Salami Kenari M, Hosseini tabaghdehi L. (2023). The effectiveness of choice theory training on the stress caused by Corona and the cognitive regulation of emotions of engineers who are members of the engineering system.
Rooyesh.
12(1), 177-186.
URL:
http://frooyesh.ir/article-1-4136-fa.html
سلامی کناری مصطفی، حسینی طبقدهی لیلا. اثربخشی آموزش نظریه انتخاب بر استرس کرونا و تنظیم شناختی هیجان مهندسین عضو نظام مهندسی رویش روان شناسی 1402; 12 (1) :186-177
URL: http://frooyesh.ir/article-1-4136-fa.html
1- دانشجوی کارشناسی ارشد، گروه روانشناسی، دانشکدۀ علوم تربیتی و روانشناسی، واحد ساری، دانشگاه آزاد اسلامی، ساری، ایران.
2- استادیار گروه مدیریت آموزشی، واحد رامسر، دانشگاه آزاد اسلامی، رامسر، ایران. ، Leila.hosseinitabaghdehi@yahoo.com
چکیده: (815 مشاهده)
هدف از پژوهش حاضر تعیین اثربخشی آموزش نظریه انتخاب بر استرس کرونا و تنظیم شناختی هیجان مهندسین عضو نظام مهندسی شهرستان فریدونکنار بود. پژوهش حاضر نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون- پسازمون با گروه کنترل بود. جامعۀ پژوهش را کلیه مهندسین عضو نظام مهندسی شهرستان فریدونکنار در سال 1400 تشکیل دادند که از بین آنها به صورت در دسترس و بر اساس ملاکهای ورود به پژوهش 30 نفر به عنوان نمونه انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و گواه (15 نفر گروه آزمایش و 15 نفر گروه گواه) جایگذاری شدند. ابزارهای این پژوهش شامل پرسشنامه استرس کرونا (سلیمی و همکاران، 1399، CSS-18) و پرسشنامۀ تنظیم شناختی هیجان (گارنفسکی و همکاران، 2006، CERQ) بود. گروه آزمایش تحت آموزش نظریه انتخاب طی 9 جلسه 90 دقیقهای قرار گرفت و گروه گواه هیچگونه مداخلهای دریافت نکرد. جهت تجزیه و تحلیل دادهها از آزمون تحلیل کواریانس چندمتغیری استفاده شد. نتایج حاصل از تحلیل نشان داد که با کنترل اثر پیشآزمون بین میانگین پسآزمون در دو گروه آزمایش و گواه از نظر متغیرهای وابسته تفاوت معنیداری وجود دارد (001>P). از یافتههای فوق میتوان نتیجه گرفت که آموزش نظریه انتخاب بر کاهش استرس کرونا و کاهش راهبردهای ناسازگارانه هیجان و افزایش راهبردهای سازگارانه هیجان مؤثر است.
نوع مقاله:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
روانشناسی بالینی دریافت: 1401/6/11 | پذیرش: 1401/9/24 | انتشار الکترونیک: 1402/1/10