Badri Gargari R, Nemati S, Vahid sobh khiz R. Comparison of psychological needs, mind theory and emotional regulation abilities between female students with parent’s divorce experience and normal female students. Rooyesh 2023; 12 (7) :11-20
URL:
http://frooyesh.ir/article-1-4687-fa.html
بدری گرگری رحیم، نعمتی شهروز، وحید صبح خیز رویا. مقایسه نیازهای روانشناختی، نظریه ذهن و مهارتهای تنظیم هیجان در دانشجویان دختر دارای تجربه طلاق والدین با بدون تجربه طلاق والدین. رویش روان شناسی. 1402; 12 (7) :11-20
URL: http://frooyesh.ir/article-1-4687-fa.html
1- استاد روانشناسی تربیتی، گروه علوم تربیتی، دانشگده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران.
2- دانشیار روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی، گروه علوم تربیتی، دانشگده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران.
3- کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی، گروه علوم تربیتی، دانشگده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران. ، royavahid220@gmail.com
چکیده: (361 مشاهده)
هدف از پژوهش حاضر، مقایسه نیازهای روانشناختی، نظریه ذهن و مهارتهای تنظیم هیجان دانشجویان دختر دارای تجربه طلاق والدین و بدون تجربه طلاق والدین بود. طرح پژوهش از نوع علی- مقایسهای بود. جامعه آماری شامل دانشجویان دختر دانشکدههای مختلف دانشگاه تبریز در سال 1401 بود که از بین آنها 120 نفر به عنوان نمونه در دسترس انتخاب شد. انتخاب نمونه به این ترتیب بود که ابتدا 60 نفر از دانشجویان دختری که تجربه طلاق والدین را داشتند انتخاب شدند. سپس از سایر دانشجویان دختر که تجربه طلاق والدین را نداشتند، 60 نفر به صورت همتاسازی از لحاظ سن، تحصیلات و وضعیت تاهل و به شیوه در دسترس انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامه نیازهای اساسی روانشناختی (BNSG-S) دسی و ریان (2000)، پرسشنامه تنظیم شناختی هیجان (CERQ)گارنفسکی و کرایج (2006) و پرسشنامه ذهنخوانی (RMET) بارون و کوهن (2001) استفاده شد. تحلیل واریانس چندراهه و آزمون t مستقل نشان داد که میانگین نیازهای روانشناختی خودمختاری، شایستگی و ارتباط، میانگین نظریه ذهن و میانگین راهبردهای سازش یافته تنظیم هیجان در بین دانشجویان دختر دارای تجربه طلاق والدین بطور معنیداری در سطح 05/0 کمتر از دانشجویان دختر بدون تجربه طلاق والدین بود. اما راهبردهای سازش نایافته تنظیم هیجان دانشجویان دختر دارای تجربه طلاق والدین بطور معنیداری در سطح 05/0 بیشتر از دانشجویان دختر بدون تجربه طلاق والدین بود. با توجه به بافتهها نتیجه میشود که بین دانشجویان دختر دارای تجریه و بدون تجربه طلاق والدین از نظر این سه متغیر تفاوت وجود دارد.
نوع مقاله:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
روانشناسی تربیتی دریافت: 1402/3/28 | ویرایش نهایی: 1402/9/12 | پذیرش: 1402/5/3 | انتشار الکترونیک: 1402/9/12