Tohidi Sani A, Naeimi E, Khodadadi Sangdeh J. (2022). A Qualitative Investigation of the Role of Family Interactions in the formation of Students’ Resilience.
Rooyesh.
11(10), 13-24.
URL:
http://frooyesh.ir/article-1-4090-fa.html
1- کارشناسی ارشد مشاوره مدرسه، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران. ، amin.tovhidi1998@gmail.com
2- استادیار گروه مشاوره، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران.
چکیده: (1142 مشاهده)
پژوهش حاضر با هدف شناسایی نقش تعاملهای خانوادگی در شکلگیری تابآوری دانش آموزان، به شیوه کیفی و با استفاده از روش پدیدارشناسی انجام گرفته است. نمونه مورد مطالعه این پژوهش شامل دانش آموزان پسر مقطع متوسطه اول شهرستان سبزوار در سال تحصیلی 1401-1400 بود. مشارکت کنندگان در این پژوهش، بر مبنای منطق نمونهگیری هدفمند و در دسترس انتخاب شدند. یافتههای حاصل از مصاحبهی نیمه ساختاریافته با 12 دانشآموز به اشباع نظری رسید و تجزیه و تحلیل یافتهها با روش کلایزی انجام گرفت. تحلیل دادههای حاصل از مصاحبه در زمینه نقش تعاملهای خانوادگی در شکلگیری تابآوری دانش آموزان، منجر به شناسایی 58 مقوله فرعی و 6 مقوله اصلی تحت عنوان «تعاملهای کلامی مؤثر»، «تعاملهای هیجانی مؤثر»، «شیوههای کارآمد مدیریتی خانواده»، «شبکههای ارتباطی مؤثر»، «پرورش مهارتهای زندگی توسط والدین» و «تعاملهای فرهنگی- معنوی خانواده» گردید. نتایج حاصل از این پژوهش ضمن افزایش بینش نسبت به نقش تعاملهای خانواده در شکلگیری تابآوری دانش آموزان، زمینه کافی برای تدوین برنامههای آموزشی و کاربردی را با هدف افزایش تابآوری دانش آموزان فراهم میآورد.
نوع مقاله:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
مشاوره دریافت: 1401/5/21 | پذیرش: 1401/9/3 | انتشار الکترونیک: 1401/11/23