Ethics code: IR.IAU.AMOL.REC.1401.009
Mahmmodi Galogahi K, Khanehkeshi A. (2023). The effectiveness of empowerment in executive functions on academic achievement anxiety and academic meaning of high school students.
Rooyesh.
12(2), 73-82.
URL:
http://frooyesh.ir/article-1-4238-fa.html
محمودی گلوگاهی کوثر، خانه کشی علی. اثربخشی توانمندسازی در کارکردهای اجرایی بر اضطراب پیشرفت تحصیلی و معنای تحصیلی در دانشآموزان متوسطه اول رویش روان شناسی 1402; 12 (2) :82-73
URL: http://frooyesh.ir/article-1-4238-fa.html
1- گروه روانشناسی، واحد آیت الله آملی، دانشگاه آزاد اسلامی، آمل، ایران.
2- گروه روانشناسی، واحد آیت الله آملی، دانشگاه آزاد اسلامی، آمل، ایران. ، ava57627@gmail.com
چکیده: (1149 مشاهده)
این پژوهش با هدف تعیین اثربخشی توانمندسازی در کارکردهای اجرایی بر اضطراب پیشرفت تحصیلی و معنای تحصیلی دانشآموزان متوسطه اول انجام شد. روش پژوهش نیمه آزمایشی با طرح پیشآزمون_ پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش حاضر را تمامی420 دانشآموز دختر متوسطه اول پایه نهم از 9 مدرسه دولتی 4 مدرسه با دو کلاس در شهر گرگان در آذر سال 1400 تشکیل دادند. تعداد 30 نفر با روش نمونهگیری تصادفی ساده و بر اساس معیارهای ورود به پژوهش انتخاب و به طور تصادفی در دو گروه 15 نفره آزمایش و گواه جایگزین شدند. از دو پرسشنامه، اضطراب پیشرفت تحصیلی آلبرت وهابر (AAT) و پرسشنامه معنای تحصیل هندرسون-کینگ و اسمیت (MOE) و برنامه آموزشی کارکردهای اجرایی براساس مدل بارکلی استفاده شد. دادهها با استفاده از روش تحلیل کوواریانس چند متغیره مورد تحلیل قرار گرفت. از یافتهها میتوان نتیجه گرفت که که با کنترل اثر پیشآزمون بین میانگین اضطراب پیشرفت تحصیلی و معنای تحصیلی در پسآزمون در گروه آزمایش و کنترل تفاوت معناداری در سطح 01/0 وجود دارد. توانمندسازی در کارکردهای اجرایی سبب کاهش اضطراب پیشرفت تحصیلی و همچنین منجر به افزایش معنای تحصیلی دانشآموزان متوسطه میگردد.
نوع مقاله:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
روانشناسی تربیتی دریافت: 1401/8/11 | پذیرش: 1401/10/17 | انتشار الکترونیک: 1402/2/10