Gghahremani S, Hossienzadeh Taghvai M, Zakeri poor G. Effectiveness of group reality therapy on coherent self-awareness and self-management and impaired performance of secondary school students. Rooyesh 2023; 12 (4) :95-104
URL:
http://frooyesh.ir/article-1-4415-fa.html
قهرمانی ساره، حسین زاده تقوایی مرجان، ذاکری پور غلامرضا. اثربخشی واقعیت درمانی گروهی بر خودشناسی انسجامی و خودگردانی و عملکرد مختل دانش آموزان دوره متوسطه. رویش روان شناسی. 1402; 12 (4) :95-104
URL: http://frooyesh.ir/article-1-4415-fa.html
1- دانشجوی دکتری، گروه روانشناسی، واحد کرج، دانشگاه آزاد اسلامی، کرج، ایران.
2- استادیار، گروه روانشناسی، واحد کرج، دانشگاه آزاد اسلامی، کرج، ایران. ، Marjantaghvai@yahoo.com
3- استادیار گروه روانشناسی، واحد کرج، دانشگاه آزاد اسلامی، کرج، ایران.
چکیده: (500 مشاهده)
هدف پژوهش حاضر تعیین اثربخشی واقعیت درمانی گروهی بر خودشناسی انسجامی و خودگردانی و عملکرد مختل دانش آموزان دوره متوسطه بود. این پژوهش از نوع پژوهشهای نیمه آزمایشی با طرح پیشآزمون_پسآزمون و گروه کنترل با دوره پیگیری یک ماهه بود. جامعه آماری پژوهش را کلیه دانش آموزان دختر مقطع متوسطه در شهرستان نظر آباد در سال تحصیلی 1400- 1399 بود که از بین آنها با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند تعداد 30 نفر انتخاب شدند. این تعداد در بین گروه واقعیت درمانی و گروه گواه بهطور تصادفی جایگزین شدند. دادهها با استفاده از پرسشنامههای طرحوارههای ناسازگار اولیه جفری یانگ (YSQ-SF، 1998) و پرسشنامه خودشناسی انسجامی قربانی و همکاران (ISK، ۲۰۰۸ )جمعآوری شد. مداخله گروه واقعیت درمانی در 10 جلسه 90 دقیقه و هفتهای یکبار برگزار شد. دادهها با استفاده از آزمون تحلیل واریانس با اندازهگیری مکرر مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفتند. نتایج نشان داد تفاوت بین مرحله پیشآزمون و پسآزمون خودشناسی انسجامی (05/0>p، 63/8-=d) و پیشآزمون پیگیری (05/0>p، 71/3-=d) و تفاوت بین مرحله پیشآزمون و پسآزمون خودگردانی و عملکردمختل (05/0>p، 89/9-=d) و پیشآزمون پیگیری (05/0>p، 8/12-=d)، معنادار است که نشان دهنده تأثیر مداخله پژوهش در این متغیرها است. نتیجهگیری میشود با استفاده از واقعیت درمانی گروهی میتوان به افزایش خودشناسی انسجامی و تعدیل خودگرانی و عملکرد مختل دانش آموزان دوره متوسطه کمک کرد.
نوع مقاله:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
روانشناسی عمومی دریافت: 1401/11/14 | ویرایش نهایی: 1402/5/23 | پذیرش: 1401/12/8 | انتشار الکترونیک: 1402/4/10