مجله رویش روا‌ن‌شناسی از دادن گواهی‌های کاغذی معذور است. لطفا تقاضا نکنید. همه گواهی ها در صفحه شخصی کاربران موجود است.

سال ۱۲، شماره ۴ - ( تیر ۱۴۰۲/ پیاپی ۸۵ ۱۴۰۲ )                   سال ۱۲ شماره ۴ صفحات ۱۳۸-۱۲۷ | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Namjoo S, Nouri A. (2023). The Effectiveness of Mindfulness-based cognitive therapy on Psychosomatic Symptoms, Differentiation of Self and Attachment Style of women with Psychosomatic Symptoms. Rooyesh. 12(4), 127-138.
URL: http://frooyesh.ir/article-1-4317-fa.html
نامجو شیوا، نوری احمد. اثربخشی آموزش شناخت درمانی مبتنی بر ذهن آگاهی بر علائم روان تنی، تفکیک خویشتن و سبک دلبستگی زنان دارای علائم روان تنی رویش روان شناسی ۱۴۰۲; ۱۲ (۴) :۱۳۸-۱۲۷

URL: http://frooyesh.ir/article-۱-۴۳۱۷-fa.html


۱- دانشجوی کارشناسی ارشد مشاوره خانواده، گروه مشاوره، دانشکدۀ‌علوم انسانی، واحدخمینی‌شهر، دانشگاه آزاداسلامی، خمینی‌شهر، اصفهان، ایران.
۲- استادیار گروه مشاوره، دانشکدۀ علوم انسانی، واحد خمینی‌شهر، دانشگاه آزاد اسلامی، خمینی‌شهر، اصفهان، ایران. ، Ahmad-nouri2012@yahoo.com
چکیده:   (۱۲۹۱ مشاهده)
هدف از پژوهش حاضر تعیین اثربخشی آموزش شناخت درمانی مبتنی بر ذهن‌آگاهی بر علائم روان‌تنی، سبک دلبستگی و تفکیک خویشتن زنان دارای علائم روان‌تنی بود. روش پژوهش نیمه‌آزمایشی با طرح پیش‌آزمون- پس‌آزمون و گروه کنترل بود. جامعه آماری شامل کلیه زنان دارای علائم روان‌تنی مراجعه‌کننده به دو مرکز مشاوره نگرش برتر و آرامش پایدار در شهر اصفهان در سال ۱۴۰۰ بود. از بین این زنان به شیوه نمونه‌گیری هدفمند تعداد 30 نفر که از پاسخ به پرسشنامه تشخیص اختلالات علائم جسمانی، بیشترین نمره را کسب کرده بودند انتخاب و به‌صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و گواه جایگزین شدند و به پرسشنامه‌های غربالگری برای اختلالات علائم جسمانی SOMS-7 (ابراهیمی و همکاران،1397)، تفکیک خویشتن DSI-R (اسکورن و فریندلندر، 1998) و سبک‌های دلبستگی بزرگسالان AASQ (هازن و شاور، 1987) پاسخ دادند. برای گروه آزمایشی آموزش شناخت درمانی مبتنی بر ذهن‌آگاهی در 8 جلسه 2 ساعته، هفته­ای یک جلسه برگزار شد. تجزیه‌وتحلیل داده‌ها با آزمون تحلیل کوواریانس چند متغیره صورت پذیرفت. نتایج نشان داد که با کنترل اثر پیش‌آزمون بین میانگین پس آزمون دو گروه آزمایش و گواه در متغیر علائم روان‌تنی (716/3=F، 066/0=p) و سبک دلبستگی اجتنابی (273/0=p) تفاوت معناداری وجود ندارد؛ اما در متغیرهای تفکیک خویشتن (327/37=F، 001/0=p سبک‌های دلبستگی ایمن (001/0=p) و دوسوگرا (001/0=p) تفاوت معناداری وجود دارد. بر این اساس می‌توان نتیجه گرفت که مداخله آموزش شناخت درمانی مبتنی بر ذهن‌آگاهی بر متغیرهای تفکیک خویشتن و سبک‌های دلبستگی ایمن و دوسوگرا در زنان دارای علائم روان‌تنی موثر بود.
متن کامل [PDF 761 kb]   (۸۹۴ دریافت)    
نوع مقاله: پژوهشي | موضوع مقاله: مشاوره
دریافت: 1401/10/5 | پذیرش: 1401/11/19 | انتشار الکترونیک: 1402/4/10

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به نشریه علمی رویش روان شناسی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | Rooyesh-e-Ravanshenasi Journal(RRJ)

Designed & Developed by : Yektaweb