Behrouzi H, Pakdaman M, Sahebdel H. (2023). Prediction of psychological security of secondary school students based on childhood trauma and cognitive errors.
Rooyesh.
12(6), 133-140.
URL:
http://frooyesh.ir/article-1-4728-fa.html
بهروزی حسن، پاکدامن مجید، صاحبدل حسین. پیشبینی امنیت روانی دانشآموزان مقطع دوم متوسطه بر اساس ترومای کودکی و خطاهای شناختی رویش روان شناسی 1402; 12 (6) :140-133
URL: http://frooyesh.ir/article-1-4728-fa.html
1- دانشجوی دکتری گروه روانشناسی تربیتی، واحد قائنات، دانشگاه آزاد اسلامی، قائنات، ایران.
2- استادیار گروه روانشناسی تربیتی، واحد قائنات، دانشگاه آزاد اسلامی، قائنات، ایران. ، m.pakdaman87@yahoo.com
3- استادیار گروه مشاوره، واحد قائنات، دانشگاه آزاد اسلامی، قائنات، ایران.
چکیده: (992 مشاهده)
پژوهش حاضر با هدف پیشبینی امنیت روانی دانشآموزان مقطع دوم متوسطه بر اساس ترومای کودکی و خطاهای شناختی صورت گرفت. روش پژوهش توصیفی – همبستگی بود. جامعه آماری شامل دانشآموزان مقطع دوم متوسطه شهر بهشهر در سال تحصیلی 1401-1400 بود. حجم نمونه 421 نفر بود که به روش نمونهگیری تصادفی انتخاب شدند. ابزار پژوهش شامل پرسشنامه امنیت روانی (PSI) مازلو (1942)، پرسشنامه ترومای دوران کودکی (CTQ) برنستاین و همکاران (2003) و پرسشنامه خطاهای شناختی (CDQ) عبداللهزاده و سالار (1389) بود. نتایج آزمون رگرسیون به روش ورود همزمان نشان داد که از میان متغیرهای پژوهش سوء رفتار هیجانی (001/0=P)، سوء رفتار فیزیکی (001/0=P)، سوء رفتار جنسی (001/0=P)، غفلت جنسی (001/0=P) و خطاهای شناختی (001/0=P) پیشبینی کننده معنادار امنیت روانی هستند، ولی غفلت هیجانی پیشبینی کننده معناداری برای امنیت روانی دانشآموزان نبود (96/0=P). همچنین نتایج نشان داد که متغیرهای پیشبین قادر به پیشبینی 19/0 از واریانس متغیر امنیت روانی دانشآموزان مقطع دوم متوسطه بودند. نتیجه پژوهش حاضر نشان میدهد که توجه به ترومای کودکی و خطاهای شناختی توسط روانشناسان و مشاوران مدارس میتواند به تبیین امنیت روانی دانشآموزان کمک نماید.
نوع مقاله:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
روانشناسی تربیتی دریافت: 1402/4/19 | پذیرش: 1402/5/15 | انتشار الکترونیک: 1402/6/10