Hashemi S M, Mehdad A, Shokri O. Comparing the Effectiveness of Positive, Resilience and Mindfulness Training Packages on Students' Academic Well-Being. Rooyesh 2023; 12 (2) :141-152
URL:
http://frooyesh.ir/article-1-4215-fa.html
هاشمی سید مرتضی، مهداد علی، شکری امید. مقایسه اثربخشی بستههای آموزش مثبت نگر، تابآوری و ذهنآگاهی بر بهزیستی تحصیلی دانشآموزان. رویش روان شناسی. 1402; 12 (2) :141-152
URL: http://frooyesh.ir/article-1-4215-fa.html
1- دانشجوی دکتری روانشناسی تربیتی، گروه روانشناسی، دانشکدۀ علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان (خوراسگان)، اصفهان، ایران.
2- دانشیار گروه روانشناسی، دانشکدۀ علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان (خوراسگان)، اصفهان، ایران. ، alimahdad.am@gmail.com
3- استادیار گروه روانشناسی، دانشکدۀ علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران.
چکیده: (709 مشاهده)
هدف پژوهش حاضر مقایسه اثربخشی آموزش رواندرمانی مثبتنگر، تابآوری پنسیلوانیا و شناخت درمانی مبتنی بر ذهنآگاهی بر بهزیستی تحصیلی دانشآموزان بود. روش پژوهش نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون- پسآزمون و گروه کنترل با پیگیری دوماهه بود. جامعه آماری شامل کلیه دانشآموزان پسر سال سوم دوره متوسطه اول مدارس دولتی شهرستان شهرکرد در سال تحصیلی 1400-1399 بود که با استفاده از روش نمونهگیری دردسترس، 60 نفر انتخاب و بهصورت تصادفی در چهار گروه آزمایش و گواه (هرکدام 15 نفر) جایگزین و هر یک از گروههای آزمایش، طی 6 جلسه، هر هفته دو بار، تحت آموزش برنامههای رواندرمانی مثبتنگر (سلیگمن و همکاران، 2013)، تابآوری پنسیلوانیا (سلیگمن و همکاران، 2009) و شناخت درمانی مبتنی بر ذهنآگاهی (سگال و همکاران، 2012) قرار گرفتند و گروه گواه مداخلهای دریافت ننمود. ابزار پژوهش، پرسشنامه بهزیستی تحصیلی (AWBQ) تومینین-سوینی و همکاران (2012) بود و برای تجزیه و تحلیل دادهها، از روش تحلیل واریانس آمیخته استفاده شد. نتایج حاکی از تأثیر معنیدار آموزش برنامه مثبتنگر، تابآوری و ذهنآگاهی بر بهزیستی تحصیلی بر مقیاسهای ارزش مدرسه (558/20 = F)، فرسودگی نسبت به مدرسه (52/29 =F)، رضایتمندی تحصیلی (403/11 =F)، درآمیزی با تکالیف مدرسه (608/8 =F) و ثبات این برنامهها در اثرگذاری، در مرحله پیگیری بود (05/0=>P) ولی تفاوت معناداری بین سه نوع مداخله در مقایسه با همدیگر وجود نداشت. نتایج نشان میدهد هر سه مداخله با تغذیه منابع مقابلهای و تقویت پرطاقتی و سرمایه روانشناختی یادگیرندگان، در تقویت انگیزه، پیشرفت و بهزیستی تحصیلی آنها مؤثر واقع میشود.
نوع مقاله:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
روانشناسی تربیتی دریافت: 1401/7/23 | ویرایش نهایی: 1402/3/27 | پذیرش: 1401/10/4 | انتشار الکترونیک: 1402/2/10