مجله رویش روا‌ن‌شناسی از دادن گواهی‌های کاغذی معذور است. لطفا تقاضا نکنید. همه گواهی ها در صفحه شخصی کاربران موجود است.

سال 12، شماره 7 - ( مهر 1402/ پیاپی 88 1402 )                   سال 12 شماره 7 صفحات 20-11 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Badri Gargari R, Nemati S, Vahid sobh khiz R. Comparison of psychological needs, mind theory and emotional regulation abilities between female students with parent’s divorce experience and normal female students. Rooyesh 2023; 12 (7) :11-20
URL: http://frooyesh.ir/article-1-4687-fa.html
بدری گرگری رحیم، نعمتی شهروز، وحید صبح خیز رویا. مقایسه نیازهای روانشناختی، نظریه ذهن و مهارت‌های تنظیم هیجان در دانشجویان دختر دارای تجربه طلاق والدین با بدون تجربه طلاق والدین. رویش روان شناسی. 1402; 12 (7) :11-20

URL: http://frooyesh.ir/article-1-4687-fa.html


1- استاد روان­شناسی تربیتی، گروه علوم تربیتی، دانشگده علوم تربیتی و روان­شناسی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران.
2- دانشیار روان­شناسی و آموزش کودکان استثنایی، گروه علوم تربیتی، دانشگده علوم تربیتی و روان­شناسی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران.
3- کارشناسی ارشد روان­شناسی تربیتی، گروه علوم تربیتی، دانشگده علوم تربیتی و روان­شناسی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران. ، royavahid220@gmail.com
چکیده:   (361 مشاهده)
هدف از پژوهش حاضر، مقایسه نیازهای روانشناختی، نظریه ذهن و مهارت­های تنظیم هیجان دانشجویان دختر دارای تجربه طلاق والدین و بدون تجربه طلاق والدین بود. طرح پژوهش از نوع علی- مقایسه­ای بود. جامعه آماری شامل دانشجویان دختر دانشکده­های مختلف دانشگاه تبریز در سال 1401 بود که از بین آنها 120 نفر به عنوان نمونه در دسترس انتخاب ­­شد. انتخاب نمونه به این ترتیب بود که ابتدا 60 نفر از دانشجویان دختری که تجربه طلاق والدین را داشتند انتخاب شدند. سپس از سایر دانشجویان دختر که تجربه طلاق والدین را نداشتند، 60  نفر به صورت همتاسازی از لحاظ سن، تحصیلات و وضعیت تاهل و به شیوه در دسترس انتخاب شدند. برای جمع‌آوری داده­ها از پرسش­نامه نیازهای اساسی روانشناختی   (BNSG-S) دسی و ریان (2000)، پرسش­نامه تنظیم شناختی هیجان  (CERQ)گارنفسکی و کرایج (2006) و پرسش­نامه ذهن­خوانی  (RMET) بارون و کوهن (2001) استفاده شد. تحلیل واریانس چندراهه و آزمون t مستقل نشان داد که میانگین نیازهای روانشناختی خودمختاری، شایستگی و ارتباط، میانگین نظریه ذهن و میانگین راهبردهای سازش یافته تنظیم هیجان در بین دانشجویان دختر دارای تجربه طلاق والدین بطور معنی‌داری در سطح 05/0 کمتر از دانشجویان دختر بدون تجربه طلاق والدین بود. اما راهبردهای سازش نایافته تنظیم هیجان دانشجویان دختر دارای تجربه طلاق والدین بطور معنی‌داری در سطح 05/0 بیشتر از دانشجویان دختر بدون تجربه طلاق والدین بود. با توجه به بافته­ها نتیجه می­شود که بین دانشجویان دختر دارای تجریه و بدون تجربه طلاق والدین از نظر این سه متغیر تفاوت وجود دارد.
متن کامل [PDF 551 kb]   (194 دریافت)    
نوع مقاله: پژوهشي | موضوع مقاله: روانشناسی تربیتی
دریافت: 1402/3/28 | ویرایش نهایی: 1402/9/12 | پذیرش: 1402/5/3 | انتشار الکترونیک: 1402/9/12

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به نشریه علمی رویش روان شناسی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Rooyesh-e-Ravanshenasi Journal(RRJ)

Designed & Developed by : Yektaweb