مجله رویش روا‌ن‌شناسی از دادن گواهی‌های کاغذی معذور است. لطفا تقاضا نکنید. همه گواهی ها در صفحه شخصی کاربران موجود است.

سال 11، شماره 10 - ( دی 1401/ پیاپی 79 1401 )                   سال 11 شماره 10 صفحات 24-13 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Tohidi Sani A, Naeimi E, Khodadadi Sangdeh J. (2022). A Qualitative Investigation of the Role of Family Interactions in the formation of Students’ Resilience. Rooyesh. 11(10), 13-24.
URL: http://frooyesh.ir/article-1-4090-fa.html
توحیدی ثانی امین، نعیمی ابراهیم، خدادادی سنگده جواد. بررسی کیفی نقش تعامل‌های خانوادگی در شکل‌گیری تاب‌آوری دانش آموزان رویش روان شناسی 1401; 11 (10) :24-13

URL: http://frooyesh.ir/article-1-4090-fa.html


1- کارشناسی ارشد مشاوره مدرسه، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران. ، amin.tovhidi1998@gmail.com
2- استادیار گروه مشاوره، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران.
چکیده:   (1142 مشاهده)
پژوهش حاضر با هدف شناسایی نقش تعامل‌های خانوادگی در شکل‌گیری تاب‌آوری دانش آموزان، به شیوه کیفی و با استفاده از روش پدیدارشناسی انجام گرفته است. نمونه مورد مطالعه این پژوهش شامل دانش آموزان پسر مقطع متوسطه اول شهرستان سبزوار در سال تحصیلی 1401-1400 بود. مشارکت کنندگان در این پژوهش، بر مبنای منطق نمونه‌گیری هدفمند و در دسترس انتخاب شدند. یافته‌های حاصل از مصاحبه‌ی نیمه ساختاریافته با 12 دانش‌آموز به اشباع نظری رسید و تجزیه و تحلیل یافته‌ها با روش کلایزی انجام گرفت. تحلیل داده‌های حاصل از مصاحبه در زمینه نقش تعامل‌های خانوادگی در شکل‌گیری تاب‌آوری دانش آموزان، منجر به شناسایی 58 مقوله فرعی و 6 مقوله اصلی تحت عنوان «تعامل‌های کلامی مؤثر»، «تعامل‌های هیجانی مؤثر»، «شیوه‌های کارآمد مدیریتی خانواده»، «شبکه‌های ارتباطی مؤثر»، «پرورش مهارت‌های زندگی توسط والدین» و «تعامل‌های فرهنگی- معنوی خانواده» گردید. نتایج حاصل از این پژوهش ضمن افزایش بینش نسبت به نقش تعامل‌های خانواده در شکل‌گیری تاب‌آوری دانش آموزان، زمینه کافی برای تدوین برنامه‌های آموزشی و کاربردی را با هدف افزایش تاب‌آوری دانش آموزان فراهم می‌آورد.
متن کامل [PDF 484 kb]   (468 دریافت)    
نوع مقاله: پژوهشي | موضوع مقاله: مشاوره
دریافت: 1401/5/21 | پذیرش: 1401/9/3 | انتشار الکترونیک: 1401/11/23

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به نشریه علمی رویش روان شناسی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | Rooyesh-e-Ravanshenasi Journal(RRJ)

Designed & Developed by : Yektaweb