Mohammadzadeghan R, Farid A, Chalabianlu Hasratanlo G, Mesrabadi J. (2023). Attention-deficit/Hyperactivity, Emotional Self-Regulation, Mindfulness, Social-emotional Learning..
Rooyesh.
12(3), 25-34.
URL:
http://frooyesh.ir/article-1-4413-fa.html
محمدزاده گان رضا، فرید ابوالفضل، چلبیانلو حسرتانلو غلامرضا، مصرآبادی جواد. اثربخشی برنامه یادگیری اجتماعی-هیجانی مبتنی بر ذهن آگاهی بر خودتنظیمی هیجانی و علایم اختلال نقص توجه/بیش فعالی در کودکان رویش روان شناسی 1402; 12 (3) :34-25
URL: http://frooyesh.ir/article-1-4413-fa.html
1- دانشجوی دکترای روانشناسی تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید مدنی آذربایجان، تبریز، ایران.
2- دانشیار، گروه علوم تربیتی، دانشکدۀ علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید مدنی آذربایجان، تبریز، ایران. ، abolfazlfarid@gmail.com
3- استادیار، گروه روانشناسی، دانشکدۀ علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید مدنی آذربایجان، تبریز، ایران.
4- استاد، گروه علوم تربیتی، دانشکدۀ علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید مدنی آذربایجان، تبریز، ایران.
چکیده: (1472 مشاهده)
پژوهش حاضر باهدف تعیین اثربخشی برنامه یادگیری اجتماعی-هیجانی مبتنی بر ذهنآگاهی بر خودتنظیمی هیجانی و علایم اختلال نقص توجه/بیش فعالی در کودکان انجام شد. پژوهش حاضر از نوع نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون-پس آزمون و گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش شامل تمامی دانش آموزان یازده تا چهارده سال مراجعهکننده به مراکز مشاوره کودک شهر خوی در سال 1401-1400 بود. نمونه آماری شامل 30 کودک بود که به روش نمونهگیری هدفمند انتخاب و در دو گروه آزمایش و گواه جایگزین شدند. ابزار جمعآوری دادهها شامل پرسشنامه علائم مرضی کودکان (CSI-4) اسپرافکین و همکاران (1984) و چکلیست تنظیم هیجانی (ERC) شیلدز و کیکتی (1997) بود. در این پژوهش، شرکتکنندگان گروه آزمایش برنامه یادگیری اجتماعی-هیجانی مبتنی بر ذهنآگاهی را طی 15 جلسه 60 دقیقهای دریافت کردند. تجزیهوتحلیل دادهها با استفاده از تحلیل کوواریانس چندمتغیری انجام شد. تجزیهوتحلیل دادهها نشان داد که با کنترل اثر پیشآزمون بین میانگین پسآزمون خودتنظیمی هیجانی و علایم نقص توجه/بیش فعالی در دو گروه آزمایش و کنترل تفاوت معنیداری در سطح 01/0 وجود داشت. با توجه به یافتهها میتوان مطرح کرد که مداخله یادگیری اجتماعی-هیجانی مبتنی بر ذهنآگاهی درمان موثری برای بهبود عملکردهای هیجانی و علایم نقص توجه/بیش فعالی در کودکان بوده است.
نوع مقاله:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
روانشناسی بالینی دریافت: 1401/11/12 | پذیرش: 1401/12/14 | انتشار الکترونیک: 1402/3/10