مجله رویش روا‌ن‌شناسی از دادن گواهی‌های کاغذی معذور است. لطفا تقاضا نکنید. همه گواهی ها در صفحه شخصی کاربران موجود است.

سال 12، شماره 3 - ( خرداد 1402/ پیاپی 84 1402 )                   سال 12 شماره 3 صفحات 118-107 | برگشت به فهرست نسخه ها

Ethics code: IR.IAU.AHVAZ.REC.1401.021

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Nezhadasadi M, Safarzadeh S. Designing a Model of Optimal Online Learning Based on Academic Self-Efficacy and Self-Regulated Learning Strategies with the Mediation of Academic Adjustment. Rooyesh 2023; 12 (3) :107-118
URL: http://frooyesh.ir/article-1-4364-fa.html
نژاداسدی مریم، صفرزاده سحر. طراحی الگوی یادگیری‌مجازی‌مطلوب بر اساس خودکارآمدی تحصیلی و راهبردهای یادگیری خودتنظیمی با میانجی‌گری سازگاری‌تحصیلی. رویش روان شناسی. 1402; 12 (3) :107-118

URL: http://frooyesh.ir/article-1-4364-fa.html


1- کارشناسی ارشد، گروه روان شناسی تربیتی، واحد اهواز، دانشگاه آزاد اسلامی، اهواز، ایران.
2- استادیار، گروه روان شناسی، واحد اهواز، دانشگاه آزاد اسلامی، اهواز، ایران. ، safarzadeh1152@yahoo.com
چکیده:   (720 مشاهده)
هدف پژوهش­حاضر طراحی الگوی یادگیری­مجازی­مطلوب براساس خودکارآمدی­تحصیلی و راهبردهای­یادگیری خودتنظیمی با میانجی­گری سازگاری­تحصیلی بود. این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از منظر روش توصیفی­-همبستگی بود. جامعه­آماری پژوهش کلیه دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد اهواز در سال تحصیلی 1401-1400 بودند که تعداد 300 نفر به روش­نمونه‌گیری هدفمند انتخاب و مورد مطالعه قرار گرفتند. برای جمع­آوری­دادها از پرسشنامه آموزش­مجازی (کیم و همکاران، 2005، OEQ)، پرسشنامه خودکارآمدی تحصیلی (جینکز و مورگان، 1999، ASEQ)، پرسشنامه راهبردهای­یادگیری­خودتنظیمی کرمی و همکاران،  2005، SRLSQ)، پرسشنامه سازگاری­تحصیلی (بیکر و سریاک، 1984، ECQ) استفاده شد. داده­ها با روش تحلیل­مسیر مورد تجزیه و تحلیل قرار­گرفت. یافته­های پژوهش نشان­داد که بین خودکارآمدی­تحصیلی و راهبردهای یادگیری فراشناختی با سازگاری تحصیلی اثرمستقیم معنادار وجود­دارد (05/0>p). همچنین خودکارآمدی­تحصیلی، راهبردهای­یادگیری­شناختی، راهبردهای یادگیری فراشناختی و سازگاری تحصیلی بر یادگیری­مجازی­مطلوب اثرمستقیم معنی­داری دارد (05/0>p). خودکارآمدی­تحصیلی و راهبردهای­یادگیری­فراشناختی بر یادگیری­مجازی­مطلوب از طریق سازگاری تحصیلی اثرغیرمستقیم معنی­دار دارد (05/0>p) ولی راهبردهای­یادگیری­شناختی از طریق سازگاری­تحصیلی بر یادگیری­مجازی­مطلوب اثرغیرمستقیم معنی­دار ندارد. مدل نهایی نیز از برازش مطلوبی برخوردار بود. می­توان نتیجه­گرفت به­منظور افزایش اثر خودکارآمدی­تحصیلی و راهبردهای­یادگیری­خودتنظیمی بر یادگیری­مجازی­مطلوب دانشجویان می­توان بر تقویت سازگاری­تحصیلی متمرکز شد.
متن کامل [PDF 513 kb]   (365 دریافت)    
نوع مقاله: پژوهشي | موضوع مقاله: روانشناسی تربیتی
دریافت: 1401/10/20 | ویرایش نهایی: 1402/4/3 | پذیرش: 1402/1/14 | انتشار الکترونیک: 1402/3/10

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به نشریه علمی رویش روان شناسی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Rooyesh-e-Ravanshenasi Journal(RRJ)

Designed & Developed by : Yektaweb