Ethics code: IR.IAU.AHVAZ.REC.1401.021
                    
                    
                     
                     
                     
                    
                    
                    
                    
                     Nezhadasadi M,  Safarzadeh S. 
(2023).  Designing a Model of Optimal Online Learning Based on Academic Self-Efficacy and Self-Regulated Learning Strategies with the Mediation of Academic Adjustment.  Rooyesh. 12(3),  107-118. 
URL: http://frooyesh.ir/article-1-4364-fa.html   
                    
                    نژاداسدی مریم،  صفرزاده سحر.
(1402).  طراحی الگوی یادگیریمجازیمطلوب بر اساس خودکارآمدی تحصیلی و راهبردهای یادگیری خودتنظیمی با میانجیگری سازگاریتحصیلی  رویش روان شناسی 12 (3) :118-107URL: http://frooyesh.ir/article-1-4364-fa.html
  
                     
					 
					
                 
                
                    
                    
                    
                    1- کارشناسی ارشد، گروه روان شناسی تربیتی، واحد اهواز، دانشگاه آزاد اسلامی، اهواز، ایران. 
 2- استادیار، گروه روان شناسی، واحد اهواز، دانشگاه آزاد اسلامی، اهواز، ایران. ، safarzadeh1152@yahoo.com
                    
                    
                    چکیده:       (1558 مشاهده)
                    
                    
                    هدف پژوهشحاضر طراحی الگوی یادگیریمجازیمطلوب براساس خودکارآمدیتحصیلی و راهبردهاییادگیری خودتنظیمی با میانجیگری سازگاریتحصیلی بود. این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از منظر روش توصیفی-همبستگی بود. جامعهآماری پژوهش کلیه دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد اهواز در سال تحصیلی 1401-1400 بودند که تعداد 300 نفر به روشنمونهگیری هدفمند انتخاب و مورد مطالعه قرار گرفتند. برای جمعآوریدادها از پرسشنامه آموزشمجازی (کیم و همکاران، 2005، OEQ)، پرسشنامه خودکارآمدی تحصیلی (جینکز و مورگان، 1999، ASEQ)، پرسشنامه راهبردهاییادگیریخودتنظیمی کرمی و همکاران،  2005، SRLSQ)، پرسشنامه سازگاریتحصیلی (بیکر و سریاک، 1984، ECQ) استفاده شد. دادهها با روش تحلیلمسیر مورد تجزیه و تحلیل قرارگرفت. یافتههای پژوهش نشانداد که بین خودکارآمدیتحصیلی و راهبردهای یادگیری فراشناختی با سازگاری تحصیلی اثرمستقیم معنادار وجوددارد (05/0>p). همچنین خودکارآمدیتحصیلی، راهبردهاییادگیریشناختی، راهبردهای یادگیری فراشناختی و سازگاری تحصیلی بر یادگیریمجازیمطلوب اثرمستقیم معنیداری دارد (05/0>p). خودکارآمدیتحصیلی و راهبردهاییادگیریفراشناختی بر یادگیریمجازیمطلوب از طریق سازگاری تحصیلی اثرغیرمستقیم معنیدار دارد (05/0>p) ولی راهبردهاییادگیریشناختی از طریق سازگاریتحصیلی بر یادگیریمجازیمطلوب اثرغیرمستقیم معنیدار ندارد. مدل نهایی نیز از برازش مطلوبی برخوردار بود. میتوان نتیجهگرفت بهمنظور افزایش اثر خودکارآمدیتحصیلی و راهبردهاییادگیریخودتنظیمی بر یادگیریمجازیمطلوب دانشجویان میتوان بر تقویت سازگاریتحصیلی متمرکز شد.
                     
                    
                    
                    
                    
                    نوع مقاله:  
پژوهشي |
                    موضوع مقاله: 
                    
روانشناسی تربیتی  دریافت: 1401/10/20 | پذیرش: 1402/1/14 | انتشار الکترونیک: 1402/3/10