مجله رویش روا‌ن‌شناسی از دادن گواهی‌های کاغذی معذور است. لطفا تقاضا نکنید. همه گواهی ها در صفحه شخصی کاربران موجود است.

سال 11، شماره 12 - ( اسفند 1401/ پیاپی 81 1401 )                   سال 11 شماره 12 صفحات 106-97 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Issazadegan A, Tajik F, Lajevardi S A, Movahednejhad S. (2023). Model of psychological distress based on metacognitive beliefs of students with the mediating role of mind-wandering. Rooyesh. 11(12), : 9
URL: http://frooyesh.ir/article-1-4423-fa.html
عیسی‌زادگان علی، تاجیک فاطمه، لاجوردی سیده عسل، موحدنژاد ساجده. مدل پریشانی روان‌شناختی بر اساس باورهای فراشناختی دانشجویان با نقش واسطه ای سرگردانی ذهنی رویش روان شناسی 1401; 11 (12) :106-97

URL: http://frooyesh.ir/article-1-4423-fa.html


1- استاد گروه روان­شناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه ارومیه، ارومیه، ایران.
2- کارشناس ارشد روان­شناسی عمومی، گروه روان­شناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه ارومیه، ارومیه، ایران. ، tajikfatemeh0098@gmail.com
3- دانشجوی کارشناسی ارشد روان­شناسی عمومی، گروه روان­شناسی، دانشکده روان­شناسی و علوم اجتماعی، دانشگاه آزاد اسلامی رودهن، تهران، ایران.
4- کارشناس ارشد روان­شناسی عمومی، گروه روان­شناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه ارومیه، ارومیه، ایران.
چکیده:   (1336 مشاهده)
این پژوهش با هدف بررسی نقش واسطه­ای سرگردانی ذهنی در رابطه بین باورهای فراشناختی با پریشانی روان­شناختی در دانشجویان انجام شد. پژوهش حاضر از لحاظ هدف جزء پژوهش­های بنیادین و از لحاظ روش از نوع مطالعات همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش، کلیه دانشجویان دانشگاه آزاد واحد تهران مرکز از چهار دانشکده‌ی (روان‌شناسی و علوم تربیتی، هنر، علوم سیاسی و مدیریت) در سال 1401 بودند که از بین آن‌ها 200 نفر از طریق نمونه­گیری تصادفی-خوشه­ای انتخاب شدند. ابزارهای این پژوهش شامل مقیاس پریشانی روان‌شناختی (K10، کسلر و همکاران، 2002)، پرسشنامه باورهای فراشناختی (MCQ، ولز و کارت رایت-هاتون، 2004) و مقیاس سرگردانی ذهنی (MWS، کاریر و همکاران، 2013) بودند. داده­ها با استفاده از روش تحلیل مسیر تجزیه و تحلیل شدند. نتایج تحلیل مسیر حاکی از برازش مناسب مدل بود. یافته­ها نشان داد که باورهای فراشناختی و سرگردانی ذهنی به صورت مستقیم با پریشانی روان­شناختی رابطه داشتند (۰01/۰p‹). همچنین مؤلفه‌های باورهای فراشناختی به‌صورت غیرمستقیم از طریق سرگردانی ذهنی توانستند پریشانی روان­شناختی در دانشجویان را پیش­بینی کنند (۰01/۰p‹). از یافته­ها می­توان نتیجه گرفت که سرگردانی ذهنی نقش واسطه­ای بین باورهای فراشناختی و پریشانی روان­شناختی در دانشجویان دارد و لزوم توجه به این عوامل در تعامل با یکدیگر در برنامه­های ارتقای سلامت روان دانشجویان ضروری است.
 
شماره‌ی مقاله: 9
متن کامل [PDF 562 kb]   (1210 دریافت)    
نوع مقاله: پژوهشي | موضوع مقاله: روانشناسی عمومی
دریافت: 1401/11/18 | پذیرش: 1401/12/4 | انتشار الکترونیک: 1401/11/10

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به نشریه علمی رویش روان شناسی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | Rooyesh-e-Ravanshenasi Journal(RRJ)

Designed & Developed by : Yektaweb