Ethics code: IR.IAU.AHVAZ.REC.1401.022
Zia S, Safarzadeh S. (2023). The effectiveness of emotion-based marital relationship enrichment training during pregnancy on emotional empathy, perception of fairness, and sexual desires of young couples.
Rooyesh.
12(1), 75-86.
URL:
http://frooyesh.ir/article-1-4125-fa.html
ضیاء سحر، صفرزاده سحر. اثربخشی آموزش غنیسازی روابطزناشویی مبتنی بر هیجان در دوران بارداری بر همدلی-عاطفی، ادراکانصاف و تمایلاتجنسی زوجین جوان رویش روان شناسی 1402; 12 (1) :86-75
URL: http://frooyesh.ir/article-1-4125-fa.html
1- دانشجوی کارشناس ارشد، گروه روان شناسی بالینی، واحد اهواز، دانشگاه آزاد اسلامی، اهواز، ایران.
2- استادیار، گروه روان شناسی، واحد اهواز، دانشگاه آزاد اسلامی، اهواز، ایران. ، Safarzadeh1152@yahoo.com
چکیده: (926 مشاهده)
هدف از انجام این پژوهش،تعیین اثربخشی آموزش غنیسازی روابط زناشویی مبتنی بر هیجان در دوران بارداری بر همدلیعاطفی، ادراک انصاف و تمایلاتجنسی زوجین جوان شهر اهواز بود. روش پژوهش حاضر، نیمه آزمایشی با طرح پیشآزمون_ پسآزمون و گروهگواه بود. جامعهآماری پژوهشحاضر کلیه زوجینجوان دارای زن باردار 22 تا 31 ساله، مراجعهکننده به بیمارستان و مطبهای خصوصی پزشکان زنان و زایمان شهر اهواز در سال1400 بودند که از میان آنها30 زوج داوطلب و واجد شرایط در چهارچوب نمونهگیری هدفمند گزینش و به شیوه تصادفی در دوگروه آزمایش و گواه (هرگروه 15زوج یا 30 نفر) گمارده شدند. برای جمعآوری دادهها از مقیاس همدلی عاطفی (مهرابیان و اپستین، 1972،EES)، پرسشنامه ادراک انصاف (پری، 2004،PEM) و پرسشنامه تمایل جنسی (هالبرت، 1992، HSDQ) استفاده شد. برای گروه آزمایش 8 جلسه 180 دقیقهای آموزش غنیسازی روابط زناشویی بصورت گروهی اجرا شد و در گروه گواه مداخلهای صورت نگرفت. جهت تجزیه و تحلیل دادهها از روش تحلیلکورانس چندمتغیری استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد که با کنترل اثر پیش آزمون تفاوت معناداری بین دو گروه در همدلی عاطفی، ادراک انصاف و تمایلات جنسی در مرحله پس آزمون وجود دارد(05/0>P). از یافتههای فوق میتوان نتیجه گرفت که آموزش غنیسازی روابطزناشویی مبتنی بر هیجان در دوران بارداری بر بهبود همدلیعاطفی، ادراکانصاف و تمایلاتجنسی زوجین جوان مؤثر است.
نوع مقاله:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
روانشناسی بالینی دریافت: 1401/6/6 | پذیرش: 1401/12/20 | انتشار الکترونیک: 1402/3/9