Senobar A, Ghadampour E, Abbasi M. (2023). The effectiveness of the educational package based on acceptance and application model of virtual learning on online learning self-regulation, online learning involvement, academic motivation and online learning satisfaction.
Rooyesh.
12(2), 51-62.
URL:
http://frooyesh.ir/article-1-3949-fa.html
صنوبر عباس، قدم پور عزت اله، عباسی محمد. امکانسنجی تأثیر بستهآموزشی مبتنی بر مدل پذیرش و کاربرد یادگیری مجازی بر خودتنظیمی یادگیریآنلاین، درگیری در یادگیریآنلاین، اشتیاقتحصیلی و رضایت از یادگیریآنلاین رویش روان شناسی 1402; 12 (2) :62-51
URL: http://frooyesh.ir/article-1-3949-fa.html
1- دانشجوی دکتری روانشناسی تربیتی، گروه روانشناسی، دانشکدۀ ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه لرستان، خرمآباد، ایران.
2- استاد روانشناسی تربیتی، گروه روانشناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه لرستان، خرم آباد، ایران. ، ghadampour.e@lu.ac.ir
3- استادیار روانشناسی تربیتی، گروه روانشناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه لرستان، خرم آباد، ایران.
چکیده: (972 مشاهده)
پژوهش حاضر به منظور تعیین اثر بخشی بسته آموزشی مبتنی بر مدل پذیرش و کاربرد یادگیری مجازی بر خودتنظیمی یادگیری آنلاین، درگیری در یادگیری آنلاین، اشتیاق تحصیلی و رضایت از یادگیری آنلاین صورت گرفت. روش پژوهش نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون-پس آزمون و گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش شامل تمامی دانشجویان دانشگاه فرهنگیان ورودی سال 1398 دانشگان فرهنگیان استان خوزستان در سال تحصیلی 1399-1400 بودند. از جامعه آماری مذکور تعداد 60 نفر (30 نفر گروه آزمایشی و 30 نفر گروه گواه) به روش تصادفی ساده انتخاب شدند. گروه آزمایش 9 جلسه 0 (هفتهای 2 بار) آموزشهایی مبتنی بر مدل پذیرش یادگیری مجازی دریافت کردند. به منظور گردآوری دادهها از مقیاس خودتنظیمی یادگیری آنلاین برنارد و همکاران (OSLQ،2009)، مقیاس درگیری یادگیری آنلاین دیگسون (OSES،2015)، مقیاس اشتیاق تحصیلی فردریک (AES، 2016) و مقیاس رضایت از یادگیری آنلاین (شیخطاهری و دهناد،1399) استفاده شد. تجزیه تحلیل دادهها با آزمون تحلیل کوواریانس چندمتغیره با نرم افزار آماری SPSS 22 صورت گرفت. یافتهها نشان داد با کنترل اثر پیشآزمون بین متغیرهای خودتنظیمی یادگیری آنلاین، درگیری در یادگیری آنلاین، اشتیاق تحصیلی و افزایش رضایت از یادگیری آنلاین در دو گروه آزمایش و گواه تفاوت معنی داری (001/0P<) وجود دارد. از این رو نتایج به دست آمده نشانگر قابلیت علمی مناسب مداخله آموزشی مبتنی بر مدل پذیرش یادگیری مجازی بر بهبود متغیرهای پژوهش بود.
نوع مقاله:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
روانشناسی تربیتی دریافت: 1401/3/22 | پذیرش: 1401/4/9 | انتشار الکترونیک: 1402/2/27