Ahmadi S, Bagherzadeh Jalilvand S. (2024). The Relationship between Screen Time and Psychological – Behavioral Problems in Adolescent: A Systematic Review Study.
Rooyesh.
13(6), 53-66.
URL:
http://frooyesh.ir/article-1-4525-fa.html
احمدی صدیقه، باقرزاده جلیلوند سارا. رابطه مدت زمان استفاده از صفحات نمایش الکترونیکی و مشکلات روانشناختی - رفتاری در نوجوانان: یک مطالعه مروری سیستماتیک رویش روان شناسی 1403; 13 (6) :66-53
URL: http://frooyesh.ir/article-1-4525-fa.html
1- استادیار، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، گروه مشاوره، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران. ، ahmadi139090@yahoo.com
2- کارشناسی ارشد رشته مشاوره مدرسه، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران.
چکیده: (79 مشاهده)
باوجود مزایای فناوریهای دیجیتال، نگرانیهای زیادی در مورد میزان استفاده از آنها، بهویژه برای نوجوانان وجود دارد. نکته مهم این است که صرفنظر از محتوا، مدت زمانی که نوجوانان، در معرض صفحات نمایش قرار دارند، میتواند مشکلات و اختلالات روانشناختی- رفتاری بسیاری را به همراه داشتهباشد. از آنجاییکه ادبیات پژوهشی غنی در مورد این مفهوم در کشور، وجود نداشت، بنابراین هدف از پژوهش حاضر، بررسی تاثیرات اسکرین تایم بر ابعاد مختلف سلامت روان نوجوانان و مشکلات و اختلالات ایجاد شده یا تشدید شده توسط آن است. روش مطالعه، مروری نظاممند بود و منابع و پژوهشهای مرتبط از سال 2000 تا 2023 با استفاده از پایگاههای مختلف گوگل اسکالر، سیج، وایلی، اشپرینگر، پابمد، اسکوپوس، ساینس دایرکت، تیلور و فرانسیس استخراج گردید (102 منبع). آن دسته از منابع که منطبق با ملاکهای پژوهش و کلیدواژههای اصلی پژوهش بودند (رابطه اسکرین تایم و مشکلات روانشناختی و رفتاری در نوجوانان را مورد بررسی قرار داده بودند)، وارد مطالعه شده (49 منبع) و منابع نامرتبط (53 منبع)کنار گذاشته شدند. مطالعات، به طور انتقادی برای دادههای مربوط به نحوه تأثیر صفحات نمایش الکترونیکی بر روی نوجوانان مورد بررسی قرار گرفتند. نتایج یافتههای پژوهشهای مختلف نشان میدهند که میزان استفاده از صفحات نمایش، یک پیشبینی کننده قوی برای بروز یا تشدید مشکلات و اختلالات روانشناختی – رفتاری در نوجوانان (از جمله اختلالات خلقی، افکار خودکشی، وسواس، تعاملات اجتماعی مختل، نقص توجه و تمرکز، مشکلات تحصیلی و یادگیری) هستند. نتایج این مطالعه، برای مدیران مدارس، مسئولان سلامت و بهداشت و هم چنین سیاست گذاران آموزشی کشور قابل توجه خواهدبود.
نوع مقاله:
مروری سیستماتیک |
موضوع مقاله:
روانشناسی بالینی دریافت: 1402/1/10 | پذیرش: 1402/10/20 | انتشار الکترونیک: 1403/6/10