Mousavi S M, Barati A. (2024). Effectiveness of Compassionate Mind Group Training on disturbing indecisiveness and hostile documents in adolescent boys prone to addiction.
Rooyesh.
13(2), 171-180.
URL:
http://frooyesh.ir/article-1-4630-fa.html
موسوی سید مجید، براتی اعظم. اثربخشی آموزش گروهی ذهن مشفق بر بلاتکلیفی پریشان کننده و اسناد خصمانه در نوجوانان پسر مستعد به اعتیاد رویش روان شناسی 1403; 13 (2) :180-171
URL: http://frooyesh.ir/article-1-4630-fa.html
1- دانشجوی کارشناسی ارشد، گروه روانشناسی، دانشکدۀ علوم تربیتی و روان-شناسی، دانشگاه محلات، محلات، ایران.
2- استادیار گروه روانشناسی، واحد محلات، دانشگاه آزاد اسلامی، محلات، ایران. ، Barati_azam28@yahoo.com
چکیده: (732 مشاهده)
هدف از پژوهش حاضر تعیین اثربخشی آموزش گروهی ذهن مشفق بر بلاتکلیفی پریشان کننده و اسناد خصمانه در نوجوانان پسر مستعد به اعتیاد بود. پژوهش حاضر نیمه آزمایشی با طرح پیشآزمون- پسآزمون با گروه کنترل و دوره پیگیری دو ماهه بود. جامعه آماری شامل تمامی دانش آموزان پسر متوسطه دوم شهر محلات در نیمه دوم سال 1402- 1401 بود. نمونه این پژوهش شامل 30 نفر از نوجوانان پسر مستعد اعتیاد بود که بهصورت هدفمند انتخاب به صورت تصادفی 15 نفر در گروه گواه و 15 نفر در گروه آزمایش جایگزین شد. دادهها با استفاده از مقیاس تحملناپذیری بلاتکلیفی فریستون (IUS، 1994) و اسنادخصمانه (HDS، آرنتز و همکاران، 2003) جمعآوری شد. مداخله آموزش گروهی ذهن مشفق طی 8 جلسه 90 دقیقهای هفتهای یکبار انجام شد. دادههای پژوهش، بهروش تحلیل واریانس آمیخته (بااندازهگیری مکرر) مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد که در متغیر اسناد خصمانه تفاوت بین مرحله پیشآزمون و پسآزمون (05/0>p) و پیشآزمون پیگیری (05/0>p) و در متغیر بلاتکلیفی پریشان کننده نیز تفاوت بین مرحله پیشآزمون و پسآزمون (05/0>p) و پیشآزمون و پیگیری (05/0>pd) معنادار بود. با توجه به یافتههای پژوهش حاضر نتیجهگیری میشود آموزش گروهی ذهن مشفق بر بلاتکلیفی پریشان کننده و اسناد خصمانه در نوجوانان پسر مستعد به اعتیاد موثر است.
نوع مقاله:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
روانشناسی عمومی دریافت: 1402/2/28 | پذیرش: 1402/12/4 | انتشار الکترونیک: 1403/2/10