Ebrahimi S, Ghasemzadeh S, Jafari Bondarabadi F, Mohammadi Feizabadi A, Mojaver S. (2023). A study of lived experiences of first grade female teachers of virtual education during the Corona epidemic.
Rooyesh.
12(2), 183-196.
URL:
http://frooyesh.ir/article-1-4150-fa.html
ابراهیمی سارگل، قاسم زاده سوگند، جعفری بندرآبادی فاطمه، محمدی فیض آبادی عاطفه، مجاور شیرین. بررسی تجارب زیسته معلمان زن پایه اول ابتدایی از آموزش مجازی در دوران همهگیری کرونا رویش روان شناسی 1402; 12 (2) :196-183
URL: http://frooyesh.ir/article-1-4150-fa.html
1- کارشناس ارشد مشاوره خانواده، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران.
2- استادیار گروه روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، تهران، ایران. ، s.ghasemzadeh@ut.ac.ir
3- کارشناس ارشد مشاوره خانواده، دانشکده علوم انسانی و اجتماعی، دانشگاه اردکان، اردکان، ایران.
4- دانشجوی دکترای روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، تهران، ایران.
چکیده: (959 مشاهده)
با توجه به شرایط کنونی جامعه، معلمان نیاز به یادگیری استفاده از فضای مجازی و رشد مهارتهای خود جهت ارتباط هر چه بهتر با دانشآموزان دارند. بنابراین، هدف پژوهش حاضر بررسی تجارب زیسته معلمان زن پایه اول ابتدایی از آموزش مجازی در دوران همهگیری کرونا بود. مطالعه حاضر به شیوه کیفی و با استفاده از روش پدیدارشناختی انجام شده است. جامعه پژوهش شامل معلمان زن در استان یزد در سال تحصیلی ۱۴۰۰-۱۳۹۹ بود و 12 مشارکتکننده با استفاده از شیوه هدفمند انتخاب شدند و مصاحبه نیمهساختاریافته با آنها تا اشباع نظری دادهها ادامه یافت. تجزیه و تحلیل دادهها با روش کلایزی صورت پذیرفت. پس از کدگذاری مصاحبهها و دستهبندی مضامین فرعی که شامل 48 مضمون بود، 11 مضمون اصلی از قبیل تعامل و سازگاری با فضای آموزش مجازی، ارتقای کیفیت آموزشی به واسطه امکانات فضای مجازی، موانع موجود در آموزش مجازی، مختل شدن فرایند نظمدهی در آموزش، تغییرات تعاملی معلم-دانشآموز ناشی از عدم حضور، تغییرات ایجاد شده در دانشآموزان، نگرانیها و دلواپسیهای معلمان در امر آموزش، اقدامات معلم و احساس کفایت ناشی از آن، تراکم نقش و فرسودگی ناشی از آن، حمایتگری کادر مدرسه و والدین از معلم، تعامل والدین (خانواده) و معلمان در امر آموزش به دست آمد. نتایج نشان داد که با وجود نوپا بودن جریان آموزش مجازی و دشواریها و معایب آن، این نوع آموزش مزایایی هم دارد که از نظر اکثر معلمان در صورتیکه بتوان آموزش مجازی و حضوری را با یکدیگر ادغام کرد، بسیار مؤثر خواهد بود.
نوع مقاله:
کیفی |
موضوع مقاله:
مشاوره دریافت: 1401/6/17 | پذیرش: 1402/1/11 | انتشار الکترونیک: 1402/2/10