Abdollahi P S, Kamkar A, Khosravi S. (2023). Effectiveness of Dialectical Behavioral Therapy on Loneliness and Internet Addiction in students.
Rooyesh.
12(10), 191-200.
URL:
http://frooyesh.ir/article-1-4596-fa.html
عبدالهی پریسا سادات، کامکار علی، خسروی صدراله. اثربخشی رفتاردرمانی دیالکتیک بر احساس تنهایی و اعتیاد اینترنتی در دانشجویان رویش روان شناسی 1402; 12 (10) :200-191
URL: http://frooyesh.ir/article-1-4596-fa.html
1- کارشناس ارشد روانشناسی، دانشگاه زند شیراز، شیراز، ایران.
2- استادیار روانشناسی، گروه روانشناسی، دانشکدۀ علوم انسانی، دانشگاه زند شیراز، شیراز، ایران. ، a.kamkar@zand.ac.ir
3- استادیار روانشناسی، گروه روانشناسی، دانشکدۀ علوم انسانی، دانشگاه زند شیراز، شیراز، ایران.
چکیده: (555 مشاهده)
هدف پژوهش حاضر تعیین اثربخشی رفتاردرمانی دیالکتیکی آنلاین بر احساس تنهایی و اعتیاد اینترنتی دانشجویان بود. این پژوهش نیمه آزمایشی با طرح پیشآزمون_پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش را دانشجویان 18 تا 35 ساله شهر شیراز که در سال تحصیلی 1399-1400 در حال تحصیل دریکی از مقاطع کارشناسی یا کارشناسی ارشد بودند، تشکیل دادند. نمونه پژوهش شامل 40 دانشجو بود که با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند انتخاب و بهصورت تصادفی در دو گروه آزمایش و گواه جایگذاری شدند.در این پژوهش از پرسشنامههای سلامت روان نجاریان و داوودی (SCL25) 1380، احساس تنهایی راسل و همکاران (UCLA) 1980 و اعتیاد اینترنتی یانگ (IAT) 1998، استفاده شد. رفتاردرمانی دیالکتیکی آنلاین برای گروه آزمایشی در 8 جلسه و به مدت 90 دقیقه و هفتهای دو بار برای گروه آزمایش اجرا شد نتایج حاصل از تجزیهوتحلیل دادهها به روش تحلیل کوواریانس چند متغیری نشان داد که با کنترل اثر پیشآزمون، بین نمرات پسآزمون دو گروه در متغیر احساس تنهایی و اعتیاد اینترنتی تفاوت معناداری در سطح 001/0>P وجود داشت. این بدین معناست که رفتاردرمانی دیالکتیکی آنلاین بر کاهش احساس تنهایی و اعتیاد اینترنتی دانشجویان مؤثر بوده است.
نوع مقاله:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
روانشناسی عمومی دریافت: 1402/2/16 | پذیرش: 1402/4/7 | انتشار الکترونیک: 1402/10/10