مجله رویش روا‌ن‌شناسی از دادن گواهی‌های کاغذی معذور است. لطفا تقاضا نکنید. همه گواهی ها در صفحه شخصی کاربران موجود است.

سال 12، شماره 6 - ( شهریور 1402/ پیاپی 87 1402 )                   سال 12 شماره 6 صفحات 214-205 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Kiomarci Oskooi F. (2023). The mediating role of self-fear in the relationship between mindfulness and panic in university student. Rooyesh. 12(6), 205-214.
URL: http://frooyesh.ir/article-1-4442-fa.html
کیومرثی اسکویی فرشته. نقش میانجی ترس از خود در رابطه ذهن‌آگاهی و وحشت‌زدگی در دانشجویان رویش روان شناسی 1402; 12 (6) :214-205

URL: http://frooyesh.ir/article-1-4442-fa.html


کارشناسی ارشد، روان­شناسی، دانشگاه پیام­ نور، مرکز تبریز، تبریز، ایران. ، ffreshtehkiomarcioskooi@gmail.com
چکیده:   (658 مشاهده)
هدف پژوهش حاضر بررسی نقش میانجی ترس از خود در رابطه ذهن­آگاهی و وحشت­زدگی در دانشجویان بود. روش پژوهش توصیفی -همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش را دانشجویان دانشگاه شهر تبریز در سال 1401 تشکیل دادند. تعداد 213 دانشجو به روش نمونه­گیری در دسترس به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار پژوهش عبارت از پرسشنامه باور وحشت­زدگی (PBI) گیرنبرگ (1989)، پرسشنامه ترس از خود (FSQ) آرادما و همکاران (2013) و پرسشنامه پنج عاملی ذهن­آگاهی (FFMQ) بائر و همکاران (2006) بود. از تحلیل معادلات ساختاری برای تحلیل داده­ها استفاده شد. نتایج نشان داد که مدل پژوهش از برازش مطلوبی برخوردار بود. نتایج نشان داد که مولفه­های عمل همراه با آگاهی و عدم قضاوت اثر مستقیم معناداری بر وحشت­زدگی دانشجویان داشتند (01/0>P). همچنین نتایج نشان داد که مولفه­های عدم واکنش و عدم قضاوت اثر غیر مستقیم معناداری بر وحشت­زدگی به واسطه ترس از خود در دانشجویان داشت (05/0>P) ولی سه مولفه مشاهده، توصیف و عدم واکنش اثر غیرمستقیم معناداری را نشان ندادند (05/0<P). این نتایج نشان می­دهد که ترس از خود با توجه به نقش ذهن­آگاهی می­تواند تبیین کننده وحشت­زدگی در دانشجویان باشد.
متن کامل [PDF 742 kb]   (307 دریافت)    
نوع مقاله: پژوهشي | موضوع مقاله: روانشناسی عمومی
دریافت: 1401/11/26 | پذیرش: 1401/12/7 | انتشار الکترونیک: 1402/6/10

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به نشریه علمی رویش روان شناسی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | Rooyesh-e-Ravanshenasi Journal(RRJ)

Designed & Developed by : Yektaweb