Jamebozorg Z, Jafarkhani F, Heidaryan M. (2023). Designing A Project-Based Web-Based Learning Environment and its Impact on Creativity of fifth Grade Students in Science Course.
Rooyesh.
12(6), 13-24.
URL:
http://frooyesh.ir/article-1-4609-fa.html
جامه بزرگ زهرا، جعفرخانی فاطمه، حیدریان محمدرضا. طراحی محیط یادگیری پروژه محور مبتنی بر وب و تأثیر آن بر خلاقیت دانش آموزان پایه پنجم ابتدایی درس علوم رویش روان شناسی 1402; 12 (6) :24-13
URL: http://frooyesh.ir/article-1-4609-fa.html
1- استادیار گروه تکنولوژی آموزشی و دبیر هسته پژوهشی بومی سازی، طراحی و تولید رسانه های آموزشی دیجیتال بر اساس فرهنگ ایرانی اسلامی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران.
2- استادیار گروه تکنولوژی آموزشی و عضو هسته پژوهشی بومی سازی، طراحی و تولید رسانه های آموزشی دیجیتال بر اساس فرهنگ ایرانی اسلامی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران.
3- کارشناس ارشد تکنولوژی آموزشی، گروه تکنولوژی آموزشی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران. ، m.reza.heidaryan76@gmail.com
چکیده: (1059 مشاهده)
پژوهش حاضر باهدف طراحی محیط یادگیری پروژه محور مبتنی بر وب و تعیین تأثیر آن بر خلاقیت دانش آموزان در درس علوم پایه پنجم ابتدایی انجام شد. این پژوهش با روش ترکیبی انجام گرفت. مؤلفههای طراحی محیط یادگیری پروژه محور مبتنی بر وب برای خلاقیت با تحلیل مضمون و نرمافزار مکس کیودیای 2020 شناسایی شدند. جامعه آماری کلیه دانش آموزان پایه پنجم شهرستان البرز در سال تحصیلی 1402-1401 بودند. نمونه شامل 30 دانشآموز بود که به روش خوشهای گامبهگام انتخاب و سپس بهطور تصادفی در دو گروه آزمایش و گواه جایگزین شدند. برنامه آموزشی طراحیشده30روزه با روش نیمه آزمایشی با طرح پیشآزمون _ پسآزمون با گروه کنترل اجرا شد. در این تحقیق از آزمون خلاقیت (TTCT) تورنس (1998) استفاده شد. برای تجزیهوتحلیل دادههای کمی و آزمون فرضیه از تحلیل کوواریانس و نرمافزار اس پی اس اس22 استفاده شد. نتایج نشان دادند که با کنترل اثر پیشآزمون بین میانگین پسآزمون خلاقیت در دو گروه آزمایش و کنترل تفاوت معناداری در سطح سیالی، بسط، ابتکار و انعطافپذیری وجود داشت (05/0>P). بنابراین نتیجه گرفته میشود طراحی محیط یادگیری پروژه محور مبتنی بر وب بر ابعاد خلاقیت دانشآموان در درس علوم پایه پنجم ابتدایی تأثیرگذار است.
نوع مقاله:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
روانشناسی تربیتی دریافت: 1402/2/19 | پذیرش: 1402/3/16 | انتشار الکترونیک: 1402/6/10