پایه و گروه علوم پزشکی به شیوه هدفمند انتخاب شد و مورد مصاحبه قرار گرفتند. در ادامه و در بخش کمی این مطالعه و بررسی اولیه 188دانشجو و اجرای نهایی 375 دانشجو از گروه­های آموزشی بصورت نمونه­گیری خوشه­ای طبقه­ای متناسب انتخاب شدند. نتایج حاصل از اعتبارسنجی به شیوه همسانی درونی براساس آلفای کرونباخ83/0 به­دست آمد. بررسی­های مربوط به روایی محتوا، پیش­بین و سازه مقیاس آسیب­های فرایند انتخاب رشته ورود به دانشگاه نشان مؤید روایی مقیاس مذکور بود. یافته­های حاصل از تحلیل عاملی اکتشافی و تاییدی نشان داد که آسیب­های فرایند انتخاب رشته تحصیلی ورود به دانشگاه از سه عامل اصلی: آسیب­های فردی، آسیب­های اجتماعی و آسیب­های ساختاری و مدیریتی تشکیل شده است. براساس یافته­های این پژوهش می­توان نتیجه گرفت که فرم 19گویه­ای مقیاس آسیب­های فرایند انتخاب رشته ورود به دانشگاه در دانشجویان ایرانی از روایی و پایایی کافی برخوردار است.
متن کامل [PDF 428 kb]   (302 دریافت)    
نوع مقاله: پژوهشي | موضوع مقاله: روانسنجی
دریافت: 1401/3/6 | ویرایش نهایی: 1401/8/10 | پذیرش: 1401/4/15 | انتشار الکترونیک: 1401/6/10

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به نشریه علمی رویش روان شناسی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Rooyesh-e-Ravanshenasi Journal(RRJ)

Designed & Developed by : Yektaweb