مجله رویش روا‌ن‌شناسی از دادن گواهی‌های کاغذی معذور است. لطفا تقاضا نکنید. همه گواهی ها در صفحه شخصی کاربران موجود است.

سال 12، شماره 4 - ( تیر 1402/ پیاپی 85 1402 )                   سال 12 شماره 4 صفحات 104-95 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Gghahremani S, Hossienzadeh Taghvai M, Zakeri poor G. Effectiveness of group reality therapy on coherent self-awareness and self-management and impaired performance of secondary school students. Rooyesh 2023; 12 (4) :95-104
URL: http://frooyesh.ir/article-1-4415-fa.html
قهرمانی ساره، حسین زاده تقوایی مرجان، ذاکری پور غلامرضا. اثربخشی واقعیت درمانی گروهی بر خودشناسی انسجامی و خودگردانی و عملکرد مختل دانش آموزان دوره متوسطه. رویش روان شناسی. 1402; 12 (4) :95-104

URL: http://frooyesh.ir/article-1-4415-fa.html


1- دانشجوی دکتری، گروه روانشناسی، واحد کرج، دانشگاه آزاد اسلامی، کرج، ایران.
2- استادیار، گروه روانشناسی، واحد کرج، دانشگاه آزاد اسلامی، کرج، ایران. ، Marjantaghvai@yahoo.com
3- استادیار گروه روانشناسی، واحد کرج، دانشگاه آزاد اسلامی، کرج، ایران.
چکیده:   (500 مشاهده)
هدف پژوهش حاضر تعیین اثربخشی واقعیت درمانی گروهی بر خودشناسی انسجامی و خودگردانی و عملکرد مختل دانش آموزان دوره متوسطه بود. این پژوهش از نوع پژوهش‌های نیمه آزمایشی با طرح پیش‌آزمون_پس‌آزمون و گروه کنترل با دوره پیگیری یک ماهه بود. جامعه آماری پژوهش را کلیه دانش آموزان دختر مقطع متوسطه در شهرستان نظر آباد  در سال تحصیلی 1400- 1399 بود که از ‌بین آنها با استفاده از روش نمونه‌گیری هدفمند  تعداد 30 نفر انتخاب شدند. این تعداد در بین گروه واقعیت درمانی و گروه گواه به‌طور تصادفی جایگزین شدند. داده‌ها با استفاده از پرسشنامه­های طرحواره­های ناسازگار اولیه جفری یانگ (YSQ-SF، 1998) و پرسشنامه خودشناسی انسجامی قربانی و همکاران (ISK، ۲۰۰۸ )جمع‌آوری شد. مداخله گروه واقعیت درمانی  در 10 جلسه 90 دقیقه و هفته‌ای یک‌بار برگزار شد. داده‌ها با استفاده از آزمون تحلیل واریانس با اندازه­گیری مکرر مورد تجزیه‌وتحلیل قرار گرفتند. نتایج نشان داد تفاوت بین مرحله پیش­آزمون و پس­آزمون خودشناسی انسجامی (05/0>p، 63/8-=d) و پیش­آزمون پیگیری (05/0>p، 71/3-=d) و تفاوت بین مرحله پیش­آزمون و پس­آزمون خودگردانی و عملکردمختل (05/0>p، 89/9-=d) و پیش­آزمون پیگیری (05/0>p، 8/12-=d)، معنادار است که نشان دهنده تأثیر مداخله پژوهش در این متغیرها است. نتیجه­گیری می­شود با استفاده از واقعیت درمانی گروهی می­توان به افزایش خودشناسی انسجامی و تعدیل خودگرانی و عملکرد مختل دانش آموزان دوره متوسطه کمک کرد.
متن کامل [PDF 656 kb]   (212 دریافت)    
نوع مقاله: پژوهشي | موضوع مقاله: روانشناسی عمومی
دریافت: 1401/11/14 | ویرایش نهایی: 1402/5/23 | پذیرش: 1401/12/8 | انتشار الکترونیک: 1402/4/10

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به نشریه علمی رویش روان شناسی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Rooyesh-e-Ravanshenasi Journal(RRJ)

Designed & Developed by : Yektaweb