Fathipour S, Rezaei S. (2023). The effectiveness of cognitive rehabilitation program (go-go and hungry donkey) on reaction speed and cognitive-behavioral inhibition system of children with attention deficit hyperactivity disorder.
Rooyesh.
12(10), 33-44.
URL:
http://frooyesh.ir/article-1-4508-fa.html
فتحی پور سمیه، رضایی سعید. اثربخشی پروتکل توانبخشی شناختی (برو-نرو و الاغ گرسنه) بر سرعت واکنش و نظام بازداری شناختی-رفتاری در فرزندان مبتلا به اختلال نقص توجه-بیشفعالی رویش روان شناسی 1402; 12 (10) :44-33
URL: http://frooyesh.ir/article-1-4508-fa.html
1- دانشجوی دکتری تخصصی روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران.
2- دانشیار، دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران. ، saeed.rezayi@atu.ac.ir
چکیده: (405 مشاهده)
پژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی برنامهی توانبخشی شناختی (برو-نرو و الاغ گرسنه) بر سرعت واکنش و نظام بازداری شناختی-رفتاری کودکان با اختلال نقص توجه-بیشفعالی انجام شد. روش پژوهش نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون-پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعهی آماری پژوهش را تمامی دانشآموزان مبتلا به اختلال نقص توجه-بیشفعالی مراجعه کننده به مراکز مشاوره شهر تهران در سال تحصیلی 1402-1401 تشکیل داد که از بین آنها 30 دانشآموز دارای اختلال نقص توجه-بیشفعالی با روش نمونهگیری هدفمند عنوان نمونه انتخاب شده و به صورت تصادفی در گروه آزمایش (15) و گروه کنترل (15) جایگزین شدند. ابزار اندازهگیری در این پژوهش نرم افزار کاپیتان لاگ (Capitan’s Log، استنفورد و براون، 1988)، مقیاس هوس وکسلر (WISC، وکسلر، 2003) و آزمون برو- نرو (هافمن، 1984) بود. گروه آزمایش، 11 جلسه آموزش توانبخشی شناختی (هر هفته یک جلسه به مدت 60 دقیقه) دریافت کردند. دادهها از طریق آزمون آماری کوواریانس چندمتغیری مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. نتایج این مطالعه نشان داد که با کنترل اثر پیشآزمون تفاوت معناداری ببن پسآزمون گروه آزمایش و گواه در سرعت واکنش و بازداری شناختی-رفتاری دانشآموزان مبتلا به بیشفعالی- نقص توجه وجود دارد (05/0<P). براساس نتایج پژوهش میتوان گفت برنامه توانبخشی مذکور منجر به ارتقای سرعت واکنش و نظام بازداری شناختی دانش اموزان شده است.
نوع مقاله:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
سلامت دریافت: 1401/12/25 | پذیرش: 1402/2/22 | انتشار الکترونیک: 1402/10/10