Ethics code: IR.IAU.TABRIZ.REC.1401.023
Ahmadian R, Hosseini Nesab S D, Azmodeh M. (2023). The effectiveness of strengthening working memory on attention, cognitive processing and emotion regulation strategies of children with special learning disorder.
Rooyesh.
12(9), 105-116.
URL:
http://frooyesh.ir/article-1-4731-fa.html
احمدیان رئوف، حسینی نسب سید داود، آزموده معصومه. اثربخشی تقویت حافظه کاری بر توجه، پردازش شناختی و راهبردهای تنظیم هیجان کودکان دارای اختلال یادگیری خاص رویش روان شناسی 1402; 12 (9) :116-105
URL: http://frooyesh.ir/article-1-4731-fa.html
1- دانشجوی دکتری روانشناسی تربیتی، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران.
2- استاد گروه روانشناسی، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران. ، d.hosseininasab@gmail.com
3- استادیار گروه روانشناسی، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران.
چکیده: (760 مشاهده)
پژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی تقویت حافظه کاری بر توجه، پردازش شناختی و راهبردهای تنظیم هیجان کودکان با اختلال یادگیری خاص انجام شد. روش پژوهش نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون-پسآزمون و گروه کنترل بود. جامعه آماری شامل کلیه دانشآموزان 9 تا 12 سال مراجعهکننده به مرکز مشکلات یادگیری خاص ناحیه سه تبریز در نیمه دوم سال 1400 بود. نمونه آماری شامل40 کودک بود که به روش نمونهگیری هدفمند انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و گواه جایگزین شدند. ابزار جمعآوری دادهها شامل پرسشنامه پردازششناختی (CPI) کروز (1999) و پرسشنامه تنظیم هیجان (CERQ-K) گارنفسکی و همکاران (2012) و پرسشنامه توجه (JADDI) جردن (1992) بود. در این پژوهش، شرکتکنندگان گروه آزمایش برنامه تقویت حافظه کاری را طی 16 جلسه 50 دقیقهای در هشت هفته (هفتهای دو جلسه) دریافت کردند. تجزیهوتحلیل دادهها با استفاده از تحلیل کوواریانس چندمتغیری انجام شد. تجزیهوتحلیل دادهها نشان داد که با کنترل اثر پیشآزمون بین میانگین پسآزمون توجه، پردازش شناختی و تنظیم هیجان در دو گروه آزمایش و گواه تفاوت معنیداری در سطح 01/0 وجود داشت. با توجه به این یافتهها میتوان مطرح کرد که مداخله تقویت حافظه کاری درمان موثری برای بهبود توجه، پردازش شناختی و تنظیم هیجان در کودکان بوده است.
نوع مقاله:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
روانشناسی تربیتی دریافت: 1402/4/21 | پذیرش: 1402/5/24 | انتشار الکترونیک: 1402/9/10