Safaralikhani E, Donyamali S. (2023). The effectiveness of parenting training based on acceptance and commitment on anxiety and emotional self-regulation of parents of children with learning disabilities.
Rooyesh.
12(4), 177-186.
URL:
http://frooyesh.ir/article-1-4227-fa.html
صفرعلیخانی الهام، دنیامالی سکینه. اثربخشی آموزش فرزندپروری مبتنی بر پذیرش و تعهد بر اضطراب و خودتنظیمی هیجانی والدین کودکان دارای اختلالات یادگیری رویش روان شناسی 1402; 12 (4) :186-177
URL: http://frooyesh.ir/article-1-4227-fa.html
1- کارشناسی ارشد روانشناسی کودکان استثنایی، دانشگاه علوم تحقیقات، تهران، ایران. ، safar.alikhani12@yahoo.com
2- کارشناسی ارشد روانشناسی کودکان استثنایی، دانشگاه علوم تحقیقات، تهران، ایران.
چکیده: (1218 مشاهده)
هدف پژوهش حاضر تعیین اثربخشی آموزش فرزندپروری مبتنی بر پذیرش و تعهد بر اضطراب و خودتنظیمی هیجانی والدین کودکان دارای اختلالات یادگیری بود. طرح پژوهش به شیوه نیمه آزمایشی با طرح پیشآزمون- پسآزمون و گروه کنترل بود. جامعه آماری این پژوهش کلیه والدین کودکان دارای اختلالات یادگیری در سال 1401 بودند که به مراکز اختلالات یادگیری تبریز مراجعه کرده بودند. نمونه آماری پژوهش شامل 30 مادر بود که با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند انتخاب شده و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و گواه (15 نفر برای هر گروه) جایگزین شدند. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامههای اضطراب (AI، بک و کلارک، 1998) و خودتنظیمی عاطفی (SREQ، لارسن و پریز مایک، 2000) استفاده شد. تجزیه و تحلیل دادهها با روش آماری تحلیل کواریانس انجام گرفت. نتایج نشان داد که با کنترل اثر پیشآزمون بین میانگین اضطراب و خودتنظیمی هیجانی پس آزمون گروه آزمایش و کنترل تفاوت معناداری در سطح 01/0>P) وجود دارد. در واقع آموزش فرزندپروری مبتنی بر پذیرش و تعهد بر اضطراب و خودتنظیمی هیجانی مادران تأثیر دارد و باعث کاهش نگرانی و افزایش خودتنظیمی هیجانی میشود.
نوع مقاله:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
سلامت دریافت: 1401/8/3 | پذیرش: 1401/10/15 | انتشار الکترونیک: 1402/4/10