Senobar A, Ghadampour E, Abbasi M. (2023). The Relationship between Computer Anxiety and Computer Self-Efficacy with Students' Virtual Learning Acceptance: A Mediating Role of Perceived Ease.
Rooyesh.
12(4), 33-44.
URL:
http://frooyesh.ir/article-1-3970-fa.html
صنوبر عباس، قدم پور عزت اله، عباسی محمد. رابطهی اضطراب کامپیوتر و خودکارآمدی کامپیوتر با میزان پذیرش یادگیری مجازی دانشجویان: نقش واسطه ای سهولت ادراک شده رویش روان شناسی 1402; 12 (4) :44-33
URL: http://frooyesh.ir/article-1-3970-fa.html
1- دانشجوی دکتری، دانشگاه لرستان، خرم آباد، ایران.
2- استاد، دانشگاه لرستان، خرم آباد، ایران. ، Ghadampour.e@lu.ac.ir
3- استادیار، دانشگاه لرستان، خرم آباد، ایران.
چکیده: (913 مشاهده)
هدف پژوهش حاضر، بررسی رابطه اضطرابکامپیوتر و خودکارآمدیکامپیوتر با میزان پذیرشیادگیری مجازی و نقش میانجی میزان سهولتادراک شده دانشجویان بود. طرح این پژوهش توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش را کلیه دانشجو معلمان ورودی 98 در سال تحصیلی 1400-1399 استان خوزستان تشکیل میدادند که از این بین 220 نفر به روش نمونهگیریخوشهای انتخاب شدند. دادهها بوسیله پرسشنامه اضطرابکامپیوتر (CAS؛ باندالوس و بنسون،1990)، خودکارآمدیکامپیوتر (CSM؛ هاوارد، 2014)، سهولتادراکشده (PEUS؛ دیویس، 1989) و پذیرشیادگیری مجازی (ElAM؛ تئو،2010) جمعآوری و با استفاده از تحلیلمسیر به کمک نرمافزار SPSS و AMOS مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفت. نتایج مدلیابی معادلاتساختاری نشان داد که اضطرابکامپیوتر بصورت مستقیم و اثر منفی بر پذیرش یادگیری مجازی دانشجویان دارد (05/0P<). همچنین اضطرابکامپیوتر به طور غیرمستقیم و از طریق سهولتادراکشده بر پذیرشیادگیری مجازی اثر منفی دارد (05/0P<). نتایج همچنین نشان دادند که خودکارآمدیکامپیوتر بصورت مستقیم بر پذیرشیادگیریمجازی اثر مثبت معناداری دارد (05/0P<). بررسی نتایج نشان داد که خودکارآمدیکامپیوتر بصورت مستقیم و از طریق سهولتادراکشده نیز بر پذیرشیادگیریمجازی اثر مثبت دارد (05/0P<). در نهایت نتایج نشان داد که سهولتادراکشده نیز به صورت مستقیم بر پذیرشیادگیریمجازی اثر مثبت دارد (05/0P<). شاخصهای برازش نیز نشان داد مدل پشفرض از برازش مناسب برخوردار بود. بنابراین میتوان نتیجه گرفت که سهولتادراک شده، نقش میانجی در ارتباط بین اضطرابکامپیوتر و خودکارآمدیکامپیوتر با پذیرشیادگیریمجازی دارد.
نوع مقاله:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
روانشناسی تربیتی دریافت: 1401/4/1 | پذیرش: 1401/4/8 | انتشار الکترونیک: 1402/4/10