مجله رویش روا‌ن‌شناسی از دادن گواهی‌های کاغذی معذور است. لطفا تقاضا نکنید. همه گواهی ها در صفحه شخصی کاربران موجود است.

سال 12، شماره 10 - ( دی 1402 / پیاپی 91 1402 )                   سال 12 شماره 10 صفحات 44-33 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Fathipour S, Rezaei S. (2023). The effectiveness of cognitive rehabilitation program (go-go and hungry donkey) on reaction speed and cognitive-behavioral inhibition system of children with attention deficit hyperactivity disorder. Rooyesh. 12(10), 33-44.
URL: http://frooyesh.ir/article-1-4508-fa.html
فتحی پور سمیه، رضایی سعید. اثربخشی پروتکل توانبخشی شناختی (برو-نرو و الاغ گرسنه) بر سرعت واکنش و نظام بازداری شناختی-رفتاری در فرزندان مبتلا به اختلال نقص توجه-بیش‌فعالی رویش روان شناسی 1402; 12 (10) :44-33

URL: http://frooyesh.ir/article-1-4508-fa.html


1- دانشجوی دکتری تخصصی روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی، دانشکده روان‌شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران.
2- دانشیار، دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران. ، saeed.rezayi@atu.ac.ir
چکیده:   (405 مشاهده)
پژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی برنامه‌ی توانبخشی شناختی (برو-نرو و الاغ گرسنه) بر سرعت واکنش و نظام بازداری شناختی-رفتاری کودکان با اختلال نقص توجه-بیش‌فعالی انجام شد. روش پژوهش نیمه‌آزمایشی با طرح پیش‌آزمون-پس‌آزمون با گروه کنترل بود. جامعه‌ی آماری پژوهش را تمامی دانش­آموزان مبتلا به اختلال نقص توجه-بیش‌فعالی مراجعه کننده به مراکز مشاوره شهر تهران در سال ‌تحصیلی 1402-1401 تشکیل داد که از بین آن‌ها 30 دانش‌آموز دارای اختلال نقص توجه-بیش‌فعالی با روش نمونه‌گیری هدفمند عنوان نمونه انتخاب شده و به صورت تصادفی در گروه آزمایش (15) و گروه کنترل (15) جایگزین شدند. ابزار اندازه­گیری در این پژوهش نرم افزار کاپیتان لاگ (Capitan’s Log، استنفورد و براون، 1988)، مقیاس هوس وکسلر (WISC، وکسلر، 2003) و آزمون برو- نرو (هافمن، 1984) بود. گروه آزمایش، 11 جلسه آموزش توانبخشی شناختی (هر هفته یک جلسه به مدت 60 دقیقه) دریافت کردند. داده­ها از طریق آزمون آماری کوواریانس چندمتغیری مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. نتایج این مطالعه نشان داد که با کنترل اثر پیش­آزمون تفاوت معناداری ببن پس­آزمون گروه آزمایش و گواه در سرعت واکنش و بازداری شناختی-رفتاری دانش­آموزان مبتلا به بیش­فعالی- نقص توجه وجود دارد (05/0<P). براساس نتایج پژوهش می­توان گفت برنامه توانبخشی مذکور منجر به ارتقای سرعت واکنش و نظام بازداری شناختی دانش اموزان شده است.
متن کامل [PDF 611 kb]   (383 دریافت)    
نوع مقاله: پژوهشي | موضوع مقاله: سلامت
دریافت: 1401/12/25 | پذیرش: 1402/2/22 | انتشار الکترونیک: 1402/10/10

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به نشریه علمی رویش روان شناسی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Rooyesh-e-Ravanshenasi Journal(RRJ)

Designed & Developed by : Yektaweb