مجله رویش روا‌ن‌شناسی از دادن گواهی‌های کاغذی معذور است. لطفا تقاضا نکنید. همه گواهی ها در صفحه شخصی کاربران موجود است.

سال 11، شماره 10 - ( دی 1401/ پیاپی 79 1401 )                   سال 11 شماره 10 صفحات 72-61 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Daneshzadeh F, Asadzadeh H, Mehrinejad S A, Sotodehasl N. (2022). The Mediating Role of Communication Skills in the Relationship between Personality Traits and High-Risk Use of the Internet in Semnan Farhangian University Students. Rooyesh. 11(10), 61-72.
URL: http://frooyesh.ir/article-1-4266-fa.html
دانش زاده فرامرز، اسدزاده حسن، مهری نژاد سیدابوالقاسم، ستوده اصل نعمت. نقش واسطه ای مهارتهای ارتباطی در رابطه بین ویژگیهای شخصیتی با استفاده پرخطر از اینترنت در دانشجویان دانشگاه فرهنگیان سمنان رویش روان شناسی 1401; 11 (10) :72-61

URL: http://frooyesh.ir/article-1-4266-fa.html


1- دانشجوی دکتری روان­شناسی تربیتی، واحد سمنان، دانشگاه آزاد اسلامی، سمنان، ایران.
2- دانشیار گروه روان­شناسی تربیتی، دانشکده روان­شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران. ، Asadzadeh@atu.ac.ir
3- دانشیار گروه روان­شناسی، دانشکده روان­شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه الزهرا، تهران، ایران.
4- دانشیار گروه روان­شناسی، واحد سمنان، دانشگاه آزاد اسلامی، سمنان، ایران.
چکیده:   (1158 مشاهده)
هدف این پژوهش تعیین نقش واسطه­ای مهارت­های ارتباطی در رابطه بین ویژگی­های شخصیتی با استفاده پرخطر از اینترنت در دانشجویان دانشگاه فرهنگیان سمنان بود. پژوهش به روش تحلیلی و مدل­سازی معادلات ساختاری انجام شد. جامعه آماری شامل تمامی دانشجویان مقطع کارشناسی دانشگاه فرهنگیان سمنان در سال تحصیلی 1399-1398 به تعداد 750 نفر بود که از بین آن­ها تعداد 275 نفر نمونه به روش نمونه­گیری در دسترس انتخاب شد. برای جمع­آوری داده­ها از پرسشنامه­های مهارت­های ارتباطی کوئین­دام (CSQ) (2004)، پنج عاملی شخصیتی کاستا و مک­گری (FPQ) (2004) و مقیاس غربالگری استفاده پرخطر از اینترنت جلنچیک و همکاران (QHUI) (2014) استفاده شد. به منظور تحلیل داده­ها از مدل­سازی معادلات ساختاری استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد اثرات مستقیم ویژگی­های شخصیتی بر استفاده پرخطر از اینترنت معنادار بود (001/0>p). از طرفی اثر غیرمستقیم ویژگی­های شخصیتی بر استفاده پرخطر از اینترنت با میانجی مهارت­های ارتباطی معنادار بود (001/0>p).  شاخص­های نکویی برازش نیز حاکی از برازش مناسب مدل بود. بر اساس یافته­های این پژوهش نتیجه­گیری می­شود ویژگی­های شخصیتی با میانجی مهارت­های ارتباطی می­تواند مدل استفاده پرخطر از اینترنت را تبیین کند.
متن کامل [PDF 694 kb]   (903 دریافت)    
نوع مقاله: پژوهشي | موضوع مقاله: روانشناسی تربیتی
دریافت: 1401/9/1 | پذیرش: 1401/9/16 | انتشار الکترونیک: 1401/10/10

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به نشریه علمی رویش روان شناسی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | Rooyesh-e-Ravanshenasi Journal(RRJ)

Designed & Developed by : Yektaweb