مجله رویش روا‌ن‌شناسی از دادن گواهی‌های کاغذی معذور است. لطفا تقاضا نکنید. همه گواهی ها در صفحه شخصی کاربران موجود است.

سال 12، شماره 1 - ( فروردین 1402/ پیاپی 82 1402 )                   سال 12 شماره 1 صفحات 186-177 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Salami Kenari M, Hosseini tabaghdehi L. The effectiveness of choice theory training on the stress caused by Corona and the cognitive regulation of emotions of engineers who are members of the engineering system. Rooyesh 2023; 12 (1) :177-186
URL: http://frooyesh.ir/article-1-4136-fa.html
سلامی کناری مصطفی، حسینی طبقدهی لیلا. اثربخشی آموزش نظریه انتخاب بر استرس کرونا و تنظیم شناختی هیجان مهندسین عضو نظام مهندسی. رویش روان شناسی. 1402; 12 (1) :177-186

URL: http://frooyesh.ir/article-1-4136-fa.html


1- دانشجوی کارشناسی ارشد، گروه روانشناسی، دانشکدۀ علوم تربیتی و روان­شناسی، واحد ساری، دانشگاه آزاد اسلامی، ساری، ایران.
2- استادیار گروه مدیریت آموزشی، واحد رامسر، دانشگاه آزاد اسلامی، رامسر، ایران. ، Leila.hosseinitabaghdehi@yahoo.com
چکیده:   (445 مشاهده)
هدف از پژوهش حاضر تعیین اثربخشی آموزش نظریه انتخاب بر استرس کرونا و تنظیم شناختی هیجان مهندسین عضو نظام مهندسی شهرستان فریدون‌کنار بود. پژوهش حاضر نیمه‌آزمایشی با طرح پیشآزمون- پسازمون با گروه کنترل بود. جامعۀ پژوهش را کلیه مهندسین عضو نظام مهندسی شهرستان فریدونکنار در سال 1400 تشکیل دادند که از بین آنها به صورت در دسترس و بر اساس ملاکهای ورود به پژوهش 30 نفر به عنوان نمونه انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و گواه (15 نفر گروه آزمایش و 15 نفر گروه گواه) جایگذاری شدند. ابزارهای این پژوهش شامل پرسشنامه استرس کرونا (سلیمی و همکاران، 1399، CSS-18) و پرسشنامۀ تنظیم شناختی هیجان (گارنفسکی و همکاران، 2006، CERQ) بود. گروه آزمایش تحت آموزش نظریه انتخاب طی 9 جلسه 90 دقیقهای قرار گرفت و گروه گواه هیچگونه مداخلهای دریافت نکرد. جهت تجزیه و تحلیل دادهها از آزمون تحلیل کواریانس چندمتغیری استفاده شد. نتایج حاصل از تحلیل نشان داد که با کنترل اثر پیشآزمون بین میانگین پسآزمون در دو گروه آزمایش و گواه از نظر متغیرهای وابسته تفاوت معنیداری وجود دارد (001>P). از یافتههای فوق میتوان نتیجه گرفت که آموزش نظریه انتخاب بر کاهش استرس کرونا و کاهش راهبردهای ناسازگارانه هیجان و افزایش راهبردهای سازگارانه هیجان مؤثر است.
متن کامل [PDF 525 kb]   (177 دریافت)    
نوع مقاله: پژوهشي | موضوع مقاله: روانشناسی بالینی
دریافت: 1401/6/11 | ویرایش نهایی: 1402/3/10 | پذیرش: 1401/9/24 | انتشار الکترونیک: 1402/1/10

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به نشریه علمی رویش روان شناسی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Rooyesh-e-Ravanshenasi Journal(RRJ)

Designed & Developed by : Yektaweb