Ethics code: IR.UMA.REC.1400.17
Naeimi G, Ghamarigivi H, Sadridamirchi E, Sheykholeslami A. (2022). Construction and Validation of the scale of "possible harms in major selection for university admission.
Rooyesh.
11(6), 23-32.
URL:
http://frooyesh.ir/article-1-3902-fa.html
نعیمی قادر، قمری کیوی حسین، صدری دمیرچی اسماعیل، شیخ الاسلامی علی. ساخت و اعتباریابی مقیاس آسیب های انتخاب رشته تحصیلی ورود به دانشگاه رویش روان شناسی 1401; 11 (6) :32-23
URL: http://frooyesh.ir/article-1-3902-fa.html
1- کاندیدای دکتری مشاوره، گروه مشاوره، دانشکدۀ علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران.
2- استاد مشاوره، گروه مشاوره، دانشکدۀ علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران. ، h_ghamari@uma.ac.ir
3- دانشیار مشاوره، گروه مشاوره، دانشکدۀ علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران.
4- دانشیار روانشناسی تربیتی، گروه مشاوره، دانشکدۀ علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران.
چکیده: (984 مشاهده)
هدف پژوهش حاضر با هدف ساخت و اعتبار یابی مقیاس آسیبهای انتخاب رشته ورود به دانشگاه بود. روش پژوهش مورد استفاده در این مطالعه روش آمیخته و جامعه آماری نیز دانشجویان ورودی دانشگاه تبریز و دانشگاه علوم پزشکی تبریز در سالتحصیلی 1400-1401 بودند. در بخش کیفی نمونهای به حجم 24 نفر از دانشجویان گروههای علوم انسانی، فنی و مهندسی، علوم پایه و گروه علوم پزشکی به شیوه هدفمند انتخاب شد و مورد مصاحبه قرار گرفتند. در ادامه و در بخش کمی این مطالعه و بررسی اولیه 188دانشجو و اجرای نهایی 375 دانشجو از گروههای آموزشی بصورت نمونهگیری خوشهای طبقهای متناسب انتخاب شدند. نتایج حاصل از اعتبارسنجی به شیوه همسانی درونی براساس آلفای کرونباخ83/0 بهدست آمد. بررسیهای مربوط به روایی محتوا، پیشبین و سازه مقیاس آسیبهای فرایند انتخاب رشته ورود به دانشگاه نشان مؤید روایی مقیاس مذکور بود. یافتههای حاصل از تحلیل عاملی اکتشافی و تاییدی نشان داد که آسیبهای فرایند انتخاب رشته تحصیلی ورود به دانشگاه از سه عامل اصلی: آسیبهای فردی، آسیبهای اجتماعی و آسیبهای ساختاری و مدیریتی تشکیل شده است. براساس یافتههای این پژوهش میتوان نتیجه گرفت که فرم 19گویهای مقیاس آسیبهای فرایند انتخاب رشته ورود به دانشگاه در دانشجویان ایرانی از روایی و پایایی کافی برخوردار است.
نوع مقاله:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
روانسنجی دریافت: 1401/3/6 | پذیرش: 1401/4/15 | انتشار الکترونیک: 1401/6/10