GomrokchiZadeh M, HajiAlizadeh K, Hajmohammadi Z. The Meaning of Life as a Mediator between Interpersonal Alienation and Smartphone Addiction in the Covid-19 Pandemic among Students of Islamic Azad University, Bandar Abbas Branch. Rooyesh 2024; 13 (1) :143-150
URL:
http://frooyesh.ir/article-1-4312-fa.html
گمرک چی زاده مهری، حاجی علیزاده کبری، حاج محمدی زهرا. معنای زندگی به عنوان میانجی بین بیگانگی بین فردی و اعتیاد به گوشی هوشمند در اپیدمی کووید-19 در دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد بندرعباس. رویش روان شناسی. 1403; 13 (1) :143-150
URL: http://frooyesh.ir/article-1-4312-fa.html
1- کارشناسی ارشد روانشناسی عمومی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد قشم، هرمزگان، ایران.
2- دانشیار گروه روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد بندرعباس، بندرعباس، ایران. ، ph_alizadeh@yahoo.com
3- کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد بندرعباس، بندرعباس، ایران.
چکیده: (135 مشاهده)
هدف این پژوهش بررسی معنای زندگی به عنوان میانجی بین بیگانگی بینفردی و اعتیاد به گوشی هوشمند در پاندمی کووید-19 در دانشجویان شهر بندرعباس بود. روش پژوهش توصیفی- همبستگی از نوع مدل یابی معادلات ساختاری بود. جامعه آماری پژوهش شامل کلیهی دانشجویان دختر و پسر مشغول به تحصیل در دانشگاه آزاد شهر بندرعباس در سال تحصیلی 1400-1401 بودند که تعداد 378 نفر از آنها با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند انتخاب و مورد مطالعه قرار گرفتند. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامه معنای زندگی (استگر و همکاران، 2006، MLQ)، بیگانگی بینفردی (بنی فاطمه و همکاران، 1390، SAQ) و مقیاس اعتیاد به گوشی هوشمند (کو، 2009، SAS) استفاده شد. دادهها با روش تحلیل معادلات ساختاری مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافتههای پژوهش نشان داد که بیگانگی بین فردی بر اعتیاد به گوشی هوشمند اثر مستقیم معنیداری وجود دارد (05/0>P). همچنین معنای زندگی بر اعتیاد به گوشی هوشمند اثر مستقیم و معنیداری دارد (05/0>P). همچنین نتایج نشان داد که بیگانگی بینفردی با میانجیگری معنای زندگی بر اعتیاد به گوشی هوشمند اثر غیرمستقیم دارد. مدل نهایی نیز از برازش مطلوبی برخوردار بود. از این رو، میتوان نتیجه گرفت به منظور کاهش اعتیاد به گوشی هوشمند باید بر معنای زندگی و کاهش بیگانگی بین فردی متمرکز شد.
نوع مقاله:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
روانشناسی عمومی دریافت: 1401/10/1 | ویرایش نهایی: 1403/1/15 | پذیرش: 1402/8/11 | انتشار الکترونیک: 1403/1/15