Daneshzadeh F, Asadzadeh H, Mehrinejad S A, Sotodehasl N. (2022). The Mediating Role of Communication Skills in the Relationship between Personality Traits and High-Risk Use of the Internet in Semnan Farhangian University Students.
Rooyesh.
11(10), 61-72.
URL:
http://frooyesh.ir/article-1-4266-fa.html
دانش زاده فرامرز، اسدزاده حسن، مهری نژاد سیدابوالقاسم، ستوده اصل نعمت. نقش واسطه ای مهارتهای ارتباطی در رابطه بین ویژگیهای شخصیتی با استفاده پرخطر از اینترنت در دانشجویان دانشگاه فرهنگیان سمنان رویش روان شناسی 1401; 11 (10) :72-61
URL: http://frooyesh.ir/article-1-4266-fa.html
1- دانشجوی دکتری روانشناسی تربیتی، واحد سمنان، دانشگاه آزاد اسلامی، سمنان، ایران.
2- دانشیار گروه روانشناسی تربیتی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران. ، Asadzadeh@atu.ac.ir
3- دانشیار گروه روانشناسی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه الزهرا، تهران، ایران.
4- دانشیار گروه روانشناسی، واحد سمنان، دانشگاه آزاد اسلامی، سمنان، ایران.
چکیده: (1158 مشاهده)
هدف این پژوهش تعیین نقش واسطهای مهارتهای ارتباطی در رابطه بین ویژگیهای شخصیتی با استفاده پرخطر از اینترنت در دانشجویان دانشگاه فرهنگیان سمنان بود. پژوهش به روش تحلیلی و مدلسازی معادلات ساختاری انجام شد. جامعه آماری شامل تمامی دانشجویان مقطع کارشناسی دانشگاه فرهنگیان سمنان در سال تحصیلی 1399-1398 به تعداد 750 نفر بود که از بین آنها تعداد 275 نفر نمونه به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شد. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامههای مهارتهای ارتباطی کوئیندام (CSQ) (2004)، پنج عاملی شخصیتی کاستا و مکگری (FPQ) (2004) و مقیاس غربالگری استفاده پرخطر از اینترنت جلنچیک و همکاران (QHUI) (2014) استفاده شد. به منظور تحلیل دادهها از مدلسازی معادلات ساختاری استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد اثرات مستقیم ویژگیهای شخصیتی بر استفاده پرخطر از اینترنت معنادار بود (001/0>p). از طرفی اثر غیرمستقیم ویژگیهای شخصیتی بر استفاده پرخطر از اینترنت با میانجی مهارتهای ارتباطی معنادار بود (001/0>p). شاخصهای نکویی برازش نیز حاکی از برازش مناسب مدل بود. بر اساس یافتههای این پژوهش نتیجهگیری میشود ویژگیهای شخصیتی با میانجی مهارتهای ارتباطی میتواند مدل استفاده پرخطر از اینترنت را تبیین کند.
نوع مقاله:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
روانشناسی تربیتی دریافت: 1401/9/1 | پذیرش: 1401/9/16 | انتشار الکترونیک: 1401/10/10