Hojati M, Abbasi M, Ghadampour E. (2022). The feasibility of training based on individual, family and school factors on students' social skills and anger control.
Rooyesh.
11(10), 49-60.
URL:
http://frooyesh.ir/article-1-3981-fa.html
حجتی محمد، عباسی محمد، قدم پور عزت اله. امکان سنجی آموزش مبتنی بر عوامل فردی، خانوادگی و مدرسهای بر مهارت های اجتماعی و کنترل خشم دانشآموزان رویش روان شناسی 1401; 11 (10) :60-49
URL: http://frooyesh.ir/article-1-3981-fa.html
1- دانشجوی دکتری روان شناسی تربیتی، گروه روان شناسی، دانشکدۀ ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه لرستان، خرم آباد، ایران.
2- استادیار روان شناسی تربیتی، گروه روان شناسی، دانشکدۀ ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه لرستان، خرم آباد، ایران. ، Abasi.mo@lu.ac.ir
3- استاد روان شناسی تربیتی، گروه روان شناسی، دانشکدۀ ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه لرستان، خرم آباد، ایران.
چکیده: (792 مشاهده)
پژوهش حاضر با هدف امکانسنجی آموزش مبتنی بر عوامل فردی، خانوادگی و مدرسهای بر مهارتهای اجتماعی و کنترل خشم دانشآموزان انجام شد. این پژوهش از نوع نیمهآزمایشی با طرح پژوهش پیشآزمون - پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری کلیه دانشآموزان پسر متوسطه دوره دوم شهرستان هرسین بود که در سال تحصیلی 1401- 1400 مشغول به تحصیل بودند. 30 نفر از دانشآموزان یک مدرسه با روش نمونهگیری هدفمند انتخاب و در دو گروه آزمایش و گواه (گروه آزمایشی 15 نفر، گروه گواه 15 نفر) جایگزین گردیدند؛ سپس پرسشنامههای مهارتهای اجتماعی ماتسون (MESSY) (ماتسون و همکاران، 1983)، مهارت کنترل خشم (PACT) (حاجتی و همکاران، 1387)، توسط دو گروه تکمیل شد. گروه آزمایش به مدت 10 جلسه تحت آموزش باور به پرخاشگری، همدلی، جو مدرسه و دلبستگی به مدرسه قرار گرفت و گروه گواه مداخلهای دریافت نکرد. دادههای گردآوریشده با استفاده از آزمون تحلیل کوواریانس چندمتغیره تجزیهوتحلیل گردید. نتایج حاصل از تحلیل کوواریانس نشاندهنده تفاوت معنادار بین نمرات پسآزمون مهارتهای اجتماعی (0001/0>P و 48/61=F) و کنترل خشم (0001/0>P و 69/172=F) در دو گروه آزمایش و گواه بود. بر اساس نتایج پژوهش میتوان گفت بسته آموزش مبتنی بر عوامل فردی، خانوادگی و مدرسهای روش مداخلهای مناسبی برای افزایش مهارتهای اجتماعی و کنترل خشم دانشآموزان پسر است.
نوع مقاله:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
روانشناسی تربیتی دریافت: 1401/4/4 | پذیرش: 1401/7/13 | انتشار الکترونیک: 1401/10/10