Shafaghi M, Saadat S. (2023). The mediating role of mentalization in the relationship between traumatic childhood experiences and aggression in girl adolescents.
Rooyesh.
12(9), 179-188.
URL:
http://frooyesh.ir/article-1-4764-fa.html
1- دانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی، گروه روانشناسی، واحد کرج، دانشگاه آزاد اسلامی، کرج، ایران.
2- دکتری تخصصی روانشناسی، مرکز تحقیقات علوم اعصاب، دانشگاه علوم پزشکی گیلان، رشت، ایران. ، sajjadsaadat69@gmail.com
چکیده: (1098 مشاهده)
مطالعه حاضر با هدف بررسی نقش میانجی ذهنیسازی در رابطه بین تجارب آسیبزای دوران کودکی و پرخاشگری در نوجوانان انجام شد. این مطالعه توصیفی-همبستگی به روش مدلیابی معادلات ساختاری بود. جامعه آماری این پژوهش دانشآموزان دختر مقطع متوسطه دوم شهر رشت در نیمه دوم سال 1401 بودند. 250 نفر به روش خوشهای چندمرحلهای از سه دبیرستان دخترانه دولتی مشارکت داشتند. به منظور جمعآوری دادهها از پرسشنامه ترومای کودکی (CTQ، برنستاین و همکاران، 2003)، پرسشنامه پرخاشگری (AQ، باس و پری، 1992) و پرسشنامه عملکرد بازتابی (RFQ، ها و همکاران، 2013) استفاده شد. نتایج نشان داد مدل پیشنهادی برازش مطلوب دارد. نتایج نشان داد که اثر مستقیم تجارب آسیبزای دوران کودکی با پرخاشگری، عدم قطعیت و قطعیت در ذهنیسازی معنادار بود، همچنین اثر مستقیم عدم قطعیت و قطعیت در ذهنیسازی پرخاشگری معنادار بود (05/0>P). نتایج دیگر نشان داد که که قطعیت و عدم قطعیت در ذهنیسازی بین تجارب آسیبزای دوران کودکی و پرخاشگری نقش میانجی دارند (05/0>P). در مجموع میتوان نتیجه گرفت که تجارب آسیبزای دوران کودکی به طور مستقیم و غیرمستقیم با میانجیگری ذهنیسازی میتواند بر میزان پرخاشگری در دوران نوجوانی تاثیر بگذارند.
نوع مقاله:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
روانشناسی بالینی دریافت: 1402/5/11 | پذیرش: 1402/8/7 | انتشار الکترونیک: 1402/9/10