Pendar Z, Azad E, Sohrabi F. (2022). The mediating role of emotional intelligence in the relationship between family communication pattern and personal responsibility in adolescents.
Rooyesh.
11(10), 73-82.
URL:
http://frooyesh.ir/article-1-4129-fa.html
پندار زینب، آزاد اسفندیار، سهرابی فرامرز. نقش واسطهای هوش هیجانی در رابطه بین الگوی ارتباطی خانواده با مسئولیتپذیری شخصی در نوجوانان رویش روان شناسی 1401; 11 (10) :82-73
URL: http://frooyesh.ir/article-1-4129-fa.html
1- دانشجوی دکتری تخصصی مشاوره، گروه مشاوره، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.
2- دانشیار، مرکز تحقیقات علوم رفتاری، پژوهشکده سبک زندگی، دانشگاه علوم پزشکی بقیهالله (عج)، تهران، ایران. ، Esazad@yahoo.com
3- استاد روانشناسی بالینی، گروه روانشناسی بالینی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران.
چکیده: (927 مشاهده)
این پژوهش با هدف بررسی نقش واسطهای هوش هیجانی در رابطه بین الگوی ارتباطی خانواده با مسئولیتپذیری شخصی در نوجوانان انجام شد. پژوهش حاضر از لحاظ هدف جزء پژوهشهای بنیادین و از لحاظ روش از نوع مطالعات همبستگی است. جامعه آماری پژوهش حاضر، کلیه دانش آموزان دختر و پسر در مقاطع دوره متوسطه دوم شهر تهران از مدرسه نمونه دولتی پسرانه علامه شعرانی منطقه 2 و نمونه دولتی دخترانه نیکان منطقه 2 در سال 1401 بودند که از بین آنها به صورت در دسترس 300 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزارهای این پژوهش شامل مقیاس مسئولیتپذیری شخصی (PRSA، مرگلر و شیلد، 2016)، پرسشنامه الگوهای ارتباطی خانواده (FCP، کوئرنر و فیتزپاتریک، 2002) و پرسشنامه هوش هیجانی (EIQ، برادبری و گریوز، 2005) بودند. دادهها با استفاده از روش تحلیل معادلات ساختاری تجزیه و تحلیل شدند. نتایج تحلیل معادلات ساختاری حاکی از برازش مناسب مدل بود. یافتهها نشان داد که جهتگیری گفت و شنود و همنوایی با هوش هیجانی و هوش هیجانی با مسئولیت پذیری شخصی رابطه مستقیم داشتند (۰01/۰p‹). همچنین جهتگیری گفتوشنود و همنوایی به صورت غیر مستقیم از طریق هوش هیجانی توانستند مسئولیتپذیری شخصی در نوجوانان را پیشبینی کنند (۰01/۰p‹). از یافتهها میتوان نتیجه گرفت که الگوی ارتباطی خانواده و هوش هیجانی نقش کلیدی در مسئولیتپذیری شخصی نوجوانان دارند و لزوم توجه به این عوامل در تعامل با یکدیگر در برنامههای ارتقای مسئولیتپذیری ضروری است.
نوع مقاله:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
مشاوره دریافت: 1401/6/8 | پذیرش: 1401/7/16 | انتشار الکترونیک: 1401/10/10