مجله رویش روا‌ن‌شناسی از دادن گواهی‌های کاغذی معذور است. لطفا تقاضا نکنید. همه گواهی ها در صفحه شخصی کاربران موجود است.

سال 12، شماره 11 - ( بهمن 1402/ پیاپی 92 1402 )                   سال 12 شماره 11 صفحات 150-141 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Emami Mehr S, Amiri Majd M, Ghamari M, Bazzazian S. (2024). Compare the Effectiveness of Art therapy and Cognitive-Behavioral Play therapy on Preschool Children's Anxiety. Rooyesh. 12(11), 141-150.
URL: http://frooyesh.ir/article-1-4766-fa.html
امامی مهر سودابه، امیری مجد مجتبی، قمری محمد، بزازیان سعیده. مقایسه اثربخشی هنردرمانی و بازی درمانی شناختی-رفتاری بر اضطراب کودکان پیش‌دبستانی رویش روان شناسی 1402; 12 (11) :150-141

URL: http://frooyesh.ir/article-1-4766-fa.html


1- دانشجوی دکتری، رشته مشاوره، واحد ابهر، دانشگاه آزاد اسلامی، ابهر، ایران.
2- دانشیار گروه روانشناسی، واحد ابهر، دانشگاه آزاد اسلامی، ابهر، ایران. ، Mo.Amiri@iau.ac.ir
3- دانشیار گروه مشاوره، واحد ابهر، دانشگاه آزاد اسلامی، ابهر، ایران.
4- دانشیار گروه روانشناسی، واحد ابهر، دانشگاه آزاد اسلامی، ابهر، ایران.
چکیده:   (1232 مشاهده)
پژوهش حاضر با هدف مقایسه اثربخشی هنردرمانی و بازی‌درمانی شناختی -رفتاری بر اضطراب کودکان پیش‌دبستانی انجام شد. روش پژوهش نیمه‌آزمایشی با طرح پیش‌آزمون-پس‌آزمون و گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش شامل تمامی کودکان 6-5 سال که از اواسط مهر تا اواسط بهمن سال 1401 به کلینیک مشاوره ندای آرامش روان منطقه 2 شهر تهران مراجعه کردند بود؛ که 45 کودک به صورت در دسترس انتخاب و بطور تصادفی در دو گروه آزمایش و یک گروه گواه (هر گروه 15 نفر) قرار گرفتند. سپس کودکان گروه آزمایش اول و دوم به ترتیب طی 10 و 12 جلسه تحت مداخله‌ی هنر درمانی و بازیدرمانی شناختی- رفتاری قرار گرفتند. برای جمع‌آوری دادها از فرم والدین مقیاس اضطراب کودکان پیش دبستانی (PAS) (اسپنس و همکاران، 2001) استفاده شد. تحلیل داده‌ها با روش  تحلیل کواریانس چندمتغیری انجام شد. یافته‌ها نشان داد با کنترل اثر پیش‌آزمون بین میانگین نمرات پس‌آزمون در سه گروه هنر‌درمانی، بازی‌درمانی شناختی-رفتاری و گروه کنترل تفاوت معناداری وجود دارد (001/0>P)، اما بین میزان اثربخشی دو روش تفاوت معنی‌داری وجود ندارد (05/0P>). بطورکلی می‌توان نتیجه گرفت با بکارگیری هر یک از روش‌های مداخله هنر درمانی و بازی‌درمانی شناختی- رفتاری گام مهمی در کاهش پیامدهای منفی ناشی از اضطراب در کودکان برداشت.
متن کامل [PDF 657 kb]   (729 دریافت)    
نوع مقاله: پژوهشي | موضوع مقاله: مشاوره
دریافت: 1402/5/13 | پذیرش: 1402/7/13 | انتشار الکترونیک: 1402/11/10

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به نشریه علمی رویش روان شناسی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | Rooyesh-e-Ravanshenasi Journal(RRJ)

Designed & Developed by : Yektaweb