Issazadegan A, Tajik F, Lajevardi S A, Movahednejhad S. (2023). Model of psychological distress based on metacognitive beliefs of students with the mediating role of mind-wandering.
Rooyesh.
11(12), : 9
URL:
http://frooyesh.ir/article-1-4423-fa.html
عیسیزادگان علی، تاجیک فاطمه، لاجوردی سیده عسل، موحدنژاد ساجده. مدل پریشانی روانشناختی بر اساس باورهای فراشناختی دانشجویان با نقش واسطه ای سرگردانی ذهنی رویش روان شناسی 1401; 11 (12) :106-97
URL: http://frooyesh.ir/article-1-4423-fa.html
1- استاد گروه روانشناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه ارومیه، ارومیه، ایران.
2- کارشناس ارشد روانشناسی عمومی، گروه روانشناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه ارومیه، ارومیه، ایران. ، tajikfatemeh0098@gmail.com
3- دانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی عمومی، گروه روانشناسی، دانشکده روانشناسی و علوم اجتماعی، دانشگاه آزاد اسلامی رودهن، تهران، ایران.
4- کارشناس ارشد روانشناسی عمومی، گروه روانشناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه ارومیه، ارومیه، ایران.
چکیده: (1336 مشاهده)
این پژوهش با هدف بررسی نقش واسطهای سرگردانی ذهنی در رابطه بین باورهای فراشناختی با پریشانی روانشناختی در دانشجویان انجام شد. پژوهش حاضر از لحاظ هدف جزء پژوهشهای بنیادین و از لحاظ روش از نوع مطالعات همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش، کلیه دانشجویان دانشگاه آزاد واحد تهران مرکز از چهار دانشکدهی (روانشناسی و علوم تربیتی، هنر، علوم سیاسی و مدیریت) در سال 1401 بودند که از بین آنها 200 نفر از طریق نمونهگیری تصادفی-خوشهای انتخاب شدند. ابزارهای این پژوهش شامل مقیاس پریشانی روانشناختی (K10، کسلر و همکاران، 2002)، پرسشنامه باورهای فراشناختی (MCQ، ولز و کارت رایت-هاتون، 2004) و مقیاس سرگردانی ذهنی (MWS، کاریر و همکاران، 2013) بودند. دادهها با استفاده از روش تحلیل مسیر تجزیه و تحلیل شدند. نتایج تحلیل مسیر حاکی از برازش مناسب مدل بود. یافتهها نشان داد که باورهای فراشناختی و سرگردانی ذهنی به صورت مستقیم با پریشانی روانشناختی رابطه داشتند (۰01/۰p‹). همچنین مؤلفههای باورهای فراشناختی بهصورت غیرمستقیم از طریق سرگردانی ذهنی توانستند پریشانی روانشناختی در دانشجویان را پیشبینی کنند (۰01/۰p‹). از یافتهها میتوان نتیجه گرفت که سرگردانی ذهنی نقش واسطهای بین باورهای فراشناختی و پریشانی روانشناختی در دانشجویان دارد و لزوم توجه به این عوامل در تعامل با یکدیگر در برنامههای ارتقای سلامت روان دانشجویان ضروری است.
شمارهی مقاله: 9
نوع مقاله:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
روانشناسی عمومی دریافت: 1401/11/18 | پذیرش: 1401/12/4 | انتشار الکترونیک: 1401/11/10