مجله رویش روا‌ن‌شناسی از دادن گواهی‌های کاغذی معذور است. لطفا تقاضا نکنید. همه گواهی ها در صفحه شخصی کاربران موجود است.

سال 12، شماره 2 - ( اردیبهشت 1402 / پیاپی 83 1402 )                   سال 12 شماره 2 صفحات 72-63 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Pendar Z, Azad E, Sohrabi F. (2023). Designing a model of personal responsibility based on the family communication pattern in adolescents with the mediating role of identity styles. Rooyesh. 12(2), 63-72.
URL: http://frooyesh.ir/article-1-4308-fa.html
پندار زینب، آزاد اسفندیار، سهرابی فرامرز. تدوین مدل مسئولیت‌پذیری شخصی بر اساس الگوی ارتباطی خانواده در نوجوانان با نقش واسطه‌ای سبک‌های هویتی رویش روان شناسی 1402; 12 (2) :72-63

URL: http://frooyesh.ir/article-1-4308-fa.html


1- دانشجوی دکتری تخصصی مشاوره، گروه مشاوره، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.
2- دانشیار، مرکز تحقیقات علوم رفتاری، پژوهشکده سبک زندگی، دانشگاه علوم پزشکی بقیه ­الله (عج)، تهران، ایران. ، Esazad@yahoo.com
3- استاد روان­شناسی بالینی، گروه روان‌شناسی بالینی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران.
چکیده:   (1281 مشاهده)
این پژوهش با هدف بررسی نقش واسطه­ای سبک­های هویتی در رابطه بین الگوی ارتباطی خانواده با مسئولیت‌پذیری شخصی در نوجوانان انجام شد. پژوهش حاضر از لحاظ هدف جزء پژوهش­های بنیادین و از لحاظ روش از نوع مطالعات همبستگی است. جامعه آماری پژوهش حاضر، کلیه دانش آموزان دختر و پسر در مقاطع دوره متوسطه دوم شهر تهران از مدرسه نمونه دولتی پسرانه علامه شعرانی منطقه 2 و نمونه دولتی دخترانه نیکان منطقه 2 در سال 1401 بودند که از بین آن‌ها به صورت در دسترس 300 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزارهای این پژوهش شامل مقیاس مسئولیت‌پذیری شخصی (PRSA، مرگلر و شیلد، 2016)، پرسشنامه الگوهای ارتباطی خانواده (FCP، کوئرنر و فیتزپاتریک، 2002) و پرسشنامه سبک هویت (ISI، برزونسکی، 1992) بودند. داده­ها با استفاده از روش تحلیل مسیر تجزیه و تحلیل شدند. نتایج تحلیل مسیر حاکی از برازش مناسب مدل بود. یافته­ها نشان داد که جهت­گیری گفت‌وشنود و جهت‌گیری همنوایی به صورت غیر مستقیم از طریق سبک­های هویتی توانستند مسئولیت­پذیری شخصی در نوجوانان را پیش­بینی کنند (۰01/۰p‹). از یافته­ها می­توان نتیجه گرفت که الگوی ارتباطی خانواده و سبک­های هویتی نقش کلیدی در مسئولیت­پذیری شخصی نوجوانان دارند و لزوم توجه به این عوامل در تعامل با یکدیگر در برنامه­های ارتقای مسئولیت­پذیری ضروری است.
متن کامل [PDF 548 kb]   (693 دریافت)    
نوع مقاله: پژوهشي | موضوع مقاله: مشاوره
دریافت: 1401/9/25 | پذیرش: 1401/10/24 | انتشار الکترونیک: 1402/2/10

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به نشریه علمی رویش روان شناسی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | Rooyesh-e-Ravanshenasi Journal(RRJ)

Designed & Developed by : Yektaweb