Rasouli Fashtami A, Moradi Kelardeh P, Narimani M, Gholami Kaftarodi O, Hashemi T. (2023). Predicting Depression Symptoms based on Personality traits and Perfectionism in Secondary High School Students.
Rooyesh.
12(5), 41-52.
URL:
http://frooyesh.ir/article-1-4521-fa.html
رسولی فشتمی علی، مرادی کلارده پریسا، نریمانی محمد، غلامی کفترودی ام کلثوم، هاشمی تورج. پیشبینی نشانگان افسردگی بر اساس ویژگیهای شخصیتی و کمالگرایی در دانشآموزان مقطع متوسطه دوم رویش روان شناسی 1402; 12 (5) :52-41
URL: http://frooyesh.ir/article-1-4521-fa.html
1- دکتری روانشناسی، گروه روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اردبیل، اردبیل، ایران.
2- دانشجوی دکتری روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران. ، pari.moradi71@gmail.com
3- استاد روانشناسی، گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران.
4- گروه روانشناسی، موسسه آموزش عالی کوشیار رشت، گیلان، ایران.
5- استاد روانشناسی، گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران.
چکیده: (1375 مشاهده)
هدف این پژوهش پیشبینی نشانگان افسردگی بر اساس ویژگیهای شخصیتی و کمالگرایی در دانشآموزان مقطع متوسطه دوم بود. این پژوهش یک مطالعه مقطعی-توصیفی بوده و جامعه آماری آن تمامی دانشآموزان متوسطه دوره دوم شهر رشت در سال تحصیلی 1402-1401 بودند که از میان آنان تعداد 368 دانشآموز از ده مدرسه با استفاده از روش نمونهگیری خوشهای چند مرحلهای انتخاب شدند. به منظور جمعآوری اطلاعات از پرسشنامه پنج عامل شخصیت کاستا و مککری (FPQ، 2004)، پرسشنامه افسردگی بک (BDI، 1996) و مقیاس کمالگرایی هویت و فلت (MPS، 1991) استفاده شد. دادههای جمعآوری شده با استفاده آزمون همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد از ویژگیهای شخصیتی، روانرنجورخویی و باوجدان بودن و از میان مولفههای کمالگرایی نیز، دیگرمدار و جامعهمدار با نشانگان افسردگی دارای رابطه مثبت و معنادار با بودند. همچنین ویژگیهای شخصیتی 1/30 درصد و کمالگرایی 14 درصد از واریانس نشانگان افسردگی را تبیین و پیشبینی نمودند (001/. P<). با توجه به نتایج بهدست آمده درنظرگرفتن ویژگیهای شخصیتی و کمالگرایی در زمینهی پیشگیری، تشخیص و درمان نشانههای افسردگی مؤثر بوده و لازم است در تدوین مداخلات پیشگیرانه و درمانی مورد توجه قرار گیرد.
نوع مقاله:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
روانشناسی بالینی دریافت: 1402/1/5 | پذیرش: 1402/2/12 | انتشار الکترونیک: 1402/5/9