Senobar A, Ghadampour E, Abbasi M. (2023). The Investigating the relationship between learner's motivation and students' acceptance of virtual learning: the mediating role of perceived usefulness.
Rooyesh.
12(6), 49-58.
URL:
http://frooyesh.ir/article-1-4012-fa.html
صنوبر عباس، قدم پور عزت اله، عباسی محمد. رابطه انگیزه فراگیر با میزان پذیرش یادگیری مجازی دانشجویان: نقش واسطهای سودمندی ادراک شده رویش روان شناسی 1402; 12 (6) :58-49
URL: http://frooyesh.ir/article-1-4012-fa.html
1- دانشجوی دکتری، دانشگاه لرستان، خرم آباد، ایران.
2- استاد، دانشگاه لرستان، خرم آباد، ایران. ، ghadampour.e@lu.ac.ir
3- استادیار، دانشگاه لرستان، خرم آباد، ایران.
چکیده: (1156 مشاهده)
هدف پژوهش حاضر، بررسی رابطه انگیزه فراگیر با میزان پذیرشیادگیری مجازی و نقش میانجی میزان سودمندیادراک شده دانشجویان بود. طرح این پژوهش توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش را کلیه دانشجو معلمان ورودی 98 در سال تحصیلی 1400-1399 استان خوزستان تشکیل میدادند که از این بین 220 نفر به روش نمونهگیریخوشهای انتخاب شدند. دادهها بوسیله مقیاس انگیزه فراگیر (HAMS؛ هارتر،1981)، سودمندی ادراکشده (PEUS؛ دیویس، 1989) و پذیرشیادگیری مجازی (ElAM؛ تئو،2010) جمعآوری و با استفاده از تحلیلمسیر تجزیهوتحلیل قرار گرفت. نتایج مدلیابی معادلاتساختاری نشان داد که انگیزه فراگیر بصورت مستقیم و اثر مثبت بر پذیرش یادگیری مجازی دانشجویان دارد (05/0P<). همچنین انگیزه فراگیر به طور غیرمستقیم و از طریق سودمندی ادراکشده بر پذیرشیادگیری مجازی اثر مثبت دارد (05/0P<). شاخصهای برازش نیز نشان داد مدل پژوهش از برازش مناسب برخوردار بود. بنابراین میتوان نتیجه گرفت که سودمندیادراک شده، نقش میانجی در ارتباط بین انگیزه فراگیر با پذیرشیادگیریمجازی دارد.
نوع مقاله:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
روانشناسی تربیتی دریافت: 1401/4/14 | پذیرش: 1401/5/26 | انتشار الکترونیک: 1402/6/3