Jahangad H, Ghorban Jahromi R, Dortaj F, Saadati Shamir A. (2023). The Mediating Role of Tolerance of Ambiguity in the Relationship between Need for Cognition and Need for Closure with Working Memory.
Rooyesh.
12(3), 131-140.
URL:
http://frooyesh.ir/article-1-4417-fa.html
جهانگرد حمیده، قربان جهرمی رضا، درتاج فریبرز، سعادتی شامیر ابوطالب. نقش واسطه ای تحمل ابهام دررابطه بین نیاز به شناخت و نیاز به خاتمه با حافظه کاری رویش روان شناسی 1402; 12 (3) :140-131
URL: http://frooyesh.ir/article-1-4417-fa.html
1- دانشجوی دکتری روانشناسی تربیتی، واحد علوم تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.
2- استادیار، واحد علوم تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران. ، ghorbanjahromi.r@gmail.com
3- استاد، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران.
4- استادیار، واحد علوم تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.
چکیده: (786 مشاهده)
هدف از پژوهش حاضر بررسی نقش واسطهای تحمل ابهام در رابطه بین نیاز به شناخت و نیاز به خاتمه با حافظه کاری بود. پژوهش حاضر از لحاظ هدف جزء پژوهشهای کاربردی و از لحاظ روش از نوع مطالعات همبستگی بود. جامعۀ پژوهش را کلیه دانشآموزان دبیرستانهای شهر تهران که در سال تحصیلی 1400-1399 مشغول به تحصیل بودند تشکیل دادند که از بین آنها ازطریق روش نمونهگیری خوشهای چند مرحلهای 385 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزارهای این پژوهش شامل پرسشنامههای حافظه کاری (WMQ، 1392)، نیاز به شناخت (NCS، 1996)، نیاز به خاتمه (NFCS، 2008) و تحمل ابهام (MSTAT، 1993) بود. روش تحلیل این پژوهش، تحلیل معادلات ساختاری بود که با استفاده از آن روابط علی متغیرهای پژوهش بررسی شد. یافتهها گویای آن بود که اثر مستقیم نیاز به شناخت بر حافظه کاری معنادار (001/0>P)، اثر مستقیم تحمل ابهام بر حافظه کاری(001/0>P) معنادار، اما اثر مستقیم ترجیح قطعیت (08/0>P) و ترجیح ساختار(1/0>P) بر حافظه کاری معنادار نبود. همچنین نتایج نشان داد که نیاز به شناخت و نیاز به خاتمه از طریق واسطهگری تحمل ابهام بر حافظه کاری دارای اثرغیرمستقیم بود (001/0>P). بنابراین مداخلات مبتنی بر بهبود نیاز به شناخت، نیاز به خاتمه و تحمل ابهام میتواند به افزایش ظرفیت حافظه کاری در دانشآموزان کمک کند.
نوع مقاله:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
روانشناسی تربیتی دریافت: 1401/11/15 | پذیرش: 1401/12/3 | انتشار الکترونیک: 1402/3/10