مجله رویش روا‌ن‌شناسی از دادن گواهی‌های کاغذی معذور است. لطفا تقاضا نکنید. همه گواهی ها در صفحه شخصی کاربران موجود است.

سال 14، شماره 1 - ( فروردین 1404 / پیاپی 106 1404 )                   سال 14 شماره 1 صفحات 40-31 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Hashemi S, Seyyedan S A, Baezzat F, Firouzjaeian A A. (2025). Effective of Generative Learning on the Based Load Cognitive Pattern on Math Learning 7th Grade Students. Rooyesh. 14(1), 31-40.
URL: http://frooyesh.ir/article-1-4329-fa.html
هاشمی سهیلا، سیدان ابوالقاسم، باعزت فرشته، فیروزجائیان علی اصغر. اثربخشی یادگیری زایشی بر اساس جو روانی- اجتماعی، مهارت‌های فراشناختی و الگوی بار شناختی بر یادگیری ریاضی دانش آموزان پایه هفتم رویش روان شناسی 1404; 14 (1) :40-31

URL: http://frooyesh.ir/article-1-4329-fa.html


1- دانشیار، گروه روانشناسی، دانشکدۀ علوم تربیتی و روان‌شناسی، دانشگاه مازندران، بابلسر، ایران. ، soheilahashemi@yahoo.com
2- دانشجوی دکترای روانشناسی تربیتی، گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روان‌شناسی، دانشگاه مازندران، بابلسر، ایران.
3- دانشیار، گروه روانشناسی، دانشکدۀ علوم تربیتی و روان‌شناسی، دانشگاه مازندران، بابلسر، ایران.
4- دانشیار، گروه علوم اجتماعی، دانشکدۀ علوم اجتماعی، دانشگاه مازندران، بابلسر، ایران.
چکیده:   (64 مشاهده)
هدف از پژوهش حاضر بررسی تأثیر آموزش یادگیری زایشی بر اساس جو روانی- اجتماعی، مهارتهای فراشناختی و  الگوی بار شناختی بر یادگیری ریاضی دانش آموزان پایه هفتم در سال تحصیلی 401-1400 بود. روش پژوهش حاضر نیمه آزمایشی از نوع پیش آزمون- پس آزمون با دو گروه کنترل و دو گروه آزمایش بود. جامعه آماری شامل تمامی دانش آموزان دختر و پسر پایه هفتم منطقه 2 شهر مشهد بودند که تعداد 112 نفر نمونه با استفاده از روش نمونه­گیری خوشه­ای تک­مرحله­ای انتخاب شدند. افراد گروه آزمایش طی 16 جلسه تحت آموزش یادگیری زایشی بر اساس بار شناختی قرار گرفتند و گروه کنترل هیچ نوع مداخله­ای دریافت نکردند. ابزار پژوهش شامل آزمون محقق ساخته 20 سوالی بود. برای تجزیه و تحلیل داده­ها از آزمون تحلیل کوواریانس چندمتغیره و نرم افزار SPSS نسخه 24 استفاده شد. نتایج پژوهش حاضر نشان داد که آموزش یادگیری زایشی بر اساس جو روانی- اجتماعی، مهارتهای فراشناختی و الگوی بار شناختی تأثیر مثبت و معناداری بر یادگیری ریاضی دانش آموزان پایه هفتم دارد. بر اساس یافته­ها می­توان نتیجه گرفت که یکی از آموزش­های موثر بر یادگیری ریاضی دانش آموزان، استفاده از روش یادگیری زایشی بر اساس جو روانی- اجتماعی، مهارتهای فراشناختی و الگوی بار شناختی است.
متن کامل [PDF 474 kb]   (48 دریافت)    
نوع مقاله: پژوهشي | موضوع مقاله: روانشناسی تربیتی
دریافت: 1402/1/9 | پذیرش: 1403/6/19 | انتشار الکترونیک: 1404/2/2

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به نشریه علمی رویش روان شناسی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | Rooyesh-e-Ravanshenasi Journal(RRJ)

Designed & Developed by : Yektaweb