Hashemi S, Seyyedan S A, Baezzat F, Firouzjaeian A A. (2025). Effective of Generative Learning on the Based Load Cognitive Pattern on Math Learning 7th Grade Students.
Rooyesh.
14(1), 31-40.
URL:
http://frooyesh.ir/article-1-4329-fa.html
هاشمی سهیلا، سیدان ابوالقاسم، باعزت فرشته، فیروزجائیان علی اصغر. اثربخشی یادگیری زایشی بر اساس جو روانی- اجتماعی، مهارتهای فراشناختی و الگوی بار شناختی بر یادگیری ریاضی دانش آموزان پایه هفتم رویش روان شناسی 1404; 14 (1) :40-31
URL: http://frooyesh.ir/article-1-4329-fa.html
1- دانشیار، گروه روانشناسی، دانشکدۀ علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه مازندران، بابلسر، ایران. ، soheilahashemi@yahoo.com
2- دانشجوی دکترای روانشناسی تربیتی، گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه مازندران، بابلسر، ایران.
3- دانشیار، گروه روانشناسی، دانشکدۀ علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه مازندران، بابلسر، ایران.
4- دانشیار، گروه علوم اجتماعی، دانشکدۀ علوم اجتماعی، دانشگاه مازندران، بابلسر، ایران.
چکیده: (64 مشاهده)
هدف از پژوهش حاضر بررسی تأثیر آموزش یادگیری زایشی بر اساس جو روانی- اجتماعی، مهارتهای فراشناختی و الگوی بار شناختی بر یادگیری ریاضی دانش آموزان پایه هفتم در سال تحصیلی 401-1400 بود. روش پژوهش حاضر نیمه آزمایشی از نوع پیش آزمون- پس آزمون با دو گروه کنترل و دو گروه آزمایش بود. جامعه آماری شامل تمامی دانش آموزان دختر و پسر پایه هفتم منطقه 2 شهر مشهد بودند که تعداد 112 نفر نمونه با استفاده از روش نمونهگیری خوشهای تکمرحلهای انتخاب شدند. افراد گروه آزمایش طی 16 جلسه تحت آموزش یادگیری زایشی بر اساس بار شناختی قرار گرفتند و گروه کنترل هیچ نوع مداخلهای دریافت نکردند. ابزار پژوهش شامل آزمون محقق ساخته 20 سوالی بود. برای تجزیه و تحلیل دادهها از آزمون تحلیل کوواریانس چندمتغیره و نرم افزار SPSS نسخه 24 استفاده شد. نتایج پژوهش حاضر نشان داد که آموزش یادگیری زایشی بر اساس جو روانی- اجتماعی، مهارتهای فراشناختی و الگوی بار شناختی تأثیر مثبت و معناداری بر یادگیری ریاضی دانش آموزان پایه هفتم دارد. بر اساس یافتهها میتوان نتیجه گرفت که یکی از آموزشهای موثر بر یادگیری ریاضی دانش آموزان، استفاده از روش یادگیری زایشی بر اساس جو روانی- اجتماعی، مهارتهای فراشناختی و الگوی بار شناختی است.
نوع مقاله:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
روانشناسی تربیتی دریافت: 1402/1/9 | پذیرش: 1403/6/19 | انتشار الکترونیک: 1404/2/2