 
                     
                     
                    
                    
                    
                    
                     Behrouzi H,  Pakdaman M,  Sahebdel H. 
(2023).  Prediction of psychological security of secondary school students based on childhood trauma and cognitive errors.  Rooyesh. 12(6),  133-140. 
URL: http://frooyesh.ir/article-1-4728-fa.html   
                    
                    بهروزی حسن،  پاکدامن مجید،  صاحبدل حسین.
(1402).  پیشبینی امنیت روانی دانشآموزان مقطع دوم متوسطه بر اساس ترومای کودکی و خطاهای شناختی  رویش روان شناسی 12 (6) :140-133URL: http://frooyesh.ir/article-1-4728-fa.html
  
                     
					 
					
                 
                
                    
                    
                    
                    1- دانشجوی دکتری گروه روانشناسی تربیتی، واحد قائنات، دانشگاه آزاد اسلامی، قائنات، ایران. 
 2- استادیار گروه روانشناسی تربیتی، واحد قائنات، دانشگاه آزاد اسلامی، قائنات، ایران. ، m.pakdaman87@yahoo.com
 3- استادیار گروه مشاوره، واحد قائنات، دانشگاه آزاد اسلامی، قائنات، ایران. 
                    
                    
                    چکیده:       (1833 مشاهده)
                    
                    
                    پژوهش حاضر با هدف پیشبینی امنیت روانی دانشآموزان مقطع دوم متوسطه بر اساس ترومای کودکی و خطاهای شناختی صورت گرفت. روش پژوهش توصیفی – همبستگی بود. جامعه آماری شامل دانشآموزان مقطع دوم متوسطه شهر بهشهر در سال تحصیلی 1401-1400 بود. حجم نمونه 421 نفر بود که به روش نمونهگیری تصادفی انتخاب شدند. ابزار پژوهش شامل پرسشنامه امنیت روانی (PSI) مازلو (1942)، پرسشنامه ترومای دوران کودکی (CTQ) برنستاین و همکاران (2003) و پرسشنامه خطاهای شناختی (CDQ) عبداللهزاده و سالار (1389) بود. نتایج آزمون رگرسیون به روش ورود همزمان نشان داد که از میان متغیرهای پژوهش سوء رفتار هیجانی (001/0=P)، سوء رفتار فیزیکی (001/0=P)، سوء رفتار جنسی (001/0=P)، غفلت جنسی (001/0=P) و خطاهای شناختی (001/0=P) پیشبینی کننده معنادار امنیت روانی هستند، ولی غفلت هیجانی پیشبینی کننده معناداری برای امنیت روانی دانشآموزان نبود (96/0=P). همچنین نتایج نشان داد که متغیرهای پیشبین قادر به پیشبینی 19/0 از واریانس متغیر امنیت روانی دانشآموزان مقطع دوم متوسطه بودند. نتیجه پژوهش حاضر نشان میدهد که توجه به ترومای کودکی و خطاهای شناختی توسط روانشناسان و مشاوران مدارس میتواند به تبیین امنیت روانی دانشآموزان کمک نماید.
                     
                    
                    
                    
                    
                    نوع مقاله:  
پژوهشي |
                    موضوع مقاله: 
                    
روانشناسی تربیتی  دریافت: 1402/4/19 | پذیرش: 1402/5/15 | انتشار الکترونیک: 1402/6/10