مجله رویش روا‌ن‌شناسی از دادن گواهی‌های کاغذی معذور است. لطفا تقاضا نکنید. همه گواهی ها در صفحه شخصی کاربران موجود است.

سال 12، شماره 3 - ( خرداد 1402/ پیاپی 84 1402 )                   سال 12 شماره 3 صفحات 130-119 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Hoshangi Shayan S, Salarifar M R. Predicting academic performance based on the functions of thinking style and parents' educational styles with the mediation of students' responsibility. Rooyesh 2023; 12 (3) :119-130
URL: http://frooyesh.ir/article-1-4389-fa.html
هوشنگی شایان سارا، سالاری فر محمدرضا. پیش بینی عملکرد تحصیلی بر اساس کارکردهای سبک تفکر و سبک‌های تربیتی والدین با میانجی‌گری مسئولیت پذیری دانش آموزان. رویش روان شناسی. 1402; 12 (3) :119-130

URL: http://frooyesh.ir/article-1-4389-fa.html


1- کارشناس ارشد، گروه روانشناسی، واحد قم، دانشگاه آزاد اسلامی، قم، ایران.
2- استادیار، گروه روان شناسی، واحد قم، دانشگاه آزاد اسلامی، قم، ایران. ، msalarifar@rihu.ac.ir
چکیده:   (968 مشاهده)
این پژوهش با هدف پیش عملکرد تحصیلی براساس کارکردهای سبک تفکر و سبک­های تربیتی والدین با میانجی­گری مسئولیت­پذیری دانش­آموزان انجام شد. روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه­آماری پژوهش حاضر، شامل تمام دانش­آموزان مقطع متوسطه اول ناحیه 3 شهر قم مشغول به تحصیل در سال تحصیلی 1401- 1400 بود که از این بین 430 نفر از دانش­آموزان با روش نمونه­گیری در دسترس انتخاب شدند و  پرسشنامه­های عملکرد تحصیلی فام و همکاران (1999، APQ)، سبک­های تفکر استرنبرگ (STSQ، 1992)، مقیاس فرزندپروری ادراک شده گرولینک و همکاران (PPQ، 1997) و مسئولیت­پذیری شخصی مرکلر و همکاران (PRQ، 2016) تکمیل کردند. تحلیل داده­ها با روش مدل­سازی معادلات ساختاری نشان داد سبک تفکر قانونی، اجرایی، سبک­های تربیتی مادر و پدر و مسئولیت­پذیری رابطه مثبت و معنادار (01/0>p) و سبک تفکر قضاوت­گر و عملکرد تحصیلی ارتباط منفی معنادار (01/0>p) بود و سبک تفکر قانونی، اجرایی، قضاوت­گر، سبک­های تربیتی مادر و پدر از طریق مسئولیت­پذیری با عملکرد تحصیلی ارتباط دارند (01./0>p). نتایج این پژوهش نشان داد بین کارکردهای سبک تفکر و سبک­های تربیتی والدین با عملکرد تحصیلی با میانجی‌گری مسئولیت پذیری در دانش­آموزان رابطه وجود دارد (05/0>p) و مدل پژوهش از برازش مطلوبی برخوردار است. یافته­های این پژوهش می­تواند در بهبود عملکرد تحصیلی مورد استفاده­ی متخصصان حوزه­های آموزشی قرار گیرد.
متن کامل [PDF 717 kb]   (446 دریافت)    
نوع مقاله: پژوهشي | موضوع مقاله: روانشناسی تربیتی
دریافت: 1401/11/3 | ویرایش نهایی: 1402/4/3 | پذیرش: 1402/3/15 | انتشار الکترونیک: 1402/3/10

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به نشریه علمی رویش روان شناسی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Rooyesh-e-Ravanshenasi Journal(RRJ)

Designed & Developed by : Yektaweb