مجله رویش روا‌ن‌شناسی از دادن گواهی‌های کاغذی معذور است. لطفا تقاضا نکنید. همه گواهی ها در صفحه شخصی کاربران موجود است.

سال 12، شماره 6 - ( شهریور 1402/ پیاپی 87 1402 )                   سال 12 شماره 6 صفحات 140-133 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Behrouzi H, Pakdaman M, Sahebdel H. (2023). Prediction of psychological security of secondary school students based on childhood trauma and cognitive errors. Rooyesh. 12(6), 133-140.
URL: http://frooyesh.ir/article-1-4728-fa.html
بهروزی حسن، پاکدامن مجید، صاحبدل حسین. پیش‌بینی امنیت روانی دانش‌آموزان مقطع دوم متوسطه بر اساس ترومای کودکی و خطاهای شناختی رویش روان شناسی 1402; 12 (6) :140-133

URL: http://frooyesh.ir/article-1-4728-fa.html


1- دانشجوی دکتری گروه روان­شناسی تربیتی، واحد قائنات، دانشگاه آزاد اسلامی، قائنات، ایران.
2- استادیار گروه روان­شناسی تربیتی، واحد قائنات، دانشگاه آزاد اسلامی، قائنات، ایران. ، m.pakdaman87@yahoo.com
3- استادیار گروه مشاوره، واحد قائنات، دانشگاه آزاد اسلامی، قائنات، ایران.
چکیده:   (992 مشاهده)
پژوهش حاضر با هدف پیش­بینی امنیت روانی دانش­آموزان مقطع دوم متوسطه بر اساس ترومای کودکی و خطاهای شناختی صورت گرفت. روش پژوهش توصیفی همبستگی بود. جامعه آماری شامل دانش­آموزان مقطع دوم متوسطه شهر بهشهر در سال تحصیلی 1401-1400 بود. حجم نمونه 421 نفر بود که به روش نمونه­گیری تصادفی انتخاب شدند. ابزار پژوهش شامل پرسشنامه امنیت روانی (PSI) مازلو (1942)، پرسشنامه ترومای دوران کودکی (CTQ) برنستاین و همکاران (2003) و پرسشنامه خطاهای شناختی (CDQ) عبدالله­زاده و سالار (1389) بود. نتایج آزمون رگرسیون به روش ورود همزمان نشان داد که از میان متغیرهای پژوهش سوء رفتار هیجانی (001/0=P)، سوء رفتار فیزیکی (001/0=P)، سوء رفتار جنسی (001/0=P)، غفلت جنسی (001/0=P) و خطاهای شناختی (001/0=P) پیش­بینی کننده معنادار امنیت روانی هستند، ولی غفلت هیجانی پیش­بینی کننده معناداری برای امنیت روانی دانش­آموزان نبود (96/0=P). همچنین نتایج نشان داد که متغیرهای پیش­بین قادر به پیش­بینی 19/0 از واریانس متغیر امنیت روانی دانش­آموزان مقطع دوم متوسطه بودند. نتیجه پژوهش حاضر نشان می­دهد که توجه به ترومای کودکی و خطاهای شناختی توسط روان­شناسان و مشاوران مدارس می­تواند به تبیین امنیت روانی دانش­آموزان کمک نماید.
متن کامل [PDF 593 kb]   (467 دریافت)    
نوع مقاله: پژوهشي | موضوع مقاله: روانشناسی تربیتی
دریافت: 1402/4/19 | پذیرش: 1402/5/15 | انتشار الکترونیک: 1402/6/10

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به نشریه علمی رویش روان شناسی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | Rooyesh-e-Ravanshenasi Journal(RRJ)

Designed & Developed by : Yektaweb