مجله رویش روا‌ن‌شناسی از دادن گواهی‌های کاغذی معذور است. لطفا تقاضا نکنید. همه گواهی ها در صفحه شخصی کاربران موجود است.

سال 12، شماره 9 - ( آذر 1402 / پیاپی 90 1402 )                   سال 12 شماره 9 صفحات 116-105 | برگشت به فهرست نسخه ها

Ethics code: IR.IAU.TABRIZ.REC.1401.023

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Ahmadian R, Hosseini Nesab S D, Azmodeh M. (2023). The effectiveness of strengthening working memory on attention, cognitive processing and emotion regulation strategies of children with special learning disorder. Rooyesh. 12(9), 105-116.
URL: http://frooyesh.ir/article-1-4731-fa.html
احمدیان رئوف، حسینی نسب سید داود، آزموده معصومه. اثربخشی تقویت حافظه کاری بر توجه، پردازش شناختی و راهبردهای تنظیم هیجان کودکان دارای اختلال یادگیری خاص رویش روان شناسی 1402; 12 (9) :116-105

URL: http://frooyesh.ir/article-1-4731-fa.html


1- دانشجوی دکتری روان‌شناسی تربیتی، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران.
2- استاد گروه روان‌شناسی، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران. ، d.hosseininasab@gmail.com
3- استادیار گروه روان‌شناسی، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران.
چکیده:   (760 مشاهده)
پژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی تقویت حافظه کاری بر توجه، پردازش شناختی و راهبردهای تنظیم هیجان کودکان با اختلال یادگیری خاص انجام شد. روش پژوهش نیمه­آزمایشی با طرح پیش‌آزمون-پس‌آزمون و گروه کنترل بود. جامعه آماری شامل کلیه دانش‌آموزان 9 تا 12 سال مراجعه‌کننده به مرکز مشکلات یادگیری خاص ناحیه سه تبریز در نیمه دوم سال 1400 بود. نمونه آماری شامل40 کودک بود که به روش نمونه‌گیری هدفمند انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و گواه جایگزین شدند. ابزار جمع­آوری داده­ها شامل  پرسشنامه پردازش‌شناختی (CPI) کروز (1999) و پرسشنامه تنظیم هیجان (CERQ-K) گارنفسکی و همکاران (2012) و پرسشنامه توجه  (JADDI) جردن (1992) بود. در این پژوهش، شرکت­کنندگان گروه آزمایش برنامه تقویت حافظه کاری را طی 16 جلسه 50 دقیقه­ای در هشت هفته (هفته­ای دو جلسه) دریافت کردند. تجزیه­و­تحلیل داده­ها با استفاده از تحلیل کوواریانس چندمتغیری انجام شد. تجزیه­و­تحلیل داده­ها نشان داد  که با کنترل اثر پیش­آزمون بین میانگین پس­آزمون توجه، پردازش شناختی و تنظیم ­هیجان در دو گروه آزمایش و گواه تفاوت معنی­داری در سطح 01/0 وجود داشت. با توجه به این یافته­ها می­توان مطرح کرد که مداخله تقویت حافظه کاری درمان موثری برای بهبود توجه، پردازش شناختی و تنظیم ­هیجان در کودکان بوده است.
متن کامل [PDF 767 kb]   (459 دریافت)    
نوع مقاله: پژوهشي | موضوع مقاله: روانشناسی تربیتی
دریافت: 1402/4/21 | پذیرش: 1402/5/24 | انتشار الکترونیک: 1402/9/10

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به نشریه علمی رویش روان شناسی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | Rooyesh-e-Ravanshenasi Journal(RRJ)

Designed & Developed by : Yektaweb