 
                     
                     
                    
                    
                    
                    
                     Khaleghian R,  Ebrahimi Moghadam H,  Pourebrahim T. 
(2023).  Comparison of the effectiveness of emotion-oriented group counseling and Lyubomirsky's happiness training on life expectancy in adolescents with a history of suicide.  Rooyesh. 12(10),  99-108. 
URL: http://frooyesh.ir/article-1-4733-fa.html   
                    
                    خالقیان رضا،  ابراهیمی مقدم حسین،  پور ابراهیم تقی.
(1402).  مقایسه اثربخشی مشاوره گروهی هیجانمدار و آموزش شادیبخش لیوبومیرسکی بر امید به زندگی در نوجوانان دارای سابقه خودکشی  رویش روان شناسی 12 (10) :108-99URL: http://frooyesh.ir/article-1-4733-fa.html
  
                     
					 
					
                 
                
                    
                    
                    
                    1- دانشجوی دکتری مشاوره، واحد تهران شمال، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران. 
 2- دانشیار گروه روانشناسی، واحد رودهن، دانشگاه آزاد اسلامی، رودهن، ایران. ، hem_psy@yahoo.com
 3- استادیار گروه مشاوره، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران. 
                    
                    
                    چکیده:       (1276 مشاهده)
                    
                    
                    هدف پژوهش حاضر مقایسه اثربخشی مشاوره گروهی هیجانمدار و آموزش شادیبخش لیوبومیرسکی بر امید به زندگی در نوجوانان دارای سابقه خودکشی بود. روش پژوهش نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون - پسآزمون و گروه کنترل با دوره پیگیری مدت دوماهه بود. جامعه آماری پژوهش شامل تمامی دانشآموزان پسر دوره اول و دوم متوسطه منطقه 20 شهر تهران در سال تحصیلی 1402-1401 که دارای سابقه اقدام به خودکشی بوده و به مرکز مشاوره آموزشوپرورش ارجاع داده شده بودند، بود. تعداد 45 نفر به شیوه هدفمند انتخاب و با گمارش تصادفی در دو گروه آزمایش و یک گروه گواه قرار گرفتند. ابزار پژوهش پرسشنامه امید به زندگی میلر (1988، MHS) بود. مداخله مشاوره گروهی هیجانمدار و آموزش شادیبخشی لیوبومیرسکی  در 8 جلسه 120 دقیقهای، هفتهای دوبار بهصورت گروهی برای گروه آزمایش اول و دوم اجرا شد. دادهها با بهرهگیری از تحلیل واریانس آمیخته تجزیهوتحلیل شدند. نتایج نشان داد بین گروهها در پسآزمون و پیگیری امید به زندگی تفاوت معناداری وجود دارد (05/0>P) و آموزش شادیبخشی لیوبومیرسکی نسبت به مشاوره گروهی هیجانمدار بهطور معناداری بر امید به زندگی نوجوانان دارای سابقه خودکشی اثربخشتر بود و بین دو درمان تفاوت معنادار مشاهده شد (05/0>P). بنابراین میتوان گفت که بین دو درمان آموزش شادیبخشی لیوبومیرسکی و مشاوره گروهی هیجانمدار تفاوت معنادار وجود داشت.
                    
                    
                    
                    
                    
                    نوع مقاله:  
پژوهشي |
                    موضوع مقاله: 
                    
روانشناسی خانواده  دریافت: 1402/4/22 | پذیرش: 1402/5/30 | انتشار الکترونیک: 1402/10/10