مجله رویش روا‌ن‌شناسی از دادن گواهی‌های کاغذی معذور است. لطفا تقاضا نکنید. همه گواهی ها در صفحه شخصی کاربران موجود است.

سال 13، شماره 2 - ( اردیبهشت 1403 / پیاپی 95 1403 )                   سال 13 شماره 2 صفحات 180-171 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Mousavi S M, Barati A. (2024). Effectiveness of Compassionate Mind Group Training on disturbing indecisiveness and hostile documents in adolescent boys prone to addiction. Rooyesh. 13(2), 171-180.
URL: http://frooyesh.ir/article-1-4630-fa.html
موسوی سید مجید، براتی اعظم. اثربخشی آموزش گروهی ذهن مشفق بر بلاتکلیفی پریشان کننده و اسناد خصمانه در نوجوانان پسر مستعد به اعتیاد رویش روان شناسی 1403; 13 (2) :180-171

URL: http://frooyesh.ir/article-1-4630-fa.html


1- دانشجوی کارشناسی ارشد، گروه روانشناسی، دانشکدۀ علوم تربیتی و روان-شناسی، دانشگاه محلات، محلات، ایران.
2- استادیار گروه روانشناسی، واحد محلات، دانشگاه آزاد اسلامی، محلات، ایران. ، Barati_azam28@yahoo.com
چکیده:   (732 مشاهده)
هدف از پژوهش حاضر تعیین اثربخشی آموزش گروهی ذهن مشفق بر بلاتکلیفی پریشان کننده و اسناد خصمانه در نوجوانان پسر مستعد به اعتیاد بود. پژوهش حاضر نیمه آزمایشی با طرح پیش­آزمون- پس­آزمون با گروه کنترل و دوره پیگیری دو ماهه بود. جامعه آماری شامل تمامی دانش آموزان پسر  متوسطه دوم  شهر محلات در نیمه دوم سال 1402- 1401 بود. نمونه این پژوهش شامل 30 نفر از نوجوانان پسر مستعد اعتیاد بود که به‌صورت هدفمند انتخاب به صورت تصادفی 15 نفر در گروه گواه و 15 نفر در گروه آزمایش جایگزین شد. داده­ها با استفاده از مقیاس تحمل‌ناپذیری بلاتکلیفی فریستون (IUS، 1994) و اسنادخصمانه (HDS، آرنتز و همکاران، 2003) جمع­آوری شد. مداخله آموزش گروهی ذهن مشفق طی 8 جلسه 90 دقیقه­ای هفته­ای یکبار انجام شد. داده­های پژوهش، به­روش تحلیل واریانس آمیخته (بااندازه­گیری مکرر) مورد تجزیه­و­تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد که در متغیر اسناد خصمانه تفاوت بین مرحله پیش­آزمون و پس­آزمون (05/0>p) و پیش­آزمون پیگیری (05/0>p) و در متغیر بلاتکلیفی پریشان کننده نیز تفاوت بین مرحله پیش­آزمون و پس­آزمون (05/0>p) و پیش­آزمون و پیگیری (05/0>pd) معنادار بود.  با توجه به یافته­های پژوهش حاضر نتیجه­گیری می­شود آموزش گروهی ذهن مشفق بر بلاتکلیفی پریشان کننده و اسناد خصمانه در نوجوانان پسر مستعد به اعتیاد موثر است.
متن کامل [PDF 618 kb]   (248 دریافت)    
نوع مقاله: پژوهشي | موضوع مقاله: روانشناسی عمومی
دریافت: 1402/2/28 | پذیرش: 1402/12/4 | انتشار الکترونیک: 1403/2/10

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به نشریه علمی رویش روان شناسی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | Rooyesh-e-Ravanshenasi Journal(RRJ)

Designed & Developed by : Yektaweb