Pendar Z, Azad E, Sohrabi F. (2023). Designing a model of personal responsibility based on the family communication pattern in adolescents with the mediating role of identity styles.
Rooyesh.
12(2), 63-72.
URL:
http://frooyesh.ir/article-1-4308-fa.html
پندار زینب، آزاد اسفندیار، سهرابی فرامرز. تدوین مدل مسئولیتپذیری شخصی بر اساس الگوی ارتباطی خانواده در نوجوانان با نقش واسطهای سبکهای هویتی رویش روان شناسی 1402; 12 (2) :72-63
URL: http://frooyesh.ir/article-1-4308-fa.html
1- دانشجوی دکتری تخصصی مشاوره، گروه مشاوره، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.
2- دانشیار، مرکز تحقیقات علوم رفتاری، پژوهشکده سبک زندگی، دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله (عج)، تهران، ایران. ، Esazad@yahoo.com
3- استاد روانشناسی بالینی، گروه روانشناسی بالینی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران.
چکیده: (1281 مشاهده)
این پژوهش با هدف بررسی نقش واسطهای سبکهای هویتی در رابطه بین الگوی ارتباطی خانواده با مسئولیتپذیری شخصی در نوجوانان انجام شد. پژوهش حاضر از لحاظ هدف جزء پژوهشهای بنیادین و از لحاظ روش از نوع مطالعات همبستگی است. جامعه آماری پژوهش حاضر، کلیه دانش آموزان دختر و پسر در مقاطع دوره متوسطه دوم شهر تهران از مدرسه نمونه دولتی پسرانه علامه شعرانی منطقه 2 و نمونه دولتی دخترانه نیکان منطقه 2 در سال 1401 بودند که از بین آنها به صورت در دسترس 300 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزارهای این پژوهش شامل مقیاس مسئولیتپذیری شخصی (PRSA، مرگلر و شیلد، 2016)، پرسشنامه الگوهای ارتباطی خانواده (FCP، کوئرنر و فیتزپاتریک، 2002) و پرسشنامه سبک هویت (ISI، برزونسکی، 1992) بودند. دادهها با استفاده از روش تحلیل مسیر تجزیه و تحلیل شدند. نتایج تحلیل مسیر حاکی از برازش مناسب مدل بود. یافتهها نشان داد که جهتگیری گفتوشنود و جهتگیری همنوایی به صورت غیر مستقیم از طریق سبکهای هویتی توانستند مسئولیتپذیری شخصی در نوجوانان را پیشبینی کنند (۰01/۰p‹). از یافتهها میتوان نتیجه گرفت که الگوی ارتباطی خانواده و سبکهای هویتی نقش کلیدی در مسئولیتپذیری شخصی نوجوانان دارند و لزوم توجه به این عوامل در تعامل با یکدیگر در برنامههای ارتقای مسئولیتپذیری ضروری است.
نوع مقاله:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
مشاوره دریافت: 1401/9/25 | پذیرش: 1401/10/24 | انتشار الکترونیک: 1402/2/10