مجله رویش روا‌ن‌شناسی از دادن گواهی‌های کاغذی معذور است. لطفا تقاضا نکنید. همه گواهی ها در صفحه شخصی کاربران موجود است.

سال 12، شماره 9 - ( آذر 1402 / پیاپی 90 1402 )                   سال 12 شماره 9 صفحات 188-179 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Shafaghi M, Saadat S. (2023). The mediating role of mentalization in the relationship between traumatic childhood experiences and aggression in girl adolescents. Rooyesh. 12(9), 179-188.
URL: http://frooyesh.ir/article-1-4764-fa.html
شفقی مهدیه، سعادت سجاد. نقش میانجی ذهنی‌سازی در رابطه بین تجارب آسیب‌زای دوران کودکی و پرخاشگری در نوجوانان دختر رویش روان شناسی 1402; 12 (9) :188-179

URL: http://frooyesh.ir/article-1-4764-fa.html


1- دانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی، گروه روانشناسی، واحد کرج، دانشگاه آزاد اسلامی، کرج، ایران.
2- دکتری تخصصی روانشناسی، مرکز تحقیقات علوم اعصاب، دانشگاه علوم پزشکی گیلان، رشت، ایران. ، sajjadsaadat69@gmail.com
چکیده:   (1098 مشاهده)
مطالعه حاضر با هدف بررسی نقش میانجی ذهنی­سازی در رابطه بین تجارب آسیب­زای دوران کودکی و پرخاشگری در نوجوانان انجام شد. این مطالعه توصیفی-همبستگی به روش مدل­یابی معادلات ساختاری بود. جامعه آماری این پژوهش دانش­آموزان دختر مقطع متوسطه دوم شهر رشت در نیمه دوم سال 1401 بودند. 250 نفر به روش خوشه­ای چندمرحله­ای از سه دبیرستان دخترانه دولتی مشارکت داشتند. به منظور جمع­آوری داده­ها از پرسشنامه ترومای کودکی (CTQ، برنستاین و همکاران، 2003)، پرسشنامه پرخاشگر­ی (AQ، باس و پری، 1992) و پرسشنامه عملکرد بازتابی (RFQ، ها و همکاران، 2013) استفاده شد. نتایج نشان داد مدل پیشنهادی برازش مطلوب داردنتایج نشان داد که اثر مستقیم تجارب آسیب­زای دوران کودکی با پرخاشگری، عدم قطعیت و قطعیت در ذهنی­سازی معنادار بود، همچنین اثر مستقیم عدم قطعیت و قطعیت در ذهنی­سازی پرخاشگری معنادار بود (05/0>P). نتایج دیگر نشان داد که که قطعیت و عدم قطعیت در ذهنی­سازی بین تجارب آسیب­زای دوران کودکی و پرخاشگری نقش میانجی دارند (05/0>P). در مجموع می­توان نتیجه گرفت که تجارب آسیب­زای دوران کودکی به طور مستقیم و غیرمستقیم با میانجی­گری ذهنی­سازی می­تواند بر میزان پرخاشگری در دوران نوجوانی تاثیر بگذارند.
متن کامل [PDF 668 kb]   (811 دریافت)    
نوع مقاله: پژوهشي | موضوع مقاله: روانشناسی بالینی
دریافت: 1402/5/11 | پذیرش: 1402/8/7 | انتشار الکترونیک: 1402/9/10

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به نشریه علمی رویش روان شناسی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | Rooyesh-e-Ravanshenasi Journal(RRJ)

Designed & Developed by : Yektaweb