1- استادیار، گروه روانشناسی، دکترای روانشناسی سلامت، دانشگاه ادیبان گرمسار، گرمسار، ایران.
2- کارشناسی ارشد، روانشناسی عمومی، دانشگاه ادیبان گرمسار، گرمسار، ایران. ، Farzanehdr2270@gmail.com
چکیده: (1053 مشاهده)
هدف از پژوهش حاضر تعیین اثربخشی درمان شناختی-رفتاری بر اضطراب اجتماعی و عملکرد تحصیلی دانشآموزان مقطع ابتدایی بود. پژوهش حاضر نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون_پسآزمون و گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانشآموزان پسر دوره ابتدایی مشغول به تحصیل در سال تحصیلی 1401-1400 در مدارس منطقه 6 آموزش و پرورش شهر تهران بود. نمونه پژوهش شامل 30 نفر بود که به روش نمونهگیری هدفمند انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و گواه (هر گروه 15 نفر) گمارده شدند. برای جمعآوری دادهها مقیاس اضطراب اجتماعی (lsas-sr) لیبوویتز (1987) و پرسشنامه عملکرد تحصیلی (EPT) فام و تیلور (1999) استفاده شد. دادهها با استفاده از روش تحلیل کوواریانس چند متغیری مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد که با کنترل اثر پیشآزمون تفاوت معناداری (05/0>p)، بین پسآزمون گروه آزمایش و گواه در اضطراب اجتماعی و عملکرد تحصیلی وجود داشت. بنابراین میتوان گفت روش شناختی-رفتاری یکی از روشهای مؤثر در ارتقای عملکرد تحصیلی و کاهش اضطراب اجتماعی دانشآموزان دوره ابتدایی است.
نوع مقاله:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
روانشناسی عمومی دریافت: 1401/8/2 | پذیرش: 1402/1/26 | انتشار الکترونیک: 1403/1/15